Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Norsko zavádí maturitu na počítači
Odborný článek

Norsko zavádí maturitu na počítači

11. 5. 2009 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Bořivoj Brdička

Anotace

Článek popisuje novou verzi norské maturity, jež je realizována prostřednictvím technologií.
Celý norský okres Nord-Trondelag (asi 6000 studentů) je v letošním roce zapojen do ověřování realizace maturitní zkoušky prostřednictvím počítače. Pokud se vše podaří, bude tento způsob brzy zaveden plošně do všech norských škol.

Žáci středních škol v Norsku jsou ve věku 16 let na náklady státu plošně za účelem zkvalitnění studia vybavováni laptopy. Mohou se tak kdykoli dostat k informacím a mají k dispozici standardní software na zpracování textů, tabulek, výpočtů, a kromě toho též specializované aplikace pro různé předměty podle oboru studia.

Vedoucí projektu Digitální gramotnost okresního úřadu Nord-Trondelag Bjorg Helland přiznává, že „toto není první pokus o realizaci zkoušek na počítači, který dělají“. V předchozích případech se ale vše odehrávalo ve škole na stolních počítačích k tomu účelu předem připravených. Nyní poprvé mohou studenti pracovat přímo se svými laptopy nastavenými tak, jak jsou zvyklí.

Aby to bylo možné, byl do všech žákovských počítačů zaveden specializovaný systém MAS (Monitoring & Audit System) britské firmy
3ami, který monitoruje a zaznamenává veškerou činnost na počítači uskutečňovanou. Norové se tak pokoušejí zabránit podvodům u zkoušek. Systém prostě zaznamenává všechny stisky kláves a snímá dění na obrazovce. Je schopen varovat v případě provádění určitých nestandardních operací.

„To, které činnosti jsou zakázány, se mění podle aktuálního obsahu zkoušky,“ říká Terje Ronning, mluvčí počítačová firmy XO Expect More, jež pomáhá s implementací monitorovacího systému. Studenti mohou mít např. dovoleno používat kontrolu pravopisu, ale už ne program provádějící strojový překlad. Jedna studentka si to chtěla ověřit a napsala do programu na překlad: „Jestli to vidíte, zastavte mě!“ Tak jsme ji zastavili.

Značná diskuze se pochopitelně začíná rozvíjet kolem toho, zda a kdy se podaří studentům monitorovací systém prolomit a obejít ho tak, aby nezaznamenal prohlížení nedovolených poznámek, žádost o pomoc nebo návštěvu zakázaného webu. Dodavatelé se brání tvrzením, že systém je aktivován pouze po dobu zkoušek, a je tudíž hodně málo pravděpodobné, že by někdo věnoval tento drahocenný čas určený k vypracování úloh zkoumání obsahu počítače. Dlouholeté praktické zkušenosti v tomto směru však vedou k opatrnosti. Prolomení podobných kontrolních systémů je pro některé studenty až příliš lákavé!

Vše, jak se zdá, nasvědčuje tomu, že se Norové vydali cestou restrikcí a snaží se vytvořit pro realizaci maturitní zkoušky dokonale blokované a monitorované prostředí. Bylo by moc pěkné, kdyby se to podařilo. Každý student by si pak mohl být jistý, že výsledky jsou spravedlivé a odrážejí jen skutečné znalosti maturantů.

Můj osobní názor je ten, že je velmi diskutabilní, má-li smysl cokoli na studentském počítači blokovat. Mnohem rozumnější je připravit zadání zkoušky tak, aby student musel na místě předvést všechny své pro úspěch potřebné schopnosti a s využitím libovolných dostupných nástrojů dospěl až k použitelnému výsledku. Dosud je například na první pohled poznat, zda se v tom kterém případě jedná o překlad strojový či vlastní.

Jediné, co je nutně třeba zajistit, je to, aby výsledky byly skutečně vypracovány tím, kdo je zkoušen. Znamená to, že nějaký spolehlivý systém monitorující dění na počítači zkoušeného je na místě použít a záznam uložit pro případ pozdějších pochybností. Američané například vyvinuli systém doplněný nezávislou kamerou, jejíž záznam se ukládá (viz Kamery mají zabránit podvádění u online testů).

Je zřejmé, že se v blízké budoucnosti přechodu na počítačové zkoušení nemůžeme vyhnout. Brzy nebudou studenti vůbec schopni papírový test s tužkou v ruce zvládnout. Je-li budoucnost lidstva již definitivně spojena s technologiemi, asi nemá smysl se tomu bránit. Rozhodně pro nás proto bude zajímavé sledovat, jaké zkušenosti bude Norsko s počítačovou maturitou v příštích letech mít.

