
Výukové materiály ZŠ Nýřany
Autor: Lucie ProcházkováTento článek vznikl jako studentská práce | |
---|---|
![]() | Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz. |
Anotace: | Zpráva o výuce informatiky na škole, která si nenechává své úspěchy pro sebe. |
Klíčová slova: | metodika, informatika, ZŠ Nýřany, výukové materiály, škola 21.st. |
K zajímavým materiálům se člověk dostane náhodou, nebo doporučením od známých. Pro mě v tomto případě platí totéž. Během praxe mi fakultní učitel radil a doporučoval plno zajímavých věcí. Velice mě zaujaly materiály, se kterými ve výuce pracuje a které jsou volně k dispozici na internetových stránkách ZŠ Nýřany. Tyto materiály vedou žáky krok za krokem a jasně a srozumitelně je orientují ke konečnému výsledku jejich práce.
Na stránkách ZŠ Nýřany jsou k dispozici materiály pro podporu výuky různých předmětů (např. informatiky, matematiky, dějepisu, zeměpisu, českého jazyka, …). Překvapilo mě, že nejsou uloženy jen ve formátu pdf, jpg, ppt, ale i flp, tedy přímo pro interaktivní tabuli.
Jelikož mě baví práce s grafikou, zabývala jsem se především programem Malování. Tomuto programu je dobré věnovat pozornost na začátku výuky informatiky. Žáci se díky němu mohou naučit správně držet a ovládat myš, zpevní se jim ruka a zároveň cvičí vlastní fantazii a estetické cítění.
Během praxe jsem realizovala závěrečnou lekci zaměřenou na Malování. Mým úkolem bylo vést hodinu a odpovídat na případné dotazy. Žákům jsem na začátku rozdala vytištěný materiál s popisem práce a dala jim k dispozici dvě fotografie. Bylo na nich, kterou si vyberou. Za úkol měli vybranou fotografii (jednalo se o portrét) rozdělit na polovinu podle svislice a pravou polovinu obličeje odstranit. Poté podle levé části, kterou ponechali, vytvořit portrét tak, aby byl kompletní.
Co se týče motivace žáků, je dobré jim před započetím práce pustit videa, na kterých je zachycena práce s tímto programem. Například tyto ukázky: č. 1, č. 2, č. 3, č. 4, č. 5, č. 6. Žáci zjistí, co všechno se dá nakreslit, inspirují se tím a práce jim přijde více efektivní. Většina škol má již dnes vlastní internetové stránky, na kterých jsou k dispozici práce žáků. I toto je jedna z možností motivace – prezentovat veřejnosti nejlepší práce. Podnítí se tím soutěživost mezi žáky a všichni se budou snažit o co nejlepší výsledek. Samozřejmě je potřeba postupně zveřejnit práce všech žáků, i těch slabších (vždyť i oni se snaží!), a nezapomínat na ochranu osobních údajů.
Další možností je třeba tvorba rozcestníku pro web. Ať už pro osobní stránky jednotlivých žáků, tříd či pro stránky školy. Jeho tvorba je také v materiálech ZŠ Nýřany popsána. Výsledek může vypadat například takto:
ZŠ Nýřany poskytuje účinnou pomoc učitelům, a to nejen pro výuku informatiky. Na jejích stránkách najdete kromě mnoha zajímavých výukových materiálů též odkazy na vlastní výukové aktivity školy. Učitelé zde mohou najít inspiraci, jak vést žáky k realizaci vlastních nápadů, ke vzájemné pomoci a spolupráci. Je skvělým příkladem školy, která podněcuje tvořivost a inovaci výukového prostředí hodnou 21. století. Za to si zaslouží poděkování.
Tento příspěvek vznikl jako výstup předmětu Tvorba didaktických materiálů na Katedře informačních technologií a technické výchovy UK Praha, Pedagogická fakulta.
Anotované odkazy: | Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy. |
---|---|
Přiřazené DUM: | Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM. |
Zobrazeno: 5178krát



zatím nikdo

zatím nikdo

zatím nikdo

zatím nikdo
