Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Siemens podporuje výuku technických před...

Ikona informativni

Siemens podporuje výuku technických předmětů

Autor: Bořivoj Brdička
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Zpráva o zajímavé aktivitě firmy Siemens v oblasti vzdělávání učitelů ve Spojených státech.
Klíčová slova: vzdělávání učitelů, věda, technika, Siemens, STEM Academy, Institute, STARs
V politice firmy Siemens hraje vzdělávání zjevně důležitou roli. I u nás občas podpoří některou z technických vysokých či středních škol a pomůže třeba s nákupem potřebného vybavení. Ještě více se pochopitelně zajímá o potencionální zaměstnance z řad studentů – viz Studentská zóna. Poměrně známá je např. Cena Siemens udělovaná každoročně pod záštitou MŠMT nejlepším diplomantům a doktorandům. Přesto bychom možná měli očekávat více!

V USA existuje specializovaná Nadace Siemens (Siemens Foundation) s rozpočtem přesahujícím 7 mil. dolarů ročně. Ta kromě různých soutěží provozuje tzv. STEM Academy (STEM=Science, Technology, Engineering, Math). Její cíle jdou o poznání dále. Snaží se ovlivnit kvalitu výuky technických předmětů přímo ve školách. Za tím účelem poskytuje učitelům mnoho výukových materiálů (Resources) a článků s metodickou pomocí (Blog). Kromě toho jsou organizovány online přednášky známých osobností (Webinars). Za nejúčinnější však lze určitě považovat přímé prezenční vzdělávání učitelů. Hned dvě takové akce jsou právě teď aktuální.

První s názvem Institute je týdenní školení určené 50 vybraným učitelům, jež se uskuteční v srpnu v centrále nadnárodní mediální společnosti Discovery Communications ve Washingtonu. Během nabitého programu budou mít účastníci příležitost se seznámit se špičkovými experty mnoha výzkumných a mediálních organizací, jako NASA, U.S. Environmental Protection Agency, National Science Foundation, American Society of Civil Engineers, CNN, the Science Channel ad. Všichni společně pak budou hledat nejlepší postupy a navážou spolupráci, jež ovlivní jejich vlastní výukové metody. Snad ani není třeba připomínat, že účastníkům jsou hrazeny veškeré náklady se školením spojené.

Druhá akce je dosti podobná, avšak jde ještě o něco dále – snaží se učitele naučit vědecky myslet, nacházet vlastní výukové postupy využívající technologie a stále se zdokonalovat. Nazývá se STARs (Siemens Teachers as Researchers). 20 vybraných účastníků z několika set přihlášených se koncem června sejde v Oak Ridge v Tennessee, kde jsou umístěny velké mnohoúčelové vědeckotechnické Národní laboratoře (Oak Ridge National Laboratory) pracující hlavně pro energetický průmysl a spolu s nimi též Centrum pro výuku technických předmětů (Center for Science Education), které společně provozuje sdružení 98 amerických vysokých škol (ORAU).

Na dvoutýdenním programu je kromě exkurzí a návštěvy místního vyhlášeného vědeckotechnického muzea (American Museum of Science and Energy) hlavně společná práce s místními vědeckými pracovníky, kteří se problematikou technických oborů zabývají teoreticky. Učitelé tak dostanou možnost se na chvíli osobně zapojit do vědecké práce. Výstupem by opět mělo být navázání spolupráce a příprava vhodných specializovaných lekcí, které pak učitelé se svými žáky zrealizují. Aby to bylo snadněji uskutečnitelné, získávají účastníci v tomto případě též osobní stipendium $300 a k tomu ještě $500 na potřebné technické vybavení do své třídy.

Dne 12. dubna při příležitosti vyhlášení 20 vítězů konkurzu pro účastníky školení STARs řekla prezidentka Siemens Foundation Jeniffer Harper-Taylor toto: „Jsme velmi potěšeni, že můžeme těm nejlepším americkým učitelům poskytnout příležitost pracovat v největší a nejprestižnější americké laboratoři“. Nezbývá než doufat, že se jim podaří aplikovat takto získané zkušenosti do své práce a inspirovat tak žáky k dalšímu studiu technických oborů.

Asi jediné evropské specializované kurzy pro učitele umožňující účastníkům dotknout se i skutečné vědy organizuje pro fyzikáře švýcarský CERN (viz Teacher Programmes). Chceme-li vážně uvažovat o zvýšení zájmu našich žáků o vědu a technické obory, bude takových programů třeba daleko více!
zdroje:
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 26. 04. 2010
Zobrazeno: 1634krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
BRDIČKA, Bořivoj. Siemens podporuje výuku technických předmětů. Metodický portál: Články [online]. 26. 04. 2010, [cit. 2020-07-14]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/11209/SIEMENS-PODPORUJE-VYUKU-TECHNICKYCH-PREDMETU.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.