Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Cyklus přednášek Technologie ve škole 21. století
Odborný článek

Cyklus přednášek Technologie ve škole 21. století

1. 9. 2010 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Bořivoj Brdička

Anotace

Cyklus přednášek teoreticky se zabývající využitím vzdělávacích technologií s připravovaným pokračováním.
Bouřlivý rozvoj technologií proměňuje prostředí, v němž žijeme, a ovlivňuje stále více též vzdělávání. Již více než 13 let se Učitelský spomocník snaží šířit povědomí o tom, jak je problematika využití technologií ve vzdělávání důležitá a pokouší se ji přiblížit učitelské veřejnosti. Doposud se tak dělo převážně prostřednictvím odborných článků přinášejících aktuální informace o vývoji tohoto oboru v oblasti teorie i praxe. Kromě toho Spomocník poskytuje zájemcům přehled aktuálních odkazů (Odkazník) na zajímavé výukové weby nebo přímo materiály, které lze ve výuce použít, a další metodickou pomoc, např. při tvorbě webquestů.

Technické možnosti počítačů a počítačových sítí však rostou exponenciálním tempem a spolu s tím se zvětšuje i množství lidmi vyprodukovaných informací. Pro každého z nás je stále obtížnější udržet s tímto vývojem krok a neztratit přehled o tom, co je v našem oboru nového. V duchu známého bonmotu se dá říci, že „není nic staršího, než včerejší článek na sebenavštěvovanějším blogu“. To byl asi hlavní důvod, proč jsme se rozhodli, poskytnout učitelům ještě jiný způsob, jak rychle získat přehled o aktuálním dění.

Cyklus video-přednášek, který vám tímto předkládáme, pokrývá problematiku vzdělávacích technologií v co nejširším rozsahu. Obsahuje hlavní myšlenky z článků Učitelským spomocníkem v minulosti publikovaných a odhaluje i celou řadu dalších aspektů a souvislostí. Látka se částečně kryje s obsahem některých předmětů vyučovaných na KITTV UK PedF Praha, což znamená, že přednášky budou využitelné též studenty.


 

Technologie ve škole 21. století - 1. Nástup technologií

1. díl z cyklu přednášek Bořivoje Brdičky na téma Technologie ve škole 21. století. Pojednává o vlivu technologií na vývoj společnosti, na nastupující "síťovou" generaci zvláště. Odhaluje nutnou potřebu transformace školství a změnu přístupu k přípravě učitelů.

 

Technologie ve škole 21. století - 2. Jak na to?

2.díl z cyklu přednášek Bořivoje Brdičky na téma Technologie ve škole 21. století. Zabývá se nastavením školské politiky ve vztahu ke vzdělávacím technologiím a ukazuje, jak je tato problematika řešena v jiných zemích.

 

Technologie ve škole 21. století - 3. Třetí pilíř

3.díl z cyklu přednášek Bořivoje Brdičky na téma Technologie ve škole 21. století se zabývá rolí technologií v portfoliu znalostí potřebných k výkonu učitelského povolání a naznačuje, kde hledat průniky s kompetencemi oborovými a pedagogickými.

 

 

 

 

Technologie ve škole 21. století - 4. Metodika využití technologií

4.díl z cyklu přednášek Bořivoje Brdičky na téma Technologie ve škole 21. století naznačuje, jak lze klasifikovat různé výukové aktivity a některé vybrané často používané popisuje. Kromě toho přináší ukázky úspěšných způsobů využití technologií ve výuce, které jsou z větší části vybrány z aktivit realizovaných v rámci eTwinningu.

 

 

Technologie ve škole 21. století - 5. Budoucnost vzdělávacích technologií

5.díl z cyklu přednášek Bořivoje Brdičky na téma Technologie ve škole 21. století pojednává o tom, jak technologie ovlivňují budoucí vývoj školství. Za tím účelem rozebírá profesionální postupy pro vytváření prognóz a některé studie, které popisují scénáře budoucího vývoje školství.

 



Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Martin Vonášek
18. 3. 2011, 10:28
Těším se na výukové hry, ale ono jde často smysluplně využít i klasické pc hry nebo konzole jako samostatné téma v mediální výchově - second live, hyperrealita, vnitřní a vnější horizont. Ale chápu, že to patří spíše jinam:)
Bořivoj Brdička
14. 4. 2011, 11:09
Tak to se docela povedlo. Zrovna, když jsem dospěl k závěru, že právě ty hry jsou nad mé možnosti (a zrušil je v plánu), koukám, že se na ně těšíte. Chodím kolem nich už dost dlouho jako kolem horké kaše, a nevím, jak to uchopit. V kurzu, který připravujeme, jsem to téma přenechal odborníku mnohem většímu, než jsem já - Petru Naskemu.
Uvidíme!

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Téma článku:

Jiné vzdělávací obory obecně