Odborný článek

Phun-2D

9. 10. 2008 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Vladimír Rambousek

Anotace

Upoutávka na zajímavý program zábavnou formou učící fyziku.
Milí kolegové, před časem mi přišel na mail odkaz na zajímavé video. Po jeho shlédnutí jsem byl příjemně překvapen a do jisté míry nadšen. Rád bych se s vámi o důvod svého nadšení podělil a blíže ho přiblížil.

Spustil se mi videozáznam z jakéhosi programu, kde byl sestavený určitý mechanismus z koleček, panelů; kostek ad., které byly barevně velice pestré a syté – prostě roztomilé. Následně byla do tohoto mechanizmu vpuštěna kulička a měla si proklestit cestu přes různé překážky, kladky, skokánky atd. V tu chvíli mě velice překvapily téměř dokonalé fyzikální vlastnosti jak pohybující se kuličky tak ostatních prvků mechanismu. Proto jsem začal pátrat, copak to je za program, co vlastně umí a jaké je jeho využití.

Zjistil jsem, že se jedná o program, který je zcela zdarma, a co víc, každý se může podílet na jeho vývoji a zdokonalování. Jmenuje se PHUN. Název vznikl sloučením hlavní funkce programu charakterizujících slov PHysics + fUN (zábavná fyzika).

Phun


Program z počátku připomíná jednoduchý grafický editor. Máme zde kreslící plochu, postranní nabídku s možností vybrat si tužku, kolečko nebo čtvereček a možnost měnit barvy a rozměr. Následně ale zjistíme, že máme na výběr i velice nestandardní možnosti a můžeme objektům nastavit fyzické vlastnosti v podobě gravitace jaká na ně bude působit, váhy, tření mezi nimi, nebo je změnit na kapalinu. Aby ale na ploše nebyly jen jednoduché stacionární obrazce, můžeme jim přidělit funkci. Nakreslenému kolečku můžete nastavit střed a směr ve kterém se bude otáčet. Umístěním stejného objektu hned vedle a nakreslením spojnice mezi nimi, dáme vzniknout jednoduchému vozítku, které se nám bude pohybovat kupředu. Výsledek vašeho snažení rozpohybujete v panelu, který funguje na principu jednoduchého video přehrávače.

Tento program doslova nemá hranice, ať už v pracovní ploše, nebo v nápadech a fantazii. Můžete sestavit nejjednodušší kyvadlo nebo třeba velmi propracovaný mechanismus automatické pistole. Využití v podobě simulačního nástroje základních fyzikálních jevů pro výuku, není problém. Do hledání a realizace řešení (např.: sestrojení auta poháněného motorem) se pravděpodobně zapojí nejen žák, ale i učitel (spolužáci, rodiče, …). Tím vzniká bližší spojení mezi nimi a prostor pro rozvoj představivosti a kreativity, který je zároveň spojen se značnou dávkou zábavy.

 

Odkazy:
· Videa na ukázku - Video1 , Video2
· Program včetně české verze zde

Poznámka:
Tento příspěvek vznikl jako výstup předmětu Tvorba didaktických materiálů na Katedře informačních technologií a technické výchovy UK Praha, Pedagogická fakulta.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Vladimír Rambousek

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.