Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Apple se vrací do českých škol

Ikona informativni

Apple se vrací do českých škol

Autor: Bořivoj Brdička
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Článek popisuje aktuální úspěch firmy Apple v prodeji zařízení používaných pro výuku.
Klíčová slova: Apple, Jobs, podcast, Platforma, Anadolu University, Turecko
Snad každý si už asi všiml, že se firmě Apple poslední dobou daří budit značnou pozornost. A není za tím jen mediální zručnost jejího šéfa Steeva Jobse. Je za tím též inovační potenciál jejích výrobků dokonale kombinujících hardware se softwarem. Inovace jsou Applu vlastní odjakživa. Vždyť značku Apple nesl již první osobní počítač na světě vyvinutý v roce 1976. Od té doby vynikají výrobky Apple jednoduchostí ovládání, bezproblémovým chodem, kompatibilitou periférií a doplňků i dalšími vlastnostmi, které jsou důvodem jejich oblíbenosti i u značného množství pedagogů především v zámoří.

I u nás se prodej počítačů Apple Macintosh (teď již jen Mac) do škol v polovině 90. let minulého století docela hezky rozjížděl. Jejich velkým handicapem proti konkurenci v podobě PC ale byla vysoká cena. Ta nakonec, spolu s několika neuváženými kroky tehdejšího vedení firmy, rozhodla o tom, že se Macy staly v našem školství vysloveně okrajovou záležitostí.

V roce 2001 však Apple přišel s novinkou, která minimálně připomněla jeho existenci i těm, kteří na ní již pomalu zapomínali. Na trh byl uveden MP3 přehrávač iPod, a o něco později se rozběhl s ním související internetový obchod iTunes. Po mnoha nepodařených pokusech a letech stagnace to byla trefa do černého. iPod se stal vysloveně oblíbeným nejen u teenagerů. Různých jeho variant se každoročně na celém světě prodají desítky milionů kusů. Systém distribuce a prodeje digitálního obsahu iTunes iPodu značně pomohl. Díky němu vznikl dokonce nový, nám již důvěrně známý, výraz podcast (viz Do škol přichází podcasting).

Že se Applu v poslední době daří, prokázal i v roce 2007 uvedený iPhone nebo poslední, ještě čerstvá, novinka iPad. Obě jsou víceúčelová zařízení vybavená dnes stále rozšířenějším multi-dotykovým displejem, to první orientované v první řadě na telefonování, druhé na prohlížení multimédií a čtení knih. Všechna tato zařízení používají stejný operační systém, a jsou tudíž kompatibilní do té míry, že umožňují sdílení nejen dat ale i aplikací.

Jak již bylo řečeno, právě kompatibilita je jednou z hlavních deviz výrobků se značkou Apple. Díky ní je na iPadu možné spouštět aplikace pro iPhone, podcasty určené původně pro iPod je možné po nainstalování iTunes a QickTime sledovat přes libovolný počítač s Windows, ale i na iPhonu, iPadu atp.

Na problematiku podcastu stojí za to se podívat ještě trochu podrobněji. Apple jako iniciátor tohoto způsobu předávání digitálních sdělení se rozhodl, že rozšíří jeho působnost kromě původního zvuku i na další druhy multimediálních formátů. Dnes běžně pracuje i s videem a práce s ním je integrována do nejnovějšího operačního systému Mac OS X Snow Leopard, který je dodáván se všemi stolními i přenosnými počítači. Takto vytvořený podcast je možné publikovat prostřednictvím iTunes, ale existuje i další zajímavá možnost. Organizace, která by chtěla podcasty ve své činnosti využívat více, si může prostě pořídit příslušný Leopard server, který dokáže podcasty nejen publikovat, ale navíc automaticky přidávat do wiki stránek či uživatelského blogu.

