Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Technologie zachraňují výuku uzavřených škol
Odborný článek

Technologie zachraňují výuku uzavřených škol

27. 10. 2009 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Bořivoj Brdička

Anotace

Informace o tom, jak se technologie v amerických školách stávají doporučovaným prostředkem pro spojení žáků se školou v případě nutnosti jejího uzavření díky prasečí chřipce.
Možná jste již slyšeli o tom, že aktivita tzv. „prasečí“ chřipky (H1N1) s podzimem opět stoupá. Zasaženy jsou již celé Spojené státy, kde byl vyhlášen stav ohrožení, a do Evropy se tento silně nakažlivý virus již též přibližuje. Trochu se nám od loňského jara ulevilo, když se ukázalo, že úmrtnost na něj není zdaleka tak vysoká, jak to zpočátku vypadalo. Zdá se, že i vakcína je již na světě, i když se k ní našinec asi zatím nedostane. O to snadněji pak naletí podvodníkům vyskytujícím se na internetu.

Skutečně, učitelé, kteří denně musí přicházet do styku se stovkami dětí, ve výběru přednostně očkovaných skupin obyvatelstva nejsou. Předpokládá se totiž, že školy se při prvních známkách epidemie zavřou. Děti zůstanou doma a postarat se o ně budou muset rodiče. Nechci vůbec rozebírat politické či zdravotnické aspekty tohoto všude na světě aplikovaného postupu.

Zaujalo mě ale doporučení, které v této souvislosti dává školám americké federální ministerstvo školství (Ed.gov). Vzniklo jako společná iniciativa vlády USA a privátních firem (kromě jiných se podílel Microsoft i Google). Jedním z jeho cílů je zajistit, aby i v případě, že bude nutno školy zavřít, vzdělávání v mezích možností pokračovalo.

Učitelé jsou vyzýváni, aby dětem umožnili se doma učit. Mají se proto pokusit zajistit:
· předem připravené kopie potřebných výukových materiálů, pracovních listů a úkolů;
· online materiály a další doprovodný digitální obsah včetně multimediálního předávaný prostřednictvím školních webů či systémů řízení výuky (např. Moodle);
· spojení s žáky prostřednictvím technologií (telefon, email, video konference) včetně zapojení rodičů nebo jiných zástupců z řad dospělých do výukových aktivit na dálku;
· asynchronní výuka k dispozici na vyžádání prostřednictvím nahrávek výukových bloků ve zvukové či video podobě;
· synchronní výuka realizovaná živým přenosem dění ve třídě k žákům (v případě, že nebyla zrušena) ;
· vzájemná pomoc žáků mezi sebou (osobní či distanční prostřednictvím internetu).
Distributoři vzdělávacích materiálů a poskytovatelé služeb školství jsou v dokumentu vyzýváni, aby:
· pomáhali školám s plánováním možných distančních forem výuky;
· umožnili žákům přístup k digitálním výukovým zdrojům;
· nabízeli nástroje a systémy umožňující šířit nejen výukový obsah ale též zkušenosti;
· zajišťovali konferenční hovory umožňující kontakt učitele s více žáky zároveň;
· dali školám k dispozici video-konferenční systémy dovolující učitelům realizovat výklad distanční formou;
· dali učitelům a žákům možnost vytvořit virtuální vzdělávací komunitu v prostředí online kurzů nebo virtuálních tříd;
· budovali velkokapacitní úložiště digitálního výukového obsahu.
zdroje:

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Vaše hodnocení

Ohodnoťte hvězdičkami:

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.