Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Byla účast ČR v projektu Calibrate úspěš...

Byla účast ČR v projektu Calibrate úspěšná?

Informativní příspěvek
Závěrečné zhodnocení naší účasti v evropském projektu Calibrate s přehledem výstupů.
Někteří z vás si možná ještě vzpomínají, že Učitelský spomocník před nedávnem informoval o soutěži organizované projektem Calibrate (Soutěž Calibrate o hodnotné ceny). Mezitím byla soutěž uzavřena, výsledky vyhodnoceny a je čas na bilancování celého více jak dvouletého projektu, který též v těchto dnech končí.

Jak bylo řečeno již minule, cílem projektu bylo komplexně podpořit využití digitálních výukových materiálů neboli výukových objektů ve školách. Vzhledem k tomu, že se jednalo o projekt s celoevropským dosahem, velký důraz byl kladen na rozvinutí evropské spolupráce. Kromě spolupráce přímé, tj. výměny informací, názorů a zkušeností, byla poprvé ve větší míře testována též spolupráce nepřímá. Zde se konkrétně jedná o využití volně dostupných materiálů vyvinutých v zemi jedné pro výuku v zemi jiné. Jistě si všichni umíme představit, jaké možnosti by takovéto sdílení mohlo přinést.

Proto jsme měli v rámci projektových aktivit, kromě jiného, za úkol též v praxi vyzkoušet, zda je mezinárodní přenositelnost výukových objektů možná a jak vypadají ty, které se k těmto účelům hodí nejvíce. Do ověřování bylo zapojeno více než 30 učitelů z 10 rozdílných českých škol.

Učitelé do projektu zapojení měli k dispozici experimentální verzi portálu umožňujícího vyhledávat výukové objekty v národních úložištích partnerských zemí – např. Maďarsko, Polsko, Itálie, Slovinsko, Estonsko, Litva ad. Zajímavé objekty pak měli osobně vyzkoušet se svými žáky a ověřit tak jejich skutečnou použitelnost. Na základě této zkušenosti pak učitelé vypracovávali případové studie v podobě výukových lekcí, jež byly publikovány prostřednictvím Webu 2.0 LeMill, který je určen právě ke sdílení informací o digitálních výukových materiálech a byl též vyvinut v rámci Calibrate.

Digitální materiály lze samozřejmě nacházet i bez specializovaných služeb portálu Calibrate a mnoho učitelů je již v praxi běžně používá. Závěrečná motivační soutěž Calibrate o nejlepší výukovou lekci využívající digitální materiál získaný na internetu byla proto otevřena pro účast všem zájemcům. Vzhledem k tomu, že ceny v podobě interaktivní tabule, data-projektoru či hlasovacího zařízení byly určeny školám, soutěžní podmínky stanovily, že do celkového pořadí se bude počítat součet bodů u 4 nejlepších lekcí každé školy. Hodnocení jednotlivých lekcí přitom bylo svěřeno samotným účastníkům soutěže. Jen nesměli hlasovat pro svou školu. Nakonec se soutěže zúčastnilo celkem 56 lekcí od 27 učitelů z 12 škol.

V následujícím přehledu jsou všechny lekce, které v soutěži bodovaly:

Autor:
Škola:
Lekce:
Body:
Kopecký Jiří
Základní škola, Praha 3, Lupáčova 1
8
Vonášek Martin
Gymnázium, Slezská Ostrava, Hladnovská 35
7
Bravanský Jaromír
Mendelova střední škola, Nový Jičín
7
Matoušek Libor
Gymnázium Cheb, Nerudova 7
5
Vaďura Marek
OA a VOŠ Pionýrská 23, Brno
5
Vonášek Martin
Gymnázium, Slezská Ostrava, Hladnovská 35
4
Sčuková Alena
ZŠ Porubská 831, Ostrava
4
Veselá Alena
Základní škola, Želetava, Pražská 124
3
Veselá Alena
Základní škola, Želetava, Pražská 124
3
Morava Milan, Libor Matoušek
Gymnázium Cheb, Nerudova 7
3
Horáčková Pavlína
Gymnázium Zábřeh, nám. Osvobození 20
3
Kocichová Dagmar
Gymnázium, Slezská Ostrava, Hladnovská 35
3
Kocichová Dagmar
Gymnázium, Slezská Ostrava, Hladnovská 35
3
Řeřichová Jiřina
Střední odborná škola podnikatelská, Topolová 584, Most
3
Bílková Lída
Základní škola Hanspaulka, Sušická 1000/29, Praha 6
3
Hausner Milan
Základní škola, Praha 3, Lupáčova 1
3
Vomáčková Iveta
ZŠ Kopřivnice, Alšova
3
Šauerová Lenka
Gymnázium Cheb, Nerudova 7
2
Janasová Petra
Gymnázium, Slezská Ostrava, Hladnovská 35
2
Kocichová Dagmar
Gymnázium, Slezská Ostrava, Hladnovská 35
2
Řeřichová Jiřina
Střední odborná škola podnikatelská, Topolová 584, Most
2
Veselá Alena
Základní škola, Želetava, Pražská 124
1
Úlovec Roman
Gymnázium Cheb, Nerudova 7
1
Čermáková Lucie
Základní škola, Praha 3, Lupáčova 1
1
Vaňková Petra
Základní škola, Praha 3, Lupáčova 1
1
Jarošíková Blanka
ZŠ Červený Vrch, Alžírská 680, Praha 6
1
Vomáčková Iveta
ZŠ Kopřivnice, Alšova
1
K významným důsledkům projektu Calibrate u nás můžeme přiřadit též zvýšení obecného povědomí o potřebě existence národního úložiště výukových objektů s garantovaným obsahem. Po několika neúspěšných pokusech v minulosti se snad jeho realizace teď stane součástí metodického portálu RVP provozovaného VÚP. Úložiště s názvem DUM (Digitální Učební Materiály) zde již bylo spuštěno a bude-li schváleno pokračování tohoto projektu (viz Obhajoba projektu Klíče ke kvalitě), zdá se být skoro jisté, že bude zajištěna i existence takového českého národního úložiště výukových objektů, jež se v blízké budoucnosti připojí ke vznikajícímu evropskému portálu Learning Resource Exchange (LRE) provozovanému EUN. Jeho obsah se tak přiřadí k několika desítkám tisíc stávajících evropských vzdělávacích objektů, které všechny budou k dispozici všem učitelům.

Na oficielní spuštění LRE si budeme muset ještě několik měsíců počkat. Budou do něj implementovány nejen zkušenosti z projektu Calibrate ale i z dalších projektů (např. MELT). Na hodnocení významu naší účasti z mezinárodního pohledu je tedy zatím asi příliš brzy. Na národní úrovni to ovšem možné je. Dáte-li si tu práci a podíváte-li se do LeMillu na oceněné lekce (v tabulce), ale i na další z celkem asi 150 existujících českých materiálů, jistě si uděláte názor sami. Jazykově zdatní jedinci mohou v LeMillu najít též velmi zajímavý obsah vytvořený učiteli jiných zemí a mohou se do spolupráce s nimi snadno zapojit.

Za realizátory projektu Calibrate můžeme slíbit, že budeme vývoj mezinárodní spolupráce v oblasti vzdělávacích technologií nadále sledovat a uděláme vše pro to, abychom nezůstávali pozadu.
Detailní informace o článku naleznete ZDE.
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám
Hodnocení článku
Přidat komentář Citovat článek

Příspěvek je publikován pod licencí Creative Commons BY-NC-SA.