Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Výuka řízená výsledky

Ikona informativni

Výuka řízená výsledky

Autor: Andrea Patáková
Tento článek vznikl jako studentská práce
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Článek popisující moderní výukovou metodu amerického učitele 2.st. ZŠ Marka Barnese, jež vhodným způsobem reflektuje aktuální potřebu transformace školství a integruje vzdělávací technologie.
Klíčová slova: motivace, web 2.0, ROLE, ROWE, SOLE, Mark Barnes, Sugata Mitra, paperless, Dan Pink, Drive, výuka řízená výsledky

Text článku:

Jak už je u Spomocníka zvykem (např. nedávno publikované články věnované práci profesora Sugata Mitry – „Co vidíme v díře ve zdi?“), i tento článek se bude věnovat inspirující osobnosti s inovativním přístupem k vyučování, který je hodný povšimnutí i následování. Tou osobností je tentokrát Mark Barnes, neobyčejný učitel Angličtiny/jazykových předmětů z Ohia a zakladatel webu Learn-it-in-5, což je stránka s krátkými 5 minutovými instruktážními videi a blogem, kde radí učitelům celého světa, jak využít Web 2.0 při výuce.
Mark již před několika lety začal se svou třídou migrovat z tradičního systému využívajícího papírové dokumenty na třídní online web (Barne’s class), kde se shromažďují veškeré podklady i tvorba žáků z výuky (a není jediný, kdo se rozhodl vydat tímto směrem, viz např blog Shelly Blake-Plocka Teach Paperless nedávno připomenutý v článku Den Země v prostředí 1:1). Mělo to takový úspěch, že na popud ostatních učitelů, kteří projevili zájem udělat to samé, vytvořil The Paperless Classroom (Bezpapírová třída), což jsou akreditované online kurzy pro učitele o tom, jak vyrobit a pracovat s virtuální třídou ve výuce.
Nedávno Marka silně ovlivnila kniha Drive (Co nás pohání) od Dana Pinka, která se zabývá především vzděláváním dospělých. Autor hledá, co nás doopravdy pohání a motivuje. Zatracuje starý způsob motivace pomocí cukru a biče a poukazuje na potřebu nového přístupu vedoucího k lepšímu výkonu a spokojenosti sama se sebou, který popisuje ve třech základních bodech:
  • Autonomie (Autonomy) – touha řídit naše vlastní životy;
  • Mistrovství (Mastery) – nutkání se neustále zlepšovat v tom, na čem nám záleží;
  • Smysl (Purpose) – přání, aby byly naše činy součástí něčeho většího, než jsme my sami.
V části věnující se autonomii se pak Dan Pink soustředí na popis modelu pracovního prostředí ROWE (Results Only Working Environment), ve kterém si zaměstnanci sami určí pracovní dobu a jsou hodnoceni čistě za výkon, jaký podávají, za výsledky, kterých dosáhnou, a ne za to, jakým způsobem k nim dospěli.
Zpátky k Markově příběhu. Idea ROWE ho natolik inspirovala, že se ji pokusil aplikovat do výukového prostředí své třídy. Rozhodl se podniknout experiment s cílem podnítit své žáky (7. třída) tak, aby u nich docházelo k budování osobnosti a stále se zlepšovali ve výukovém prostředí zaměřeném čistě na výsledky (ROLE =Results Only Learning Environment). Mark princip ROLE shrnuje jako “Tvorba. Zpětná vazba. Změna.” Žáky hodnotí nejen podle jejich výsledků, ale především podle toho, jak své výsledky dokázali zlepšit na základě poskytnuté zpětné vazby. O průběhu svého experimentu (zatím má za sebou první čtvrtletí) Mark průběžně bloguje. Rozhodně stojí za to jeho postřehy sledovat.
Tento příběh vzniku ROLE je naprosto brilantní ukázka pokrokového myšlení moderního učitele, který je ve 4. stadiu (Inovace) podle difusního modelu učitele (viz Difuze technologií ve škole 21. století) a dokáže kreativně přizpůsobovat výukové cíle, plány i metody. Pokud vám stále vrtá hlavou, proč jsem v úvodu článku zmínila osobnost Sugaty Mitry, vězte, že ze své podstaty metoda ROLE souvisí také s využitím samostatně se organizujícího výukového prostředí (SOLE), kdy jsou studenti podpořeni v tom, aby na obtížných projektech spolupracovali v týmech (nejlépe koučovaných mentorem, čímž se odstraní některá omezení vyplývající z čistě samostatné práce), což jim nejenže umožní proniknout hlouběji do problematiky, ale i učit se od sebe navzájem.
Další zajímavé zdroje týkající se problematiky:
Zdroje:

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 11. 11. 2010
Zobrazeno: 3895krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 4
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
1 uživatel Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
PATÁKOVÁ, Andrea. Výuka řízená výsledky. Metodický portál: Články [online]. 11. 11. 2010, [cit. 2019-03-20]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/10027/VYUKA-RIZENA-VYSLEDKY.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře RSS komentářů článku
Autor: Pavlína HublováVloženo: 17. 11. 2010 11:34
Děkuji za zajímavý tip na webové stránky. Opět jsem si rozšířila RSS zdroje.