Spomocník Základní vzdělávání WebQuest.cz – závěrečná zpráva
Odborný článek

WebQuest.cz – závěrečná zpráva

12. 4. 2010 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Bořivoj Brdička

Anotace

Závěrečná zpráva pilotního projektu ověřujícího možnosti využití nástroje pro tvorbu webquestů při přípravě učitelů i v praxi na našich školách.
Portál WebQuest.cz byl otevřen a jeho existence oznámena článkem na České škole 19.12.2004. To znamená, že dne 31.3.2010, kdy byl pro další tvorbu uzavřen a jeho obsah konzervován, poskytoval své služby učitelům již 5 let, 3 měsíce a 12 dní. Asi je na místě výsledky jeho existence shrnout a zamyslet se nad tím, jak v podobných aktivitách pokračovat dál.

Budeme-li se na WebQuest.cz dívat jako na aktivitu testující jednu z možných metod vhodného využití technologií ve výukovém procesu budoucnosti, je možné realizaci a ověření tohoto portálu definovat jako pilotní projekt. Ale pozor, jako pilotní projekt značně specifický, neboť náklady na něj nesla v plné míře samotná Katedra informačních technologií a technické výchovy (KITTV) UK Praha PedF, a to bez sponzorů či grantů. Přestože tyto náklady byly mimořádně nízké, od univerzitního pracoviště nelze očekávat, že bude na celostátní úrovni dlouhodobě a zdarma poskytovat služby všem učitelům. Cílem výzkumného pracoviště je nacházet nové cesty, ověřovat je a zkušenosti předávat veřejnosti. Dá se říci, že právě toto WebQuest.cz beze zbytku splnil.

Během svého pilotního provozu získal portál celkem 1028 uživatelů. Uvědomíme-li si, že tato služba nebyla, kromě zmíněného počátečního oznámení, vůbec propagována, a vezmeme-li v úvahu, že v tomto počtu nejsou zahrnuti ti jedinci, kteří neuvedli své plné jméno nebo při registraci použili jiné nesmyslné údaje, jedná se o číslo na naše poměry překvapivě vysoké. Mezi registrovanými uživateli i tak bylo dost takových, jež si chtěli prostředí jen prohlédnout, bez úmyslu ho skutečně prakticky využít. Ti si vyzkoušeli tvorbu webquestu, často nehotový pokus publikovali, a pak pro něj třeba i vygenerovali žákovské zadání. Podobných uživatelů byla zhruba polovina. I toto minimální seznámení s metodikou webquestu však pro ně bylo jistě přínosné.

Přestože nehotové publikované pokusy byly průběžně odstraňovány, obsahuje portál WebQuest.cz v současné podobě celkem 499 vložených webquestů, z toto 192 publikovaných, tj. veřejně dostupných. Všechny publikované webquesty prošly hodnocením, které jim v duchu na internetu běžně používaného způsobu přidělilo 1–5 hvězdiček. Asi ¼ z nich byla vytvořena studenty 4. a 5. ročníku oborů IT a TIV KITTV v podobě seminárních prací nejčastěji v rámci předmětu Konstruktivní prostředí a výuka. Další přibližná ¼ publikovaných zadání byla vytvořena studenty jiných vysokých škol připravujících učitele (nejvíce Ostravská univerzita, Slezská univerzita v Opavě, Západočeská univerzita ad.). Zbylá polovina pak byla vytvořena učiteli z praxe převážně pro svou vlastní potřebu nebo jako výstup nějakého kurzu. Našly se i takové školy, které se snažily metodiku webquestu použít plošně (např. Gymnázium Humpolec).

Všechny publikované materiály byly od počátku na portál vkládány svými autory s vědomím, že budou volně sdíleny s ostatními uživateli. Právě toto bylo jedním z hlavních záměrů projektu, díky němuž si každý může vytvořit zadání z libovolného zveřejněného webquestu či použít libovolný webquest jako základ pro tvorbu vlastního. Tento záměr byl posléze po přijetí licence Creative Commons českým právním řádem stvrzen jejím aplikováním v rámci celého portálu ve variantě BY-NC (Uveďte autora-Neužívejte dílo komerčně-Zachovejte licenci 3.0 Unported).

Metodika webquestu založená na Bloomově taxonomii je i dnes, po více jak 5 letech, od doby, kdy byl portál WebQuest.cz vyvíjen, a více jak 10 letech od doby, kdy v USA vznikla, stále plně platná a velmi aktuální. Dá se říci, že díky realizaci naší reformy školství se zvolna stávají postupy spojené s konstruktivními výukovými metodami stále běžnější. Přesto je dnes snaha učitelům s přípravou na moderní výuku pomáhat možná ještě důležitější.

Metodickou podporu moderních výukových postupů v současné době převzal oficiální a financemi disponující portál RVP. Je třeba konstatovat, že jeho působení je pro reformu velkým přínosem. V jeho rámci existuje úložiště digitálních učebních materiálů (DUM), blogy, wiki stránky, portfolio uživatelů (Digifolio), diskusní fóra i kurzy pro učitele. Všechny tyto služby jsou založeny na využití moderních technologií a vedou k tomu tím pádem i učitele. Přesto by si technologie jako fenomén doby zasloužily ještě větší samostatnou pozornost. Webquest by se jistě mohl stát velmi vhodným dalším modulem třeba právě tohoto portálu.

Dnes, kdy máme k dispozici velké množství volně dostupných nástrojů pro tvorbu v podobě webu 2.0, není problém, aby si učitel svůj webquest umístil, kam se mu zlíbí (třeba na některý z wiki serverů, kam mohou snadno své společné výsledky umisťovat i žáci). Problém spočívá v něčem jiném. Velká část učitelů dosud není zvyklá pracovat moderními metodami, a tak mají logicky tendenci své lekce, byť s využitím technologií, koncipovat tradičně. Hlavním přínosem portálů, jako WebQuest.cz, je vedení učitelů při tvorbě a zpětná vazba spojená s hodnocením výsledných produktů. Je zřejmé, že právě služby tohoto typu jsou nezbytnou podmínkou zdárného budoucího vývoje našeho školství v podmínkách 21. století.

O tom, zda byl pilotní projekt WebQuest.cz úspěšný, se může každý snadno přesvědčit prohlédnutím jeho archivu. Snad se zde umístěné lekce spolu s metodickou pomocí stanou inspirací pro co nejvíce učitelů.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.

Téma článku:

Informační a komunikační technologie