Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > V Tokiu už učí robot

Ikona informativni

V Tokiu už učí robot

Autor: Bořivoj Brdička
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Aktualita o experimentu s humanoidním robotem na jedné tokijské ZŠ.
Klíčová slova: Japonsko, učitel, robot, Saya, Tokio, Kudan Elementary School
Tokijská Kudan Elementary School se rozhodla vyzkoušet využití robota při výuce zaměřené na technologie a takové technické předměty, jako je např. robotika. Jedná se o experiment realizovaný ve spolupráci s Tokijskou technickou univerzitou, jmenovitě s profesorem Hiroshi Kobayashi, který je známým specialistou na vývoj robotů. Pro výukové účely byl použit jeden z jeho robotů původně určený pro službu v recepci nějaké větší firmy. Jmenuje se Saya.

Jedná se tedy o robota vzhledem podobného člověku (android), v tomto případě mladé ženě. To by nakonec i odpovídalo, neboť děti jsou zvyklé spíše na učitelky. Saya musela být pro svou novou funkci přizpůsobena, tj. přeprogramována. Má celkem 30 pohyblivých dílů ovládaných motory. Může otáčet hlavou, kroutit očima, otvírat a zavírat ústa apod. Díky tomu dokáže vyjádřit i emoce, jako např. údiv, vztek, zlobu, strach, štěstí, smutek. Samozřejmě slyší a mluví.

Podle dostupných informací se zdá, že zatím budou mít roboti tohoto typu jen malou šanci plně nahradit skutečné učitele. Práce v recepci přece jen vyžaduje znalost daleko menšího počtu operací. Saya se dá již nyní celkem snadno použít třeba k odvykládání předem připravené prezentace na libovolné téma. Výklad lze synchronizovat s promítáním obrázků. Dojde-li však na potřebu kreativně změnit postup v důsledku nečekané situace, musí zasáhnout operátor. Saya se proto zatím neobejde bez dálkového ovládání. Její činnost je do určité míry řízena lidskou obsluhou na dálku.

Přesto bylo její nasazení v Kudan Elementary School velkým úspěchem. Byla realizována experimentální lekce, jíž se zúčastnilo 61 žáků 5. a 6. tříd. Nikdo z nich nespustil z robota oči. Poslouchali velmi pozorně, smáli se a někteří dokonce začali plakat, když byli Sayou napomenuti. Po ukončení lekce se všichni chtěli robota dotknout.

„Je to mnohem zábavnější, než normální výuka“, popsal svůj dojem 10-letý Nanako Iijima. Pravdou je ale i to, že opravdoví učitelé nejsou z podobných experimentů zrovna nadšeni. A to i přesto, že realizátoři stále zdůrazňují, že cílem není učitele nahradit. Již dnes však může podobný robot při výuce významným způsobem pomáhat. Profesor Kobayashi připustil i to, že by Saya mohla být využita při výuce specializovaných předmětů v malých venkovských školách. Jen si to představte, pak by stačil jeden specializovaný učitel jako operátor na dálku odučit hned několik lekcí denně i ve značně vzdálených školách, a vůbec by nemusel být fyzicky přítomen.

Nezbývá nám tedy asi nic jiného, než vzít realitu nástupu robotů coby učitelů do škol na vědomí. Doufejme, že se jim nikdy nepodaří učitele zcela nahradit.


zdroje:

Android gives lesson at Tokyo elementary school, The Mainichi Daily News, May 9, 2009
Yuri Kageyama -
Robot teacher smiles, scolds in classroom, MSNBC, March 11, 2009
Jiro Akiba and Anna Yokoyama -
Robot takes over Tokyo classroom, Reuters, May 11, 2009

 

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 25. 05. 2009
Zobrazeno: 3035krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
BRDIČKA, Bořivoj. V Tokiu už učí robot. Metodický portál: Články [online]. 25. 05. 2009, [cit. 2020-07-09]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/11721/V-TOKIU-UZ-UCI-ROBOT.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.