Výhodou tohoto řešení je maximální zjednodušení všech operací, takové, že celý proces zvládne i uživatel s minimálními počítačovými znalostmi (i běžný učitel). Na první pohled možná není půvab tohoto technologického řešení zřejmý. Jednotlivé operace lze samozřejmě udělat i jinak – video lze uložit do souboru, vložit na YouTube, a pak integrovat prostřednictvím příslušného skriptu do vlastních wiki stránek, třeba na Wikispaces. To vše podcast od Apple zvládá v podstatě na jedno kliknutí. Téměř bez starostí tak lze například zaznamenat hodinu webkamerou a okamžitě ji publikovat nebo s jednoduchým doplňkovým softwarem sejmout prezentaci s vloženým okénkem zobrazujícím přednášejícího apod. Kromě přímého publikování snímaného obrazu lze na server odeslat i soubor se zvukem či videem v mnoha různých formátech, a před samotným publikováním tak nabízí možnost materiál jakkoliv upravit.

Díky pozvání firmy Apple a nově vznikající Platformy spolupráce praxe a škol při Institutu Svazu průmyslu jsem měl příležitost se detailněji seznámit s tím, jak tuto technologii používá turecká Anadolu University. Návštěva to byla mimořádně zajímavá. Anadolu University má totiž pro nás zcela nepředstavitelných 1.3 milionu aktivních distančních studentů nejen z Turecka (70 mil. obyvatel). S těmito studenty Anadolu University zatím komunikuje převážně papírovou formou. Má ale dokonale automatizovaný systém odesílání všech materiálů běžnou poštou, tisku individualizovaných testů a jejich skenování, počítačového vyhodnocování výsledků zaškrtnutých výběrových odpovědí a publikování výsledků do 3 dnů po zkoušce. Studenti pracují samostatně, jen se musí 3x za rok dostavit do autorizovaného střediska a napsat test.

Podcast plánuje Anadolu University použít jako integrovanou součást všech typů výuky. Zatím ho pilotně ověřuje pouze v prezenčním studiu (20 tisíc studentů), a je již docela daleko. Pořídila si 18 Apple serverů, 4 raidová úložiště (16 TB každé), 19 Mac Pro, 10 Mac Mini, 45 MacBooků, 200 iMaců (jeden do každé třídy) a 50 iPodů. Každému učiteli univerzity (přes tisíc) nabízí možnost zřídit si na serveru konto a podcast využívat ve výuce. Jak se dalo očekávat, ne každý tuto možnost přivítal, ale našlo se dost takových, kteří začali experimentovat. Brzy se dostavily i výsledky. Většina je publikována, a je možné se s nimi seznámit (zde). Některé výstupy jsou v angličtině (např. kurz BYN213).

Uvidíme, zda se komplexní technologická řešení založená na filosofii Apple uchytí i v našich školách. Turecko je možná v některých případech v poněkud odlišné situaci, když staví školní systémy na zelené louce (jako např. právě vznikající Zirve University). Vše bude záviset na tom, zda se Apple definitivně zbaví snahy o exkluzivitu a začne se orientovat i na běžného uživatele. Rozhodnou, jako na trhu ostatně vždy, ceny, které jsou zatím u přístrojů vyšší kategorie asi příliš vysoké. U iPhonů a iPadů možná může být překážkou zase to, že se Apple stále více snaží kontrolovat tvorbu aplikací a pokouší se omezit stahování software do nich pouze na vlastní obchod iTunes.

Soudě podle toho, že zatím se o nákup počítačů Apple u nás zajímají, a nedávné konference Apple Education Leadership Summit v Praze se zúčastnily, pouze bohaté soukromé školy, na překonání exkluzivity to zatím příliš nevypadá. Zdá se, že pokud nedojde k výrazné změně politiky této jinak značně úspěšné firmy, budou asi i nadále její velice kvalitní produkty sloužit pouze těm, kteří jsou schopni a ochotni si trochu připlatit.
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 03. 05. 2010
Zobrazeno: 2146krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
BRDIČKA, Bořivoj. Apple se vrací do českých škol. Metodický portál: Články [online]. 03. 05. 2010, [cit. 2020-11-27]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/11211/APPLE-SE-VRACI-DO-CESKYCH-SKOL.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.