"Učitel je jako dýdžej, který mixováním materiálů z různých zdrojů a odlišných formátů vytváří nový obsah, který je v daný okamžik šitý na míru jeho posluchačům. Nejedná se však o prosté přehrávání jednotlivých písní, to je již dávno překonané a neaktuální, ale o vytváření nové originální skladby spojováním dílčích a flexibilně použitelných 'samplů' v bezprostřední reakci na momentální situaci. To jsou schopnosti charakterizující skutečného odborníka svého oboru."
Tato metafora z oblasti taneční hudby velmi výstižně shrnuje diskuzi, která proběhla na jednodenním workshopu, uspořádaném firmou Intel, začátkem března v Praze. Tématem workshopu byl Elearning pro 21.století (21st Century eLearning), konkrétně pak poslání a význam ICT ve vzdělávání, zejména pak jejich role ve výuce na školách.
Pozvaní účastníci tvořili široké spektrum zastoupení v oblasti vzdělávání v ČR. Sešli se tu jak zástupci podnikatelské sféry (např. dodavatelé interaktivních tabulí, poskytovatelé hw i sw podpory pro výuku či výukového materiálu), tak i zástupci z řad přímých aktérů edukačního procesu, tedy ředitelů, učitelů a dalších pedagogů. Nechyběli ani akademičtí a vědečtí pracovníci z oblasti vzdělávání. Většina přišla s cílem dozvědět se více o strategii a koncepci projektu 1:1 eLearning, s nímž firma Intel počátkem roku 2009 vstoupila do vybraných českých škol na základě Memoranda o vzájemném porozumění podepsaném s MŠMT (viz Intel pomůže školám vyučovat digitálně).
Nejsme zdaleka první zemí, ve které se tento model podpory ICT ve vzdělávání prosazuje. Intel je v této oblasti aktivní již několik let po celém světě (viz skoool.com), cílem jednoho z posledních křížových tažení se stalo Portugalsko, kde díky spolupráci této firmy s vládou byly děti v tamějších školách vybaveny 500 tis. notebooky Classmate PC (viz Portugalci vybaví školáky půl milionem počítačů Classmate PC).
V úvodu workshopu málo co nasvědčovalo tomu, že se pozvaní dozvědí něco nového. Téměř celou první polovinu byla prezentována již dobře známá obecná teoretická východiska problematiky implementace a efektivního využití ICT v procesu vzdělávání a všichni marně pátrali po smyslu svého bytí v místnosti. Chvílemi se dokonce mohlo zdát, že důvodem k pozvání zástupců předních podnikatelských společností v oblasti výukových technologií či pomůcek bylo získat jejich knowhow, jak efektivně prorazit na náš trh v oblasti vzdělávání.
Nejzajímavějšími částmi workshopu se tak staly časté diskuse mezi účastníky o roli, formě či způsobu distribuce výukového obsahu k učitelům a následně žákům; zprvu dosti křečovitě podněcované, záhy však spíše neukočírovatelné ze strany organizátorů. Otázky digitalizace výukového obsahu, jeho sdílení, zpoplatněná či volná distribuce se staly velmi kontroverzními tématy. Pedagogové i teoretičtí odborníci na vzdělávání mohli být spokojeni a uklidněni, neboť s narůstající jistotou vítězí přesvědčení o hlavní roli učitele ve výukovém procesu, jež převyšuje význam obsahu, pomůcek i technologií.
Vraťme se však zpět k tématu workshopu. Koncepce 1:1 eLearning je vymezována jako učební prostředí pro rozvoj znalostí a dovedností 21. století (včetně mediální gramotnosti, kritického myšlení, řešení abstraktních problémů, spolupráce, globálního povědomí a občanské gramotnosti) potřebných pro úspěch v dnešní globální ekonomii [1]. Nedílnou součástí projektu je vybavení všech učitelů a žáků notebooky, což by mělo přispět k efektivnější konstruktivně zaměřené výuce.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025