Vše nasvědčuje tomu, že úspěch Apple iPadů jako technologie se značným výukovým potenciálem je obrovský. Ze všech stran se na nás valí zprávy o tom, jak se v některé škole nebo rovnou v celém školském obvodu rozhodli vybavit všechny své žáky tímto zařízením. Většina producentů výukových materiálů (programů i učebnic) závodí v tom, kdo své produkty ve verzi pro iPad nabídne dříve, tj. umístí je do specializovaného internetového obchodu Apple iTunes, přes nějž se všechny aplikace do produktů jako iPad, iPod a iPhone nahrávají, i když jsou některé z nich zadarmo.
Úspěch Apple vybudil k horečné činnosti konkurenci. Na světové výstavě Consumer Electronic Show 2011 (CES 2011) konané v lednu v Los Angeles se představilo hned několik nových tabletů, které by chtěly trh sdílet s iPodem. Většina z nich pracuje pod operačním systémem Android od Google. Nabídka začíná být opravdu bohatá. Nové výrobky představili Samsung, Toshiba, Dell, ASUS, Motorola, Acer a další. Microsoft v této oblasti poněkud zaspal, přestože byl před několika lety vlastně průkopníkem ve vývoji speciální verze operačního systému pro Tablet PC. I Google s Androidem se zatím iOS od Applu plně nevyrovná. Ale rychle ho dohání, a k tomu má značnou výhodu v tom, že má mnohem vstřícnější politiku vzhledem k přenositelnosti systému na přístroje různých výrobců a k možnosti volného šíření aplikačního software. Dá se tedy očekávat, že uživatelů zajímajících se o tablety s Androidem bude rychle přibývat.
First Look at Android 3.0 - Honeycomb (CES 2011)
Podívejme se na to, co se děje ve třídách, kde jsou tablety používány (dnes typicky iPady). V první řadě je třeba konstatovat, že od okamžiku, kdy je žáci dostanou, projevují o výuku mnohem větší zájem než dříve. Není to jen proto, že jsou obecně již zvyklí přijímat informace v digitální a multimediální podobě. Uvědomme si, že téměř pro všechny naše děti je nejčastěji používanou technologií mobilní telefon. Možná právě proto je jim operační systém iOS, a tím pádem i iPad, tak blízký. Má totiž co do logiky fungování k mobilům velmi blízko.
Politika kontroly nad tím, jaké aplikace se na iTunes dostanou, má sice velké nevýhody, protože umožňuje v případě získání většiny trhu firmě Apple zavést úplný monopol a diktovat si ceny, ale má i své výhody. Pro mnoho škol je velmi příjemné, mohou-li snadno kontrolovat, které aplikace se na žákovských počítačích provozují a jaká data se tam stahují. Zbývá pak již jen (pomocí školního firewallu, přes nějž jsou prostřednictvím wifi připojeni) zajistit, aby se žáci prohlížečem dostali na internetu jen tam, kam smějí, a bezpečnost je zajištěna.
Existuje velké množství pro výuku vhodných programů a, jak již bylo řečeno, jejich počet se rychle zvyšuje. Zatím je celá řada z nich pro iPad zdarma. Představu si uděláte nejsnáze, podíváte-li se na některý z přehledů, které vytvářejí koordinátoři technologií a učitelé, kteří již byli konfrontováni s integrací těchto přístrojů do výuky. Namátkou vyberu třeba článek 10 Excellent iPad Applications for Teachers z blogu EmergingEdTech Kelly Walshe, stránku známé knihovnice Kathy Schrock iPads in the Classroom nebo vrcholný analytický nástroj automaticky zpracovávající data o stažených iTunes aplikacích uživatelů App Anie, který automaticky vytváří též tento žebříček United States iPad Top 200 Education Apps. Základní představu o tom, co lze na iPadech ve výuce dělat, si můžete udělat z následujícího videa natočeného Johnem Traversem.
iPad in schools
Jak vidno, iPady se ve školách používají v první řadě jako čtecí zařízení a prohlížečka multimediálního obsahu. Elektronické knihy dnes již nejsou jen kopií knih tradičních (vyjma autorsky nechráněných starších titulů, které již většinou byly digitalizovány a šíří se zcela volně v původním znění). Současné el. knihy i učebnice jsou vybaveny množstvím funkcí, animací, multimedií a odkazů (viz Horizon Report 2011), takže je mnohem snazší s jejich pomocí získat zájem současné síťové generace o předkládaný výukový obsah (viz Vzdělávání a internet 2. generace, Přichází nová iGenerace).
