Článek popisuje metodiku využití moderních technických prostředků ve třídě připomínající studio s žáky vybavenými počítači.
S učitelem historie a latiny Shelly Blake-Plockem z Baltimore jsme se seznámili, když nám nedávno ukazoval, jak využívá Twitter pro vzájemné spojení žáků při výuce latiny (viz Donedávna nemyslitelné je dnes běžné!). Zjistili jsme i to, že Shelly je kromě aktivního experimentujícího učitele též známým muzikantem nahrávajícím a publikujícím vlastní skladby. Proto asi není náhodou, že jeho třída vypadá tak, jak vypadá.
Nedávno na svém blogu Teachpaperless publikoval zprávu popisující prostředí, v němž se jeho výukové aktivity odehrávají (This is Our Classroom).
Ten prostor značně připomíná studio. Fyzicky se nachází na katolické střední Škole Johna Carrolla (podle prvního amerického arcibiskupa z 18. století) v Bel Air nedaleko Baltimore. Kromě základního vybavení všech žáků přenosným počítačem jsou k dispozici kamery, mikrofony, reflektory i záznam a střih. Žáci pracují ve skupinách na společných úkolech často připomínajících samostatné projekty využívající metodiku vyprávění příběhů k tvorbě prezentací, videa, divadelních představení apod. K předávání výsledků ostatním využívají prostor, který byl dříve stupínkem a nyní připomíná spíše malé jeviště vybavené velkou projekční plochou a data-projektorem.
Na ploše je stále promítán třídní twitterový kanál, aby každý mohl reagovat na vzkaz či prosbu o pomoc. Každý žák používá pro publikování vlastních výsledků osobní blog. Ty nejlepší práce jsou umisťovány na třídní blog. Na konci školního roku má každý k dispozici solidní portfolio, které hraje značnou roli při jeho hodnocení. Hodnocení je samozřejmě prováděno též prostřednictvím standardizovaných státních testů.
Shelly se přibližně v polovině února rozhodl, že podpoří letošní 40. výročí Dnu Země (Earth Day). Jeho hlavním cílem, kromě propagace kampaně samotné, bylo rozšířit povědomí o tom, že v dnešní době již lze učit ve školách zcela bez papíru (v duchu názvu jeho blogu Teachpaperless). Vytvořil proto pomocí Google dokumentů tabulku, do níž se zapisují ti učitelé, kteří veřejně přijímají závazek během Dne Země ve výuce nespotřebovat jediný papír. Jejich počet již přesáhl 1200. To ale není vše. Též byly zřízeny Paperless Earth Day wiki stránky, kde se ti účastníci, kteří se do bezpapírových výukových aktivit nějakým způsobem zapojují, navzájem o svých konkrétních aktivitách informují.
Shelly se například rozhodl pojmout Den Země v duchu OvidiovýchProměn. Žáci mají za úkol pořídit fotografii vhodného přírodního objektu v okolí školy, a pak o něm vymyslet a napsat příběh vysvětlující jeho mýtický původ ve stylu Ovidia. Z takto vzniklých prací doplněných o ukázky vlastních žákovských překladů originálních Ovidiových hexametrů nakonec vznikne online dostupná digitální kniha.
Máte-li zájem, ještě se stihnete zapojit (zde). Den Země je 22. dubna. Přejeme všem úspěch!
BRDIČKA, Bořivoj. Den Země v prostředí 1:1. Metodický portál: Spomocník [online]. 19. 04. 2010, [cit. 2024-10-12]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/10729/DEN-ZEME-V-PROSTREDI-1:1.html>. ISSN 1802-4785.