1. Visionářské vedení.
Školští administrátoři inspirují a řídí vývoj a implementaci vizí směřujících ke komplexní integraci technologií za účelem zlepšení výukových výsledků a podporují realizaci transformace v rámci organizace.
a. Podporují šíření a sdílení vize využití digitálních zdrojů k smysluplným změnám vedoucím k podpoře efektivních výukových metod a maximalizaci výukových výsledků.
b. V souladu se sdílenými vizemi zavádějí dlouhodobý proces vývoje, prosazování a realizace technologiemi ovlivněných strategických plánů.
c. Pomáhají prosadit sdílené vize i strategické plány na všech úrovních školské politiky, od místní až po národní.
2. Vzdělávání v digitálním věku.
Školští administrátoři vytvářejí, podporují a udržují dynamickou, digitální, vzdělávací kulturu, jež poskytuje vhodně cílenou a aktivizující výuku všem žákům.
a. Zajišťují, aby se inovace výukových metod orientovaly na využití technologií k průběžnému zdokonalování vzdělávání.
b. Plánují a prosazují časté a efektivní využití vzdělávacích technologií.
c. Vytvářejí na žáka orientované prostředí využívající technologie k přístupu k digitálním zdrojům tak, aby byly uspokojovány odlišné individuální vzdělávací potřeby žáků.
d. Zavádí efektivní postupy zkoumání vhodnosti využití technologií při výuce různých témat napříč celým vzdělávacím spektrem.
e. Podporují a účastní se činnosti místních, národních i globálních odborných komunit orientovaných na podporu inovací, kreativity a spolupráce.
3. Kvalita výukového procesu.
Školští administrátoři budují prostředí, v němž je profesionální růst učitelů zaměřený na využití aktuálně dostupných technologií a digitálních zdrojů samozřejmostí.
a. Přidělují čas a finanční zdroje na průběžné zvyšování kvalifikace ped. pracovníků ve využívání technologií a jejich integraci do výukového procesu.
b. Sami se aktivně zapojují do vzdělávacích komunit, které stimulují a rozvíjejí schopnosti využívat vzdělávací technologie.
c. S využitím digitálních nástrojů pomáhají budovat efektivní komunikaci a spolupráci mezi všemi účastníky vzdělávacího procesu.
d. Soustavně se seznamují s aktuálními výsledky výzkumů zaměřených na vzdělávací technologie a zabývají se hodnocením jejich schopnosti zlepšit výukové výsledky žáků.
4. Systematické zdokonalování.
Školští administrátoři realizují aktivity spojené se zdokonalováním svých organizací průběžným nasazováním informatických a technologických nástrojů.
a. Soustavně prosazují smysluplné změny maximalizující dosažení výukových cílů prostřednictvím vhodného využití technologií a bohatých mediálních zdrojů.
b. Spolupracují na zavedení porovnatelných hodnotících postupů, sběru a analýze dat, interpretaci a výměně výsledků hodnocení s cílem zlepšit výsledky učitelů i žáků.
c. Vyhledávají a snaží se udržet vysoce kvalifikované zaměstnance schopné zdatně a tvořivě pracovat s technologiemi a stále se zlepšovat.
d. Na podporu systematických změn využívají pomoci strategických partnerů.
e. Na podporu funkčnosti organizace zavádějí a udržují robustní infrastrukturu včetně integrovaného počítačového systému.
5. Digitální společnost.
Školští administrátoři prosazují pochopení sociálních, etických a právních souvislostí a závazků vyplývajících z rozvoje digitální kultury.
a. Zajišťují rovnoprávný přístup k dostupným digitálním nástrojům a informačním zdrojům pro všechny žáky.
b. Vytvářejí politiku a budují modely bezpečného, legálního a etického využití digitálních informací a technologických nástrojů.
c. Podporují a budují zodpovědné sociální vztahy opírající se o využití technologií.
d. Nastavují a rozvíjejí sdílené kulturní povědomí a zapojení do společnosti prostřednictvím současných nástrojů pro komunikaci a spolupráci.
Na závěr ještě malé upřesnění. Pojmem administrátor se zde rozumí nejen členové vedení škol ale též za technologie zodpovědní pracovníci amerických školských obvodů (snad možno přirovnat k našim odborům školství). To znamená, že se jedná o ty pracovníky, kteří jsou zodpovědní za optimální využití prostředků z rozpočtu resortu. V našich podmínkách bychom k nim asi měli přiřadit též pracovníky MŠMT, co myslíte?
Nikdo není dokonalý, a proto je dobré, když je možné skutečné činy alespoň konfrontovat s ideami, jež Standardy popisují.