Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Obamův stimul pro školy
Odborný článek

Obamův stimul pro školy

14. 4. 2009 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Bořivoj Brdička

Anotace

Zpráva o záměru nového amerického prezidenta Baracka Obamy v rámci plánu na oživení ekonomiky investovat do školství.
Někteří z vás už možná slyšeli, že se nový americký prezident Barack Obama bez ohledu na růst státního dluhu pokouší napravit ekonomiku své země velkými pobídkami ve formě finančních dotací poskytovaných důležitým oblastem národního hospodářství. Velmi známá je pomoc finančnímu sektoru či automobilkám. Méně známý je fakt, že do plánu na obnovu ekonomiky byl zahrnut též tzv. stimul (více než 100 miliard dolarů) pro školství Celých 44 miliard má být k dispozici hned teď v dubnu, další část na podzim.

Zákon, celým názvem The American Recovery and Reinvestment Act, byl prezidentem podepsán 17 února 2009. Uvozují ho tato slova: „Jedná se o mimořádnou snahu nastartovat ekonomiku, vytvořit a udržet miliony pracovních míst a vyvolat dlouho opomíjené kroky řešící výzvy 21. století. Zákon je odezvou na současnou krizi, jež je největší od dob Velké hospodářské krize 30. let 20. st. Přináší nástroje na modernizaci naší národní infrastruktury, zvýšení energetické nezávislosti, rozšíření vzdělávacích příležitostí, zlepšení zdravotní péče, snížení daní a pomoc těm, kdo trpí velkou nouzí.

Prezident Obama se zatím nejpodrobněji ke svým záměrům v oblasti školství vyjádřil ve svém projevu v Hispánské obchodní komoře 10 března. Vysvětlil, proč není možné s reformou vzdělávání váhat. Řekl: „Během několika let se Amerika octne v jiném světě. 4 z 10 nově vzniklých pracovních míst budou vyžadovat velmi dobré vzdělání či specielní kvalifikaci.“

Při jiné příležitosti vyjádřil Obama svůj postoj ke školství ještě jinak: „Ve světě globální ekonomiky, v němž to nejhodnotnější, co se dá prodat, jsou znalosti, přestává být vzdělání pouhou cestou k úspěchu – je jeho nutnou podmínkou. Ty státy, které nás dnes předčí ve vzdělávání, překonají nás zítra ve všem.“

Prezident Obama navrhuje pět hlavních pilířů nadcházející reformy amerického školství:
  1. Investice do programů pro děti v předškolním věku.
  2. Uvedení standardů výukových cílů a hodnocení výukových výsledků do souladu s kompetencemi pro 21. století.
  3. Nábor, příprava a ohodnocení mimořádně schopných učitelů.
  4. Podpora kvalitních škol schopných inovací a rozšíření výukových aktivit i do mimoškolní oblasti.
  5. Poskytnutí možnosti studovat kvalitní střední či vysokou školu vhodného zaměření každému Američanovi.

Cestu, na níž se vydává americké školství pod taktovkou administrativy prezidenta Obamy, lze nejlépe odhadnout podle osobnosti nového federálního ministra školství. Stal se jím úspěšný reformátor škol v chudinských čtvrtích Chicaga Arne Duncan. Je známo, že úspěchu dosáhl především budováním mimoškolních programů pro žáky s cílem vzdělávat je pro ně přijatelnou formou. Do mimoškolních aktivit se mu podařilo zapojit celou místní komunitu včetně rodičů. Tam, kde se úspěch po určité době nedostavil, neváhal zavřít školu a otevřít ji znovu s novým vedením a novými učiteli, jimž nabídl vzdělávání a další pomoc.

Součástí aktuálního stimulu je i zvláštní částka 650 milionů dolarů určená na vzdělávací technologie. Původně to sice měla být celá miliarda, ale ta byla během schvalovacího procesu v obou sněmovnách zkrácena. Je to sice více než 2x více, než kolik bylo ve federálním rozpočtu v roce minulém, ale pořád méně, než dávala administrativa prezidenta Clintona na samém počátku 21. století. To ale byla poněkud jiná doba i ceny. (Rozhodně je to o moc lepší než naše současné nic!)

Peníze se budou rozdělovat prostřednictvím specializovaného Ed-Tech programu přes ministerstva školství jednotlivých amerických států. Deklarovaným cílem je zlepšit výukové výsledky žáků základních škol prostřednictvím vzdělávacích technologií. Kromě toho se tento program zaměřuje též na počítačovou gramotnost, jíž by mělo být na úrovni dané standardy plošně dosaženo v 8. třídě. Aktivity připravující učitele na práci s technologiemi je samozřejmě možné financovat i z jiných kapitol současného amerického stimulačního balíčku.

Někdo si možná myslí, že masivní zadlužování státu je „cesta do pekel“. Je-li tomu tak, ukáže budoucnost. V kontextu současného vývoje světa je však jedno zcela jisté. Investovat ze schodku státního rozpočtu školství je určitě mnohem výhodnější než dávat peníze do šrotovného!
zdroje:
The American Recovery and Reinvestment Act: Saving and Creating Jobs and Reforming Education, U.S. Department of Education, April 3, 2009
Obama's Education Goals Reflect Edutopia's, EdUtopia, March 20, 2009
Barack Obama - Taking on Education, The White House Blog, March 10, 2009
Alexandra R. Moses - Stimulus Package to Quickly Impact Education Technology, EdUtopia, February 20, 2009
Grace Rubenstein - Reform Starts Now: Obama Picks Arne Duncan, EdUtopia, December 16, 2008

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.