Technologie jako příčina vývojové nespojitosti
Dá se předpokládat, že dlouhodobé používání technologií způsobí restrukturování myšlení. Mozek příštích generací lidí hledajících digitální moudrost bude znatelně jinak organizován ve srovnání s nedávnou minulostí. Prensky je nazývá Homo sapiens digital. I bez přístupu k umocňujícím technologickým nástrojům bude vždy teoreticky možné dosáhnout vzdělání odpovídajícího tradičnímu. Takové ale nebude na orientaci v digitálním světě stačit.
Pokusme se naznačit nejdůležitější změny přinášející rozvoj digitální moudrosti:
tradiční život bez technologií
|
prostředí všudypřítomných technologií
|
Primárním zdrojem informací je kniha, u níž je dominantním přístupem čtení.
|
Primárním zdrojem informací je displej, u něhož je dominantním přístupem prohlížení obrázků.
|
Nutnost spoléhat se hlavně na svou vlastní paměť.
|
Množství dat okamžitě dostupných, a tudíž využitelných pro rozhodování.
|
Hledání informací komplikované.
|
Hledání bývá většinou velmi snadné (závisí na typu problému).
|
Zprostředkování poznání jevů existujících mimo dosah našich smyslů komplikované.
|
Zprostředkování poznání jevů existujících mimo dosah našich smyslů snadnější.
|
Nápady lze ověřovat jen v okruhu blízkých lidí.
|
Nápady lze rychle ověřovat na širokém okruhu lidí.
|
Možnosti simulace dopadu rozhodnutí omezeny.
|
Snadná možnost simulace dopadu rozhodnutí ve virtuálním prostředí (např. hraní rolí).
|
Podmínky pro vlastní rozhodování omezeny.
|
Vlastní úsudek podmíněn digitální moudrostí.
|
Patří k nim například Bill Kerr, který ale zároveň zdůrazňuje, že změny neprobíhají ve všech oblastech najednou. Budeme-li se držet výhradně problematiky vzdělávání, je patrné, že všude pozorovatelný předstih ve schopnosti dětí ovládat technologie včetně možnosti využívat online služby bez současné modifikace výukových postupů a výukového obsahu vyvolává nemalé problémy. Průvodní jevy tohoto stavu jsou často oprávněně kritizovány (podrobněji viz Dělá z nás Google hlupáky?).
Je zcela jisté, že bychom se teď měli v první řadě soustředit na řešení tohoto nesouladu. Vzdělávací systém musí technologie funkčním způsobem plnohodnotně integrovat a pohlížet na ně jako na jeden z pilířů, na nichž je budována učitelská profese (viz Integrace technologií podle modelu TPCK). Výukové aktivity se musí přizpůsobit prostředí, v němž naši žáci žijí (viz Konektivismus – teorie vzdělávání v prostředí sociálních sítí) a výukové cíle se musí orientovat na budování Prenského digitální moudrosti (nebo, chcete-li, kompetencí pro XXI. st.). Není pochyb o tom, že nás v budoucím složitém světě čeká ještě mnoho těžkostí. Abychom vůbec mohli do budoucnosti pohlížet s důvěrou, rozhodně se z učitelů musí urychleně stát digitální domorodci!
Současné problémy tohoto světa nemohou být řešeny na té úrovni myšlení, na níž byly vyvolány.
Albert Einstein
|
zdroje:
- Marc Prensky - H. Sapiens Digital: From Digital Immigrants and Digital Natives to Digital Wisdom, Innovate, February/March 2009
- Chris Anderson - The End of Theory: The Data Deluge Makes the Scientific Method Obsolete, Wired Magazine, June 23, 2008
- Jamie McKenzie - Digital Nativism Digital Delusions and Digital Deprivation, From now on, November 2007
- Bill Kerr - A Challenge to Connectivism, Online Connectivism Conference, University of Manitoba, 2007
- Bill Kerr - Which radical discontinuity?, Bill Kerr blog, February 11, 2007
- D. Oblinger & J. Oblinger - Is It Age or IT: First Steps Toward Understanding the Net Generation, Educause, 2005
- Gunther Kress - Literacy in the New Media Age, New York: Routledge, 2003
- Marc Prensky - Digital Natives, Digital Immigrants, On the Horizon, 2001
- Don Tapscott - Growing Up Digital: The Rise of the Net Generation, McGraw-Hill, 1999. ISBN 0071347984.