Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Encyclopaedia Britannica a škola 2.0 – část...

Ikona informativni

Encyclopaedia Britannica a škola 2.0 – část I

Autor: Bořivoj Brdička
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: První díl seriálu o tematické diskusi na Britannica Blog, v níž se celá řada významných světových odborníků zabývá děním souvisícím s rozvojem tzv. internetu 2. generace.
Klíčová slova: encyklopedie, Velká Británie, USA, Web 2.0, Encyclopaedia Britannica, internet 2.0, škola 2.0, Ottův slovník naučný
Encyclopaedia Britannica je mezi vydavateli výukových materiálů pojmem. První vydání její světoznámé encyklopedie vyšlo ve skotském Edinburghu roku 1768. Během 19. a 20. století se počet hesel neustále rozrůstal a docházelo k opakovanému vydávání jak v Británii, tak později ve Spojených státech. Mezi jejími autory se objevovaly nejznámější osobnosti své doby. Před rozšířením internetu patřila Britannica k nejobsáhlejším zdrojům lidského poznání vůbec. Přirovnat ji lze k našemu o 100 let mladšímu a skromnějšímu Ottovu slovníku naučnému.

Oba encyklopedické projekty existují v určité formě dodnes. Fungují na komerční bázi a shodně nabízejí své specializované služby školám (Britannica for Educators a Co to je). Nabídka nakladatelství Encyclopaedia Britannica sídlícího dnes v Chicagu je značně široká. Kromě tradičních tištěných titulů nabízí podobně jako Ottova encyklopedie přístup prostřednictvím internetu. Britannica přitom poskytuje své služby online různým kategoriím uživatelů – existuje encyklopedie akademická i žákovská, vlastní elektronický obchod a hojně navštěvovaný portál s fóry a blogy, kde se pod vedením známých osobností a na slovo vzatých odborníků diskutuje nad aktuálními tématy mnoha různých oborů.

K mimořádně oblíbeným námětům patří již delší dobu internet 2. generace. Vezmeme-li v úvahu, že Web 2.0 se svou Wikipedií je vlastně mimořádně nepříjemným konkurentem komerčních encyklopedií, nemůže nás překvapit, že příspěvky Britannicy od počátku zastávaly k tomuto fenoménu dneška spíše kritické postoje. Postupem času se diskuse přenesla až ke škole 2.0.

Začalo to na konci roku 2006, když se bývalý šéfredaktor Britannicy Robert McHenry v článku Hey! Look at Us! Time’s “Person” of the Year! pozastavil nad tím, že časopis Time vyhlásil osobností roku 2006 uživatele Webu 2.0 (překlad původního zdůvodnění je česky k dispozici v článku Dejme se do vyprávění digitálních příběhů!). Krátká citace postačí: „Pochybovači mezi námi odmítají uvěřit tomu, že všichni námi kdysi obdivovaní (literární) hrdinové včetně záporných postav byli odsunuti stranou v tomto věku povrchnosti, vlezlosti, pitomosti a převládající vulgarity.

A pak to v podobném duchu pokračovalo. V dubnu 2007 napsal Andrew Keen (autor knihy Kult amatérů: Jak současný internet zabíjí naši kulturu) článek k 10. výročí vynálezu blogu - The Dark Side of the “Citizen Media” Revolution. Dočteme se zde, kromě jiného, toto: „Skutečným důsledkem této revoluce spoluúčasti uživatelů na mediální tvorbě, jež pochází ze Silicon Valley, je kultura digitálního narcisismu, v níž se všichni odkazujeme hlavně sami na sebe. Media se dnes proměnila v zrcadlo. Kam se jen podíváte, všude najdete miliony verzí sebe sama – stejné elektronické deníčky, stejné polovičatě informované zkušenosti, stejná stupidita a nevzdělanost.

V červnu 2007 bylo zřízeno specializované Web 2.0 forum a kritika pokračovala. Michael Gorman, bývalý děkan Kalifornské státní univerzity zodpovědný za knihovnu, zde publikoval vždy ve dvou pokračováních sérii článků, u nichž je již podle názvu zřejmé, o co jde. U každého uvedu alespoň krátký úryvek.
Web 2.0: Spící rozum – „Blogeři jsou označování za lidové novináře. Přestože alternativy západní medicíny jsou dnes hodně populární, naštěstí zatím nikoho nenapadlo stát se lidovým chirurgem.
Zpěv sirén na internetu – „Musíme cvičit úsudek, používat digitální zdroje inteligentně a vnášet do digitálního světa ty hodnoty, které jsou spojeny se vzdělaností západní společnosti již stovky let.
Jabberwiki: The Educational Response – „Dnešní mládež se potřebuje učit od lidí starších a moudřejších, potřebuje získat správný přístup ke studiu, potřebuje být konfrontována s bohatstvím lidského poznání.“ … „Profesor, který dovoluje žákům používat Wikipedii, je jako dietolog, který doporučuje jíst soustavně Big Macy.

