Tento článek směřuji k těm učitelům, kteří používají systém řízení výuky Moodle a zároveň zkoušejí nebo chtějí vyzkoušet výuku ve virtuálních světech (MUVE), konkrétně v OpenSim nebo Second Life.
Používání virtuálních světů je v současné době na nejnižším bodu tzv. hype cyklu (podle společnosti Gartner), v tzv. oblasti deziluze (zklamání). Každé technologické řešení nejprve vzbudí zájem a vyvolá přehnaná očekávání (u virtuálních světů to bylo v letech 2006 – 2010), avšak po období zklamání, kdy je obvykle přehnaně zavrhováno následuje hledání reálného a účelného využití. Gartner očekává, že toto období hledání, než se virtuální světy stanou běžně a v rozumné míře používanou technologií, může trvat i 5–10 let. Velký vliv bude nepochybně mít další technický vývoj informačních technologií.
MUVE – Multi User Virtual Environment, víceuživatelské virtuální prostředí je jeden z termínů označujících virtuální prostředí, virtuální světy. Tyto světy vznikly propojením principů víceuživatelských her a sociálních sítí. Prostředí virtuálního světa je dnes uživatelům prezentováno formou 3D grafiky prostřednictvím jejich monitorů. Je přístupné online a umožňuje současné připojení mnoha uživatelů. Uživatelé, kteří se setkávají v tomto prostředí, komunikují prostřednictvím svých vymyšlených postav – avatarů. |
Tak jako u jiných didaktických prostředků velmi záleží na pečlivé analýze a vhodné míře a způsobu nasazení virtuálních světů ve vyučovacím procesu. Obecně lze říci, že tyto světy jsou prostorem, kam může učitel žáky vzít a umožnit jim vidět a konat jiným způsobem, než v reálném světě. Ať využije hraní rolí, simulaci procesů nebo událostí, lov informací či jiný způsob, virtuální světy pomohou rozvíjet kreativitu, spolupráci, komunikaci, prostorovou představivost a především motivaci žáků.
Při zapojování virtuálních světů do výuky pravděpodobně získáme pocit, že představují technicky a sociálně zajímavé a rozsáhlé prostředí, ale jejich široká otevřenost a univerzálnost a nedostatek zjevných cílů mohou být někdy na škodu. Žáci potřebují podporu a vedení směrem k výukovým cílům a potřebují své zkušenosti nějak reflektovat. Virtuální svět po ně může být, zejména zpočátku, těžko ovladatelný, matoucí a rozptylující jejich pozornost. I ve virtuálním světě je třeba výuku řídit.
Tato potřeba řízení výuky logicky vyústila ve vývoj modulů, které propojují systém řízení výuky (Moodle) a virtuální světy. V době založení projektu byl nejprogresivnějším virtuálním světem SecondLife, logicky tedy padla volba na něj. Název projektu je proto akronymem obou názvů, byť má ještě další vysvětlení.
SecondLife – virtuální svět vyvíjený firmou LindenLab. Ačkoliv je v základní verzi přístupný zdarma, obsahuje vnitřní ekonomiku s virtuální měnou Linden dollar. Zatímco hlavní svět byl přístupný od 18 (dnes od 17) let, pro uživatele od 13 let dříve existoval tzv. Teen Grid. Ten však byl bohužel zrušen. |
Další vývoj ukázal, že proprietárnost světa SecondLife ztěžuje optimální používání ve vzdělávací sféře, a proto nyní velké množství vzdělávacích institucí toto prostředí opouští a migruje na konkurenční (ale opensource) projekt OpenSim.
OpenSim (Open Simulátor) – opensource platforma (server) pro provozování virtuálních světů. Je mj. kompatibilní s klientským programem SecondLife. Systém umožňuje uživatelům pomocí tzv. hypergridu cestovat mezi různými opensim světy. |
Název projektu je dnes vysvětlován jako Simulation-Linked Object Oriented Dynamic Learning Environment, tedy simulační propojené objektově orientované dynamické vzdělávací prostředí.
