Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Děti tráví denně 6 hodin před obrazovkou
Odborný článek

Děti tráví denně 6 hodin před obrazovkou

3. 2. 2009 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Bořivoj Brdička

Anotace

Zpráva o průzkumu britské agentury Childwise research agency, jak o něm informuje BBC.
Tak jsme se konečně dočkali. Podle nedávno publikovaných výsledků průzkumu agentury Childwise research agency je průměrný čas trávený britskými dětmi u počítače již větší než čas věnovaný sledování televize. Výzkumy již delší dobu naznačovaly, že se obliba televize u mládeže snižuje. Asi jediným pozitivem na celé věci je to, že počítač je médium interaktivní, a tudíž může při vhodném využívání přinášet mnohem větší prospěch než televize. Bohužel se ale ukázalo, že celkový průměrný čas, který 16 letí Britové tráví denně před obrazovkou je téměř 6 hodin.

Průzkum byl realizován na podzim loňského roku na 1800 dětech. Zde je pár základních údajů v hodinách na den:

Televize
2,7
Internet
1,5
Poč. hry
1,3
Sport
0,7
Čtení
0,6

Všichni si dnes už asi uvědomujeme, že snižování dříve zcela přirozeného zájmu dětí o sport způsobuje velké zdravotní problémy. Nezájem o čtení na první pohled tak fatální důsledky nemá. Je však neméně závažný. Vede k neschopnosti hlubšího prožitku a vcítění. V kombinaci s nadměrným kontaktem s technologiemi má za následek mělké a útržkovité myšlení. Průzkum v tomto směru odhalil velmi nedobrý trend. Procento dětí, jež si čtou z vlastního zájmu pro zábavu, se za poslední rok snížilo z 80% na 75%. Hlavně se to týká chlapců. Ve věku 11 až 16 let je 42% těch, kteří pro zábavu nečtou vůbec. Každý by měl proto myslet na to, že je dobré od malička dětem číst.

Zpráva předkládá obraz dětí vyvíjejících se v kultuře založené na technologiích. Polovina z nich má přístup k internetu z domova (stejně jako u nás) a více než třetina přímo ze svého pokoje. U počítače sedí doma denně typicky 1 hod. 45 min. nepřetržitě. Velmi často si hrají hry, chatují či sledují video, i když se rodiče mylně domnívají, že pracují na úkolech do školy.

V této souvislosti možná stojí za zmínku fakt, že i mezi britskými teenagery je teď jednoznačně nejoblíbenějším místem, kde začínají pátrat po libovolných informacích, Youtube, a ne Google, jak tomu bylo do nedávna. Tento trend je celosvětový. Znamená bohužel snahu vyhnout se nutnosti informace číst v textové podobě a získat je raději v podobě hýbajících se obrázků.
zdroje:
Children's six-hour screen day, BBC News, 19 January 2009
Bořivoj Brdička - Síťová generace podle Tapscotta, Učitelský spomocník, 24.11.2008
Bořivoj Brdička - Statistika říká, že se čte stále méně!, Učitelský spomocník, 26.05.2008
Informační společnost v číslech 2008, Český statistický úřad, 2008

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.