
Byla účast ČR v projektu Calibrate úspěšná?
Autor: Bořivoj BrdičkaNěkteří z vás si možná ještě vzpomínají, že Učitelský spomocník před nedávnem informoval o soutěži organizované projektem Calibrate (Soutěž Calibrate o hodnotné ceny). Mezitím byla soutěž uzavřena, výsledky vyhodnoceny a je čas na bilancování celého více jak dvouletého projektu, který též v těchto dnech končí.
Jak bylo řečeno již minule, cílem projektu bylo komplexně podpořit využití digitálních výukových materiálů neboli výukových objektů ve školách. Vzhledem k tomu, že se jednalo o projekt s celoevropským dosahem, velký důraz byl kladen na rozvinutí evropské spolupráce. Kromě spolupráce přímé, tj. výměny informací, názorů a zkušeností, byla poprvé ve větší míře testována též spolupráce nepřímá. Zde se konkrétně jedná o využití volně dostupných materiálů vyvinutých v zemi jedné pro výuku v zemi jiné. Jistě si všichni umíme představit, jaké možnosti by takovéto sdílení mohlo přinést.
Proto jsme měli v rámci projektových aktivit, kromě jiného, za úkol též v praxi vyzkoušet, zda je mezinárodní přenositelnost výukových objektů možná a jak vypadají ty, které se k těmto účelům hodí nejvíce. Do ověřování bylo zapojeno více než 30 učitelů z 10 rozdílných českých škol.
Učitelé do projektu zapojení měli k dispozici experimentální verzi portálu umožňujícího vyhledávat výukové objekty v národních úložištích partnerských zemí – např. Maďarsko, Polsko, Itálie, Slovinsko, Estonsko, Litva ad. Zajímavé objekty pak měli osobně vyzkoušet se svými žáky a ověřit tak jejich skutečnou použitelnost. Na základě této zkušenosti pak učitelé vypracovávali případové studie v podobě výukových lekcí, jež byly publikovány prostřednictvím Webu 2.0 LeMill, který je určen právě ke sdílení informací o digitálních výukových materiálech a byl též vyvinut v rámci Calibrate.
Digitální materiály lze samozřejmě nacházet i bez specializovaných služeb portálu Calibrate a mnoho učitelů je již v praxi běžně používá. Závěrečná motivační soutěž Calibrate o nejlepší výukovou lekci využívající digitální materiál získaný na internetu byla proto otevřena pro účast všem zájemcům. Vzhledem k tomu, že ceny v podobě interaktivní tabule, data-projektoru či hlasovacího zařízení byly určeny školám, soutěžní podmínky stanovily, že do celkového pořadí se bude počítat součet bodů u 4 nejlepších lekcí každé školy. Hodnocení jednotlivých lekcí přitom bylo svěřeno samotným účastníkům soutěže. Jen nesměli hlasovat pro svou školu. Nakonec se soutěže zúčastnilo celkem 56 lekcí od 27 učitelů z 12 škol.
V následujícím přehledu jsou všechny lekce, které v soutěži bodovaly:
Jak bylo řečeno již minule, cílem projektu bylo komplexně podpořit využití digitálních výukových materiálů neboli výukových objektů ve školách. Vzhledem k tomu, že se jednalo o projekt s celoevropským dosahem, velký důraz byl kladen na rozvinutí evropské spolupráce. Kromě spolupráce přímé, tj. výměny informací, názorů a zkušeností, byla poprvé ve větší míře testována též spolupráce nepřímá. Zde se konkrétně jedná o využití volně dostupných materiálů vyvinutých v zemi jedné pro výuku v zemi jiné. Jistě si všichni umíme představit, jaké možnosti by takovéto sdílení mohlo přinést.