Dalším členem této skupiny je Thomas Mann, knihovník z Oxfordu. V závěru článku Brave New (Digital) World, Part I: Return of the Avant-Garde uvádí: „Myslím, že internet nepřinese světu mír o nic víc než letadla. Teroristi ho pro své účely využívají stejně dobře, jako to dělají míroví aktivisté.“ Za zmínku stojí i pokračování Brave New (Digital) World, Part II: Foolishness 2.0?. Toto je poněkud zkrácený závěr: „Zakladatelé Spojených států nám nedali do vínku podobnou utopii, jakou slibovala Velká francouzská revoluce (nebo později marxisté). Vytvořili společnost, která se i přes mnohé nedokonalosti dokázala zatím nejvíce přiblížit takovým ideálům, jako je spravedlnost, svoboda či rovnost pro všechny občany. Věděli totiž, že, máme-li spolu žít, musí být lidské aktivity usměrněny zákony, a ne ponechány rozmarům zájmových skupin či přelétavé většiny hlasů voličů. Otcové zakladatelé přitom neměli k dispozici žádné současné technické vymoženosti a nebyli závislí na rychlosti přenosu dat mezi kontinenty. Jejich liberální vzdělání se obešlo bez schopnosti zadat vhodné klíčové slovo při hledání a nepotřebovali podpírat svůj rozum spojením s někým jiným. Tenkrát si nikdo nepletl přenos informací s jejich pochopením. Myslet si dnes, že takového vzdělání, jako měli oni, lze dosáhnout, nebo jej snad dokonce překonat, pouhým zdokonalením technologií, je extrémně naivní – dalo by se říci, že je to pošetilost 2.0.

V červnu letošního roku ohlásil prezident Britannicy Jorge Cauz spuštění nové verze portálu. V článku Collaboration and the Voices of Experts naznačuje vizi, kterou má portál sledovat: „Je zásadní rozdíl mezi naším přístupem a tím, který je populárně nazýván Webem 2.0. Především proto, že podle nás je sice třeba při odhalování a dokumentování poznatků spolupracovat, ale není to proces demokratický.“ … „Někdo je, nebo by měl být, zodpovědný za to, co se napíše a sdílí s ostatními.“ … „Uznáváme schopnosti a sílu expertů.“ … „Cílem našeho přístupu je objektivita.“

To poslední tvrzení ale bylo v té době jen obtížně prokazatelné. Britannica zjevně dávala na svém portálu výrazně větší prostor kritikům Webu 2.0, přestože i mezi tzv. „experty“ existuje minimálně stejné množství jeho přívrženců. Skoro to už vypadalo, jako kdyby se Britannica stala baštou elitářských tradicionalistů a akademických funkcionářů, přesně takových, kteří nejsou schopni dnešní mladou generaci oslovit a jsou jí jedině pro smích.

I u nás máme podobné bojovníky bijící se za udržení tradičních hodnot a způsobů. Takové, kteří by rádi viděli v učiteli vzor hodný následování a chtěli by v každém žáku kámen po kameni budovat „katedrálu poznání“ (podle Richarda Foremana viz Dělá z nás Google hlupáky?). Samozřejmě že názory těchto lidí včetně našeho doc. Jindřicha Bečváře s jeho výzvou Naše žhavá současnost a portálu Stolzová pana Kukala mají racionální základ. Je dobré se s nimi seznámit, pochopit je a vést s nimi objektivní otevřenou diskusi podpořenou racionálními argumenty.

I Britannica již pochopila, a názory čtenářů jí v tom asi hodně pomohly, že čistě kritické postoje k Webu 2.0 jsou obtížně udržitelné. Snaží se proto v poslední době o vyváženější pohled a publikuje i názory expertů z opačné strany barikády.

K aktuálnímu dění na Britannica Blog se vrátíme příště v druhé části tohoto článku.
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 29. 10. 2008
Zobrazeno: 3458krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

1 uživatel Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
BRDIČKA, Bořivoj. Encyclopaedia Britannica a škola 2.0 – část I. Metodický portál: Články [online]. 29. 10. 2008, [cit. 2019-09-23]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/11759/ENCYCLOPAEDIA-BRITANNICA-A-SKOLA-20-–-CAST-I.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.