Spomocník Základní vzdělávání Magnetismus s ICT na základní škole
Odborný článek

Magnetismus s ICT na základní škole

19. 5. 2014 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Mgr. Lukáš Jánský

Anotace

Příklad praktické výukové činnosti, při níž se uplatňují mezipředmětové vztahy a různými způsoby se řeší konkrétní problém.

V 6. ročníku probíráme základy magnetismu. Mimo jiné se učíme o magnetickém poli Země a práci s kompasem. Získané znalosti z této kapitoly ověřuji u žáků prostřednictvím laboratorní práce, která kombinuje běžné pomůcky s ICT a řeší problém, s nímž se mohou žáci setkat v běžném životě.

Jedním z cílů je určit zeměpisnou orientaci oken v učebně za použití 4 různých kompasů. Dalšími cíli je osvojení si práce s kompasem, tabletem, GPS navigací a posílení fyzikálních a zeměpisných znalostí o magnetickém poli Země. Nezanedbatelným doprovodným jevem je též rozvoj vzájemné spolupráce ve skupině a schopnosti řešit problémovou situaci.

Žáky nechám, aby se rozdělili do 4 skupin. Do každého rohu ve třídě umístím jeden ze čtyř různých kompasů. Prvním je klasická magnetická střelka, druhým je aplikace realizující kompas na tabletu, třetím kompas na GPS navigaci a čtvrtým je kompas, který si žáci sami vyrobí. Pro jednodušší průběh provádíme tato měření v počítačové učebně, neboť výsledky měření žáci zpracovávají na počítači.

Výroba vlastního kompasu je snadná. Žáci mají k dispozici vaničku s vodou, Petriho misku a tenký tyčový magnet o délce cca 5 cm. Postup je velice jednoduchý. Do Petriho misky se vloží magnet a celá miska se opatrně položí na vodu tak, aby byl magnet v misce a miska samotná uprostřed. Díky magnetickému poli Země se magnet natočí severojižním směrem.

Měření žákům nezabere více než 20 minut, a to včetně kalibrace kompasu na tabletu i GPS a sestavením vlastního kompasu. Na začátku hodiny žáci dostanou pracovní list se 4 obrázky ve tvaru kompasu. Tužkou si do těchto obrázků nakreslí, co vidí na jednotlivých kompasech. Každá skupina provede měření na jednom stanovišti, a pak se ve směru hodinových ručiček přesune na další. Tímto způsobem žáci provedou měření na všech 4 kompasech.

Potom se žáci přesunou k počítačům, kde má každá skupina v Google docs předpřipravený laboratorní protokol. Každý žák ve skupině doplní nějakou část v protokolu. Když je protokol celý hotový, včetně obrázků a závěru (viz ukázka níže), tak jej každá skupina vytiskne a odevzdá. Učitel má tak výsledky laboratorní práce v elektronické podobě, tištěné podobě a každý žák jej má také k dispozici.

Mezi žáky je tato laboratorní práce oblíbená. Každý se aktivně zapojí, využijí získané poznatky nejen z fyziky, ale i z mnoha dalších předmětů. Navíc předvedou dovednosti nejen při běžné práci s klasickým kompasem, ale i ICT technologiemi. Nutná je manuální zručnost a logické uvažování při sestavování kompasu.

Autor
Mgr. Lukáš Jánský

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.