Sloodle umožňuje propojit některé části Moodle přímo do prostředí virtuálního světa a to pomocí speciálních objektů, které z tohoto světa přistupují k funkcím Moodlu, jako je např. zápis a přihlašování do kurzů, propojení a záznam chatů, distribuce výukových obsahů a další.
Objekty či nástroje ve Sloodlu můžeme rozdělit do tří skupin.
Nástroje pro administraci avatarů umožňují registrovat nebo přihlásit avatary do příslušného kurzu v Moodlu. Mohou vypadat různě – jako budka, jako osvětlená oblast, jako dveře. Spuštění nástroje umožňuje pohodlně spojit účet avatara s uživatelským účtem Moodlu, přičemž uživatel může mít v Moodlu registrováno i více avatarů.
Tyto nástroje dávají uživateli možnost blogovat do Moodlu, chatovat v jeden okamžik s uživateli Moodlu i MUVE a ve virtuální třídě používat specifická „školní“ gesta.
Webintercom synchronizuje chat v MUVE a chat v Moodle. Konverzace se díky tomu i ukládá.
Panel nástrojů je umístěn na displej uživatele. Umožňuje vkládat záznamy do Moodle blogu uživatele, obsahuje ve třídě užitečná gesta (jako je přihlášení se o slovo, potlesk, nesouhlas, atd. Dále umožňuje vypsat přihlášené avatary s uvedením jejich Moodle jmen.
Vzdělávací nástroje jsou objekty umístěné přímo ve virtuálním světě. Slouží k podpoře výuky usnadněním komunikace (Anketa), distribucí studijních materiálů (Schránka, Výdejní automat) a sběr úkolů, rozšiřují schopnosti avatara, a také umožňují testování.
Sloodle Presenter je v podstatě multimediální obrazovka či tabule, která umožňuje zobrazit prezentaci složenou z obrázků, videa a webstránek v Moodle i v MUVE, edituje se v Moodle kurzu.
Testová židle (Quiz Chair) načítá testy z Moodlu a zkouší studenta. Test může obsahovat jen otázky s výběrem odpovědí. Při správné odpovědi zazní krátká melodie a židle poskočí o několik centimetrů výše. Lze tak mezi studenty pořádat velmi oblíbené závody, kdy vítězí ten, kdo se dostane nejvýš, event. v nejkratším čase. Obdobně funguje i kvízový kůl (Pile on Quiz).
Vysvětlivka (Metagloss) umožňuje zobrazení hesel z Moodle slovníku do MUVE chatu.
Obrázkový slovník (Picture Glossary) funguje podobně jako Metagloss, ale s obrázky/texturami.
Anketa umožňuje studentům hlasovat s výběrem odpovědí. Výsledky jsou zobrazeny v podobě grafu.
Systém odměn (Award System) je virtuální banka kreditů. Je propojen se známkováním v Moodlu.
Freemail Blogger neboli Postcard Blogger – umožňuje studentům poslat zachycený snímek a text jako email na předem nastavenou emailovou adresu. Nástroj navíc k fotografiím přidává SLURL odkaz a souřadnice (obdoba GPS údajů v reálném světě).
Sloodle původně vznikl ve vysokoškolském prostředí, ale z něj se postupně šíří i na další vzdělávací stupně. Já osobně jsem jej využil na vyšší odborné škole. Studenti si nejvíce oblíbili závody na kvízových židlích, zatímco já jsem nejvíce ocenil administrační nástroje a možnost ukládat textovou komunikaci z virtuálního světa v Moodle. Domnívám se, že tento projekt usnadňuje vedení výuky ve virtuálním světě a pokud jsem zaznamenal negativní ohlasy, směřovaly spíše k problémům virtuálního světa než Sloodle.
K nasazení Sloodlu je k dispozici přehledná dokumentace a případová studie na stránkách projektu (sloodle.org). Je zde i uživatelské fórum. Projekt Sloodle podle mého názoru výrazně zvyšuje možnosti efektivního využití MUVE ve výuce. Technické bariéry postupně mizí s rychlým technologickým rozvojem a s neustálým zlepšováním síťové konektivity uživatelů. Pro uživatele síťové generace je MUVE atraktivní prostředí, které je motivující, názorné a zajímavé.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.