Proto jsme měli v rámci projektových aktivit, kromě jiného, za úkol též v praxi vyzkoušet, zda je mezinárodní přenositelnost výukových objektů možná a jak vypadají ty, které se k těmto účelům hodí nejvíce. Do ověřování bylo zapojeno více než 30 učitelů z 10 rozdílných českých škol.
Učitelé do projektu zapojení měli k dispozici experimentální verzi portálu umožňujícího vyhledávat výukové objekty v národních úložištích partnerských zemí – např. Maďarsko, Polsko, Itálie, Slovinsko, Estonsko, Litva ad. Zajímavé objekty pak měli osobně vyzkoušet se svými žáky a ověřit tak jejich skutečnou použitelnost. Na základě této zkušenosti pak učitelé vypracovávali případové studie v podobě výukových lekcí, jež byly publikovány prostřednictvím Webu 2.0 LeMill, který je určen právě ke sdílení informací o digitálních výukových materiálech a byl též vyvinut v rámci Calibrate.
Digitální materiály lze samozřejmě nacházet i bez specializovaných služeb portálu Calibrate a mnoho učitelů je již v praxi běžně používá. Závěrečná motivační soutěž Calibrate o nejlepší výukovou lekci využívající digitální materiál získaný na internetu byla proto otevřena pro účast všem zájemcům. Vzhledem k tomu, že ceny v podobě interaktivní tabule, data-projektoru či hlasovacího zařízení byly určeny školám, soutěžní podmínky stanovily, že do celkového pořadí se bude počítat součet bodů u 4 nejlepších lekcí každé školy. Hodnocení jednotlivých lekcí přitom bylo svěřeno samotným účastníkům soutěže. Jen nesměli hlasovat pro svou školu. Nakonec se soutěže zúčastnilo celkem 56 lekcí od 27 učitelů z 12 škol.
V následujícím přehledu jsou všechny lekce, které v soutěži bodovaly:
Autor:
|
Škola:
|
Lekce:
|
Body:
|
Kopecký Jiří
|
Základní škola, Praha 3, Lupáčova 1
|
8
|
|
Vonášek Martin
|
Gymnázium, Slezská Ostrava, Hladnovská 35
|
7
|
|
Bravanský Jaromír
|
Mendelova střední škola, Nový Jičín
|
7
|
|
Matoušek Libor
|
Gymnázium Cheb, Nerudova 7
|
5
|
|
Vaďura Marek
|
OA a VOŠ Pionýrská 23, Brno
|
5
|
|
Vonášek Martin
|
Gymnázium, Slezská Ostrava, Hladnovská 35
|
4
|
|
Sčuková Alena
|
ZŠ Porubská 831, Ostrava
|
4
|
|
Veselá Alena
|
Základní škola, Želetava, Pražská 124
|
3
|
|
Veselá Alena
|
Základní škola, Želetava, Pražská 124
|
3
|
|
Morava Milan, Libor Matoušek
|
Gymnázium Cheb, Nerudova 7
|
3
|
|
Horáčková Pavlína
|
Gymnázium Zábřeh, nám. Osvobození 20
|
3
|
|
Kocichová Dagmar
|
Gymnázium, Slezská Ostrava, Hladnovská 35
|
3
|
|
Kocichová Dagmar
|
Gymnázium, Slezská Ostrava, Hladnovská 35
|
3
|
|
Řeřichová Jiřina
|
Střední odborná škola podnikatelská, Topolová 584, Most
|
3
|
|
Bílková Lída
|
Základní škola Hanspaulka, Sušická 1000/29, Praha 6
|
3
|
|
Hausner Milan
|
Základní škola, Praha 3, Lupáčova 1
|
3
|
|
Vomáčková Iveta
|
ZŠ Kopřivnice, Alšova
|
3
|
|
Šauerová Lenka
|
Gymnázium Cheb, Nerudova 7
|
2
|
|
Janasová Petra
|
Gymnázium, Slezská Ostrava, Hladnovská 35
|
2
|
|
Kocichová Dagmar
|
Gymnázium, Slezská Ostrava, Hladnovská 35
|
2
|
|
Řeřichová Jiřina
|
Střední odborná škola podnikatelská, Topolová 584, Most
|
2
|
|
Veselá Alena
|
Základní škola, Želetava, Pražská 124
|
1
|
|
Úlovec Roman
|
Gymnázium Cheb, Nerudova 7
|
1
|
|
Čermáková Lucie
|
Základní škola, Praha 3, Lupáčova 1
|
1
|
|
Vaňková Petra
|
Základní škola, Praha 3, Lupáčova 1
|
1
|
|
Jarošíková Blanka
|
ZŠ Červený Vrch, Alžírská 680, Praha 6
|
1
|
|
Vomáčková Iveta
|
ZŠ Kopřivnice, Alšova