zdroj:
Norway tests laptop exam scheme, BBC News, 1 May 2009

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Bořivoj Brdička
26. 6. 2012, 14:52
http://plpnetwo…g-pilot/
Celkem zajímavý článek popisující první, dosud nezvyklé zkušenosti maturantů s připojením do internetu během zkoušky.
Jana Petrů
26. 6. 2012, 19:21
Pane Brdičko, a MAS je studentům "voperován" pouze na dobu zkoušky, nebo napořád?
Mgr. Zdeněk Sotolář
26. 6. 2012, 19:40
Mám tři otázky: Proč si myslíte, že se nemůžeme počítačovému zkoušení vyhnout? Jak víte, že studenti nebudou schopni zvládnout test s tužkou? A co podle vás znamená "blízká budoucnost" a "brzy"?
Ondřej Neumajer
26. 6. 2012, 23:11
Pane Sotoláři, nezlobte se, ale pokládat otázky jako je Vaše č. 1 a č. 2 na stránkách Spomocníka není hodno inteligence jeho čtenářů (tedy, pokud nejste Troll a nemyslíte to jinak). Myslím, že stačí přečít jakýkoli článek Spomocníka, aby na Vás odpovědi z textu přímo čišely.
Zato otázka č. 3 je relevantní. Jen se bojím, že predikce takto futurologického charakteru jsou v dnešní hype době obtížné, a tím pádem i částečně irelevatntní. Ale odpověď by mne také zajímala.
E Kocourek
27. 6. 2012, 10:41
Rozhodne souhlasim s postojem "mnohem rozumnější je připravit zadání zkoušky tak, aby student musel na místě předvést všechny své pro úspěch potřebné schopnosti a s využitím libovolných dostupných nástrojů dospěl až k použitelnému výsledku".
Co se tyce otazky "má-li smysl cokoli na studentském počítači blokovat", samozrejme nema. A proc vlastne prenesli zkousku ze skolnich pocitacu na osobni pocitace studentu, pokud jim chteji neco blokovat? Z tohoto usuzuji, ze Norove tapou a nevedi, co vlastne chteji. (Kdyz trochu vybocim mimo skolstvi, zda se mi,ze Norove tapou a nevedi, co vlastne chteji v otazkach, proti kterym je zpusob skladani maturitnich zkousek bezvyznamnou prkotinou.)
Ze clanku jsem pochopil, ze duvodem pro pouziti laptopu studentu je pouziti prostredku "nastavených tak, jak jsou zvyklí". Ale co je tim nastavenim mineno? Jakesi bezvyznamne podruznosti, klavesove zkratky, pitomosti jako treba fonty? Co kdyz nekoho "nastaveni, na ktere je zvykly" je rozsahla knihovna scriptu (a treba i programu), o kterych vi, co pro nej delaji, ale netusi, JAK to delaji (protoze je napsal treba uz pred rokem)? Co z toho mu MAS zablokuje automaticky, a co z toho dokazi mudrci na druhem konci dratu rozpoznat a zablokovat rucne?
A poznamka zcela off topic pro kolegu Neumajera: podezirate-li nekoho z trollstvi, doporucovanou obranou jest nereagovat. Za sebe se priznavam, ze lecktere odpovedi (na otazky, ktere povazuji za legitimni) na mne z ruznych clanku necisi, a obcas potrebuji dovysvetleni.
Mgr. Zdeněk Sotolář
27. 6. 2012, 16:12

Může vůbec nastat situace, kdy "Brzy nebudou studenti vůbec schopni papírový test s tužkou v ruce zvládnout"? Myslím, že jenom tehdy, budeme-li o to usilovat. Budeme?
Bořivoj Brdička
28. 6. 2012, 07:42
Přiznávám, že mě překvapuje, jak hezky se diskutuje pod článkem starým již 3 roky. Způsobilo to asi mé přidání aktuálního odkazu, který ale asi skoro nikdo nečetl. Norové se za ty tři roky moc neposunuli. Tehdy o tom začali mluvit, a teď to již zavádějí. Téma je to samozřejmě pro nás velmi aktuální. Vypadá to, že teď, poté co jsme utratili 1.5 miliardy, budeme vymýšlet maturitu novou.
Pane Sotoláři, je správné si klást otázky a je přirozené se bránit všemu neznámému. Odpověď je ale zcela zřejmá. V situaci, kdy jediným místem na světě, kde se bude používat tužka a papír, budou školy, je tato dovednost zcela nadbytečná.
Mgr. Zdeněk Sotolář
28. 6. 2012, 15:38
A myslíte, že tato situace již aktuálně nastala? Zřejmě žijeme v odlišných vesmírech, ale já v tom svém stále vidím, jak mi řemeslník vyhotovuje fakturu na papíru, jak prodavač zaznamenává objednávku na papír, jak... Musím pokračovat? Možná jednoho dne tužka a papír zmízí, ale to se ještě nestalo. Možná jednou budeme po světě pobíhat s tabletem v ruce snad i na záchod (jako Rodney v Hvězdné bráně). Ale to se ještě neděje. Možná bude psaní tužkou na papír jednou opravdu zbytečně. Ale to ještě dlouho nebude. Proto jsem položil otázku KDY (dokonce uznanou za relevantní, i když částečně irelevantní). Možná se lišíme jen v tom, že vy vidíte BLÍZKOU BUDOUCNOST tam, kde já vidím "raději" DALEKOU BUDOUCNOST. Jaký smysl má maturita na počítači, když ho nejdříve zamoříme hlídacím "virem" a ještě se pojistíme slídivým okem kamery? Studentovi vše zablokujeme a uděláme z počítače spíše psací stroj? Norové se za tři roky nikam neposunuli. Je ta jejich minulost i naší budoucností? 
Radek Sárközi
28. 6. 2012, 17:05
Smysl testování na počítači vidím v automatickém a rychlém vyhodnocování, přístupu k externím informacím, šetří to "naše lesy" a ekoligická stopa je menší (viz svážení zadání do škol auty u českých státních maturit)... Ale viděl bych to jako budoucnost u nás vzdálenější. 
Bořivoj Brdička
29. 6. 2012, 00:07
Mrzí mě, když vidím, že i ti, kteří by měli chápat, nechápou.
Tady přece vůbec nejde o to, zda má smysl učit děti používat tužku. To zatím jistě smysl má. Maturita s přístupem do internetu reflekuje změněné výukové cíle školy. Místo faktických znalostí schopnost zpracovávat informace. Potřebujete-li bližší vysvětlení, moc hezky to nedávno vyložil Dave White - Technologie vrací pedagogiku tam, kde vždy měla být. To, že internet dokáže přenést data rychleji a levněji než speditérská firma za stovky milionů, je sice také pravda, ale o tom nasazení technologií do výuky a ověřování výsledků není!!!

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.