Celá řada aplikací je modifikací původních programů pro PC či Macy. Setkat se můžeme s počítáním, spelováním, prohlížením stavby hmoty, periodickou soustavou prvků, astronomií apod. Celkem snadno je možné si během výuky pořizovat poznámky, a tyto sdílet se spolužáky (např. pomocí Evernote nebo Dropbox). Všechny výukové aktivity, včetně kontaktu s lidmi prostřednictvím sociálních sítí nebo přístupu do školního systému řízení výuky, lze dělat skutečně kdykoli a odkudkoli.
Zcela specifickou možností pro sdílení výukových materiálů je zvláštní modifikace iTunes – iTunes U (U jako univerzita). Jedná se vlastně o úložiště, kde si každá organizace může zřídit svůj vlastní prostor a ukládat tam své vlastní materiály, jež pak mohou být volně dostupné pro každého, kdo o ně má zájem. V současné době je takto k dispozici přes 350 tisíc materiálů. Často se jedná o záznamy pořízené přímo na počítači ve formě tzv. podcastů. Technologii jejich výroby Apple velmi zdokonalil, takže je dnes s pomocí k tomu určeného software skutečně snadná. Její výukové využití je nasnadě - hodí se všude, kde mají žáci vytvářet vlastní výstup ve formě zvuku nebo videa (kamerou či sejmutím displeje). U nás tuto technologii s cílem posílit spolupráci s praxí aplikoval Institut svazu průmyslu a připravil pro školy soutěž Dotkni se S.E.M.I. - Najděte si svého mistra 2011, v níž žáci sami ve svém okolí hledají osobnost, která něco výjimečného umí, a natáčejí s ní a o ní reportáž. Pokud byste měli chuť se seznámit s tím, jak na to (lze tvořit i s běžnými nástroji na PC), zúčastněte se Učitelského summitu 2011 9.4. na The International School of Prague v Nebušicích.
Kdybychom měli shrnout to podstatné, co nová generace tabletů přináší, můžeme konstatovat, že nutí učitele modifikovat výukové metody tak, aby byly jejich možnosti využity. Výuka je díky nim mnohem více individualizovaná. Rozdíly lze zaznamenat dokonce i proti nasazení netbooků či notebooků. Tablet totiž nemá odklápěcí displej, který v otevřeném stavu působí ve třídě tak trochu jako bariéra, která odděluje žáky od dění okolo nich (o displejích tradičních desktopů ani nemluvě). Třída proto vypadá i při vybavení všech žáků tablety dost podobně jako dříve. Jen místo sešitů a hory knih je tu jen to jedno elektronické zařízení o velikosti běžného bloku. Ovládá se snadno prsty, takže není třeba mít ani žádné psací náčiní.
Je stále jasnější, že tyto nové přístroje do značné míry nahradí dříve běžné stolní i přenosné počítače. Steve Jobs tyto tradiční velké přístroje přirovnává k náklaďákům, jež sice nezaniknou, ale bude jich třeba daleko méně. Měli bychom si ale uvědomit, že se bez nich asi ani ve školách budoucnosti neobejdeme. Je celá řada věcí, které zatím tablety nezvládnou (programování, profesionální tvorba multimedií, kancelářské balíky ad.), a přitom je třeba, aby se s nimi žáci ve škole seznámili. Tablety však mají velký potenciál přeměnit vlastní učení z pasivního otráveného příjmu informací na aktivní soustavnou činnost vedoucí k poznávání. To, zda bude tento potenciál využit, je v rukou znalých a schopných učitelů (a rodičů).
Budete-li chtít umět to, co ti nejlepší, nezbývá, než se s nimi spojit. Zde jsou na závěr dva, shodou okolnosti stejnojmenné, tipy, kde začít:
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.