|
1
|
K významným důsledkům projektu Calibrate u nás můžeme přiřadit též zvýšení obecného povědomí o potřebě existence národního úložiště výukových objektů s garantovaným obsahem. Po několika neúspěšných pokusech v minulosti se snad jeho realizace teď stane součástí metodického portálu RVP provozovaného VÚP. Úložiště s názvem DUM (Digitální Učební Materiály) zde již bylo spuštěno a bude-li schváleno pokračování tohoto projektu (viz Obhajoba projektu Klíče ke kvalitě), zdá se být skoro jisté, že bude zajištěna i existence takového českého národního úložiště výukových objektů, jež se v blízké budoucnosti připojí ke vznikajícímu evropskému portálu Learning Resource Exchange (LRE) provozovanému EUN. Jeho obsah se tak přiřadí k několika desítkám tisíc stávajících evropských vzdělávacích objektů, které všechny budou k dispozici všem učitelům.
Na oficielní spuštění LRE si budeme muset ještě několik měsíců počkat. Budou do něj implementovány nejen zkušenosti z projektu Calibrate ale i z dalších projektů (např. MELT). Na hodnocení významu naší účasti z mezinárodního pohledu je tedy zatím asi příliš brzy. Na národní úrovni to ovšem možné je. Dáte-li si tu práci a podíváte-li se do LeMillu na oceněné lekce (v tabulce), ale i na další z celkem asi 150 existujících českých materiálů, jistě si uděláte názor sami. Jazykově zdatní jedinci mohou v LeMillu najít též velmi zajímavý obsah vytvořený učiteli jiných zemí a mohou se do spolupráce s nimi snadno zapojit.
Za realizátory projektu Calibrate můžeme slíbit, že budeme vývoj mezinárodní spolupráce v oblasti vzdělávacích technologií nadále sledovat a uděláme vše pro to, abychom nezůstávali pozadu.
Na oficielní spuštění LRE si budeme muset ještě několik měsíců počkat. Budou do něj implementovány nejen zkušenosti z projektu Calibrate ale i z dalších projektů (např. MELT). Na hodnocení významu naší účasti z mezinárodního pohledu je tedy zatím asi příliš brzy. Na národní úrovni to ovšem možné je. Dáte-li si tu práci a podíváte-li se do LeMillu na oceněné lekce (v tabulce), ale i na další z celkem asi 150 existujících českých materiálů, jistě si uděláte názor sami. Jazykově zdatní jedinci mohou v LeMillu najít též velmi zajímavý obsah vytvořený učiteli jiných zemí a mohou se do spolupráce s nimi snadno zapojit.
Za realizátory projektu Calibrate můžeme slíbit, že budeme vývoj mezinárodní spolupráce v oblasti vzdělávacích technologií nadále sledovat a uděláme vše pro to, abychom nezůstávali pozadu.
Anotované odkazy: | Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy. |
---|---|
Přiřazené DUM: | Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM. |
INFO
Publikován: 18. 02. 2008
Zobrazeno: 2343krát
Zobrazeno: 2343krát
Profil autora
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:

Hodnocení uživatelů:

Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.
zatím nikdo
zatím nikdo
zatím nikdo
zatím nikdo
zatím nikdo

zatím nikdo

zatím nikdo

zatím nikdo

zatím nikdo

Jak citovat tento materiál
BRDIČKA, Bořivoj. Byla účast ČR v projektu Calibrate úspěšná?. Metodický portál: Články [online]. 18. 02. 2008, [cit. 2021-01-27]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/11815/BYLA-UCAST-CR-V-PROJEKTU-CALIBRATE-USPESNA.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál