Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS

Ikona informativni

Phun-2D

Autor: Vladimír Rambousek
Tento článek vznikl jako studentská práce
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Upoutávka na zajímavý program zábavnou formou učící fyziku.
Klíčová slova: fyzika, simulace, Phun, modelování
Milí kolegové, před časem mi přišel na mail odkaz na zajímavé video. Po jeho shlédnutí jsem byl příjemně překvapen a do jisté míry nadšen. Rád bych se s vámi o důvod svého nadšení podělil a blíže ho přiblížil.

Spustil se mi videozáznam z jakéhosi programu, kde byl sestavený určitý mechanismus z koleček, panelů; kostek ad., které byly barevně velice pestré a syté – prostě roztomilé. Následně byla do tohoto mechanizmu vpuštěna kulička a měla si proklestit cestu přes různé překážky, kladky, skokánky atd. V tu chvíli mě velice překvapily téměř dokonalé fyzikální vlastnosti jak pohybující se kuličky tak ostatních prvků mechanismu. Proto jsem začal pátrat, copak to je za program, co vlastně umí a jaké je jeho využití.

Zjistil jsem, že se jedná o program, který je zcela zdarma, a co víc, každý se může podílet na jeho vývoji a zdokonalování. Jmenuje se PHUN. Název vznikl sloučením hlavní funkce programu charakterizujících slov PHysics + fUN (zábavná fyzika).

Phun


Program z počátku připomíná jednoduchý grafický editor. Máme zde kreslící plochu, postranní nabídku s možností vybrat si tužku, kolečko nebo čtvereček a možnost měnit barvy a rozměr. Následně ale zjistíme, že máme na výběr i velice nestandardní možnosti a můžeme objektům nastavit fyzické vlastnosti v podobě gravitace jaká na ně bude působit, váhy, tření mezi nimi, nebo je změnit na kapalinu. Aby ale na ploše nebyly jen jednoduché stacionární obrazce, můžeme jim přidělit funkci. Nakreslenému kolečku můžete nastavit střed a směr ve kterém se bude otáčet. Umístěním stejného objektu hned vedle a nakreslením spojnice mezi nimi, dáme vzniknout jednoduchému vozítku, které se nám bude pohybovat kupředu. Výsledek vašeho snažení rozpohybujete v panelu, který funguje na principu jednoduchého video přehrávače.

Tento program doslova nemá hranice, ať už v pracovní ploše, nebo v nápadech a fantazii. Můžete sestavit nejjednodušší kyvadlo nebo třeba velmi propracovaný mechanismus automatické pistole. Využití v podobě simulačního nástroje základních fyzikálních jevů pro výuku, není problém. Do hledání a realizace řešení (např.: sestrojení auta poháněného motorem) se pravděpodobně zapojí nejen žák, ale i učitel (spolužáci, rodiče, …). Tím vzniká bližší spojení mezi nimi a prostor pro rozvoj představivosti a kreativity, který je zároveň spojen se značnou dávkou zábavy.

 

Odkazy:
· Videa na ukázku - Video1 , Video2
· Program včetně české verze zde

Poznámka:
Tento příspěvek vznikl jako výstup předmětu Tvorba didaktických materiálů na Katedře informačních technologií a technické výchovy UK Praha, Pedagogická fakulta.

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 09. 10. 2008
Zobrazeno: 1951krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
RAMBOUSEK, Vladimír. Phun-2D. Metodický portál: Články [online]. 09. 10. 2008, [cit. 2019-07-18]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/11765/PHUN-2D.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.