Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Doučování online jako velmi úspěšný byzn...

Ikona informativni

Doučování online jako velmi úspěšný byznys

Autor: Bořivoj Brdička
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Příběh George Cigale z New Yorku a jeho firmy Tutor.com zabývající se doučováním online.
Klíčová slova: učitel, USA, online, pomoc, domácí úkoly
Jsem poměrně často obviňován z šíření utopických představ. Co se dá dělat, když u nás dosud mnoho lidí považuje realitu od sousedů za utopii. Svět se ale nepochybně stále více globalizuje a zplošťuje (viz např. Plochá třída v placatém světě). Celá řada našich učitelů si například asi neumí představit, že by se v blízké budoucnosti při výkonu svého povolání mohli dostat do přímé konkurence s učiteli působícími online. Dnes se proto podíváme na jeden velmi úspěšný podnikatelský záměr, který naznačuje, že takový vývoj je nejspíše docela jistý.

V roce 1998 založil pan George Cigale v New Yorku firmu disponující velmi příhodnou doménou Tutor.com. Jeho cílem bylo od počátku vybudovat službu poskytující pomoc dětem během domácí přípravy do školy. Na přelomu století se podobné služby realizovaly nejčastěji formou cílených dotazů (typu Zeptejseučitele), na něž odpovědi dětem přicházely v nejlepším případě za několik hodin. Při použití v té době vyvíjených nástrojů eLearningu bylo většinou zase nutno pro přímou pomoc s řešením nějakého problému online (tzv. synchronní výuka) předem dohodnout termín, a ten pak dodržet.

George Cigale však přišel s revoluční myšlenkou. Dospěl k závěru, že to, co děti nejvíce potřebují, je okamžitá pomoc tehdy, když vznikne. Rozhodl se proto začít budovat síť profesionálních učitelů, kteří jsou k dispozici online stále a navíc používají ke komunikaci nástroje, na něž jsou děti zvyklé – tj. hlavně chat. Logistické řešení toho, aby pro všechny zájemce byl vždy k dispozici volný profesionál schopný prostřednictvím sítě kvalitně učit právě ten předmět, k němuž se řešený problém vztahuje, sice není jednoduché, ale pan Cigale ho zvládl.

Dnes Tutor.com realizuje v průměru 5000 relací denně, měsíčně pomůže více jak 100 tisícům žáků a zaměstnává přes 2000 učitelů z celých Spojených států i odjinud. Na žebříčku nejrychleji rostoucích amerických firem je Tutor.com jediným zástupcem orientovaným čistě na vzdělávání. Není ani příliš divu. Pan Cigale už vydělal úctyhodných 13.5 milionů dolarů.

Pro Tutor.com pracují výhradně certifikovaní učitelé, kteří navíc musí absolvovat ještě zvláštní prověření. Zatím je nabízena pomoc žákům 4.-12. ročníku, a to ve čtyřech tematických oblastech:
Matematika: základ, algebra I, algebra II, geometrie, trigonometrie, funkce.
Přírodní vědy: základ, zeměpis, biologie, chemie, fyzika.
Angličtina: základ, psaní esejů, literatura, gramatika.
Sociální vědy: americká historie, světová historie, občanská výchova.

Učitelé během relace používají techniku řízeného rozhovoru, který má za cíl co nejrychleji odhalit, co žák potřebuje. Důležité je, že nabízená pomoc nespočívá nikdy v poskytování hotových bezpracných řešení. Jedná se především o navedení na cestu vedoucí k nalezení vlastního postupu.
Žáci se na Tutor.com běžně obracejí, mají-li problém s řešením rovnic, nevědí-li si rady s esejem, potřebují-li pomoci s přípravou na zkoušku z chemie, pracují-li na nějakém výzkumném projektu apod. Podle všeho jim tato okamžitě poskytovaná služba opravdu pomáhá. Zájem o ni stoupá i přesto, že není zadarmo. Podle ceníku se platí 30 dolarů za 50 minut, 100 za 200 atd.

Kromě chatu je se během konzultace používá interaktivní tabule, na níž mohou psát a kreslit obě strany, sdílené prohlížení Webu a přenos souborů. Učitel tak může žáka nasměrovat k informačním zdrojům obsahujícím odpověď na jeho otázku. Žák může poslat učiteli ke kontrole svou školní práci a stejnou cestou ji obdržet zpět s připomínkami. Důležitou součástí používané aplikace je automatický záznam celé relace, který si může žák později přehrát a zopakovat si obsah. Přehrát si ho však může i rodič, chce-li se dozvědět, zda jsou jeho peníze efektivně využity.

Tutor.com se díky svým úspěchům stává stále známější. V letošním školním roce došlo ve využívání jeho služeb k dalšímu výraznému posunu. Na některých místech Spojených států se začínají tyto služby žákům poskytovat plošně. Tak například ve státě New Jersey jsou služby Tutor.com díky grantu velké energetické společnosti PSE&G přístupné prostřednictvím 1600 veřejných knihoven. To znamená, že je mohou registrovaní čtenáři využívat jak z domova tak z počítačů umístěných v knihovnách. Ve státech Kansas a Alabama je Tutor.com k dispozici žákům v rámci iniciativy místních guvernérů. K dosud největšímu plošnému využití této služby došlo nedávno v texaském školním obvodu Richardson. Každý žák zde na náklady státu obdržel 300 minut online pomoci s řešením svých osobních výukových problémů. Bude zajímavé zjistit, zda toto opatření skutečně vedlo ke zlepšení výukových výsledků. Je-li reklama Tutor.com pravdivá, měla by se tato investice projevit zlepšením průměrných výsledků žáků obvodu Richardson ve státních standardizovaných testech.

Řeknete si možná, že se zatím jedná jen o službu školní výuku nanejvýš doplňující. Ano, je to tak. Co ale když se třeba ukáže, že je online učitel schopen v přímém kontaktu s dítětem dosahovat lepších výsledků než učitel ve třídě s 30 žáky? A co když se ukáže, že takových schopných učitelů je v našem globalizovaném světě opravdu hodně a navíc používají stále sofistikovanější technické nástroje (viz např. nedávný článek Vzdělávací portál pomáhá spojit učitele s žáky)? Jak se zdá, již dnes je třeba zrovna v Indii velké množství učitelů mluvících plynně anglicky hledajících si kdekoli na světě žáky ochotné za služby platit. To znamená, že cena vyučování online bude zákonitě klesat. Zároveň to znamená, že možná budeme muset přistoupit na představu, že vzdělání má, alespoň do určité míry, charakter zboží.

Třeba je právě toto jednou z cest, jak opět zvýšit prestiž učitelského povolání v očích našich spoluobčanů? Škoda jen, že zatím dokážeme online jenom vyučovat, nikoli vychovávat!
zdroje:
Ali Winston - Homework Help NJ has tutors on online, The Star Ledger, New Jersey, December 12, 2007
High-Tech Homework Help, TV CW33, Dalas, October 14, 2007
Tutor.com Press Releases, Tutor.com

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 17. 12. 2007
Zobrazeno: 1519krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
BRDIČKA, Bořivoj. Doučování online jako velmi úspěšný byznys. Metodický portál: Články [online]. 17. 12. 2007, [cit. 2019-07-18]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/11843/DOUCOVANI-ONLINE-JAKO-VELMI-USPESNY-BYZNYS.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.