Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Budoucnost vzdělávacích technologií

Ikona informativni

Budoucnost vzdělávacích technologií

Autor: Bořivoj Brdička
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Představení pátého dílu z cyklu video-přednášek Technologie ve škole 21. století, který pojednává o budoucnosti vzdělávacích technologií a spolu s nimi vlastně o celém školství.
Klíčová slova: transformace, video, metodika, reforma, budoucnost, příprava učitelů, vzdělávací technologie

Vážení kolegové – přátelé Učitelského spomocníka.

Příspěvek, který vám předkládám dnes, je hodně neobvyklý. Dal mi poměrně dost práce a nejsem si vůbec jist, zda tomu výsledek odpovídá. Proto se pravděpodobně nebudu o podobné způsoby prezentace snažit příliš často. Jedná se o zhuštěnou video-přednášku vytvořenou na MacBooku v prezentačním software Keynote zaznamenanou pomocí Camtasia a tamtéž také sestříhanou. Zařízení mi k tomuto účelu zapůjčilo zájmové sdružení nazvané Platforma spolupráce praxe a škol ISP ČR, za což děkuji.

Podnětem k jejímu vytvoření bylo mé vystoupení minulý týden na Učitelském summitu 2011. Téma mé přednášky znělo Vzdělávání jako příprava na život. Nechtělo se mi ale přítomné účastníky unavovat takovými známými pravdami, jako je nutnost naučit naše žáky „učit se“, protože během života budou nuceni opakovaně měnit zaměstnání, nebo tolik oblíbenými frázemi o potřebě inovací a rozvoje kreativity jako nutné podmínky udržení budoucí konkurenceschopnosti našeho státu v podmínkách světové tržní globalizace. Rozhodl jsem se proto, že svou přednášku zaměřím na to, jaké jsou naše reálné možnosti budoucnost předpovídat. Doplnil jsem podtitul „Jak by měla vypadat škola pro 21. století“ (mimochodem, také pěkná fráze, že?) a snažil jsem se shrnout existující materiály, které se problematikou prognóz vývoje školství zabývají. Můj cíl byl jasný – pomocí bližšího poznání trendů budoucího vývoje pomoci učitelům hledat optimální výukové postupy současnosti.

Asi není úplnou náhodou, že se obsah této přednášky do značné míry kryl s tím, nad čím jsem přemýšlel minimálně od léta loňského roku. Tehdy jsem totiž slíbil, že budu pokračovat v cyklu video-přednášek Technologie ve škole 21. století, pro nějž jsem během prázdnin vytvořil první 4 díly (1. Nástup technologií, 2. Jak na to?, 3. Třetí pilíř a 4. Metodika využití technologií). Budoucnost vzdělávacích technologií sice měla být původně posledním sedmým dílem, ale došlo na ni, jak patrno, poněkud dříve. Nemohl jsem tuto příležitost nevyužít, když už jsem měl podstatnou část daného tématu zpracovanou. Je z ní tedy nakonec díl pátý.

Dovoluji si vám tedy, jako částečné splnění slibu z léta, předložit následující video, jež je modifikovanou verzí mé výše zmíněné přednášky a zároveň pokračováním cyklu.

 

Technologie ve škole 21. století - 5. Budoucnost vzdělávacích technologií

 

Co bude dál, nevím. Záleží to hodně i na vašich reakcích.

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 18. 04. 2011
Zobrazeno: 4929krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 4.333333333333333
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

4 uživatelé Hodnocení článku : 5
1 uživatel Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
1 uživatel Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
BRDIČKA, Bořivoj. Budoucnost vzdělávacích technologií. Metodický portál: Články [online]. 18. 04. 2011, [cit. 2019-12-08]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/11621/BUDOUCNOST-VZDELAVACICH-TECHNOLOGII.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře RSS komentářů článku
Autor: Lukáš KrižkoVloženo: 18. 04. 2011 00:42
Doporučuji projít celý seriál. Stojí to za to.