Spomocník Základní vzdělávání Konference Eminent a eLearning Awards 07
Odborný článek

Konference Eminent a eLearning Awards 07

10. 12. 2007 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Bořivoj Brdička

Anotace

Zpráva o konferenci Eminent, jež je každoročně spojena s vyhlašováním evropské ceny eLearning Awards.
Ve dnech 6. a 7. 12. 2007 se v Bruselu konala 7.konference Eminent. Jedná se o pravidelnou akci European Schoolnet, kde se představují výsledky významných evropských projektů, na nichž se tato organizace zřizovaná společně ministerstvy školství téměř všech evropských zemí podílí. Některé z jejích projektů jsou nám již důvěrně známé – např. eTwinning nebo Calibrate (viz nedávný článek Soutěž Calibrate ohodnotné ceny), jiné jsou nám dosud vzdáleny. K těm druhým patří třeba MELT, iClass nebo P2V.

Detaily těchto, jistě zajímavých, projektů se ale zabývat nebudeme. Rád bych dnešní článek věnoval té části programu konference Eminent, která je pro naše učitele jistě nejzajímavější. Jako každoročně, i letos byly vyhlašovány ceny eLearning Awards. Zde jsou vítězové:


Země:
Projekt:
Cena za:
Popis:
Malta
nejlepší využití ICT (hlavní cena)
interaktivní hra na základě skutečných historických událostí učící žáky nejen základům počítačové gramotnosti
Makedonie
implementace inovativních metod
projekt pomáhající makedonským dětem poznávat evropské hodnoty demokracie a lidských práv
Dánsko
rozvíjení klíčových dovedností pro konkurenceschopnou Evropu
projekt Leonardo učící učitele používat podcast jako výukový nástroj
Portugalsko
škola budoucnosti
propracovaná metodika výuky jazyka spodporou rozhovorů se zajímavými lidmi prostřednictvím telefonu
Izrael
spolupráce ve výuce
historické téma zpracovávané žáky několika škol formou wiki (stránky vhebrejštině)
Švýcarsko
nejlepší podcast
web jednotřídky zHergiswilu ve Švýcarsku vybavený prvky 2.0 včetně podcastu smilionem návštěvníků
Řecko
inspirativní práce v oblasti umění a kultury
kvalitní Web ZŠ pojednávající o starověké Olympii
Itálie
příkladná mezinárodní komunikace
profesionálně působící web projektu Comenius (Friendship and universal piece) koordinovaného Tureckem obsahující mnoho pěkných prezentací ale málo důkazů zpětné vazby mezi žáky
Itálie
digitální gramotnost
web není momentálně dostupný
Španělsko
matematika a přírodní vědy
Moodle kurz vytvořený v rámci projektu Comenius 2.1 ISSUE, který lze modifikovat pro různé způsoby využití ve výuce témat zabývajících se astronomií. (vstup:jméno=heslo=st1)
Bulharsko
kreativita
velmi pěkná flashem podporovaná aplikace hravou formou učící historii akulturní dědictví zemí jihovýchodní Evropy vytvořená spodporou British Council Bulgaria
Francie
digitální inkluze
web publikující práce hendikepovaných dětí
Island
internetová bezpečnost ve škole
web na podporu čtenářské gramotnosti vytvářející komunitu dětí sdělujících si navzájem pod vedením učitelů své dojmy získané při čtení knih (v islandštině)

Všechny ceny byly do soutěže věnovány některou ze spolupracujících komerčních firem. Jednalo se ofinanční (1000 až 2000€) a věcný (typicky interaktivní tabule aškolení) dar pro školu autora projektu. V rámci Webu EUN (viz Partners) i konference Eminent došlo tentokrát k neobvykle velkému zviditelnění všech zúčastněných sponzorských firem, a to na úkor vítězných projektů. Není zvykem, aby v rámci předávání cen hovořil pouze vedoucí představitel sponzorské firmy a oceněný nemohl říci ani slovo. Důvody jsou bohužel celkem zřejmé!

Obvykle se stává, že se mezi do soutěže přihlášenými projekty najdou i takové, které by si nejspíše ocenění zasloužily, ale nezbylo na ně. Podle mého názoru k takovým patří například britský Kingswear School Network pro uzavřenou venkovskou komunitu žáků, učitelů a rodičů, jež je založena na volně dostupném nástroji Webu 2.0 pro vytváření sociálních sítí Ning. Jiným takovým projektem je Game in learning, jež je vlastně hrou zapojující žáky ZŠ zmaďarského Veszprému do aktivit odehrávajících se v širším okolí školy a integrující celou řadu předmětů. Přitom se ke zpracování výsledků používají GPS přístroje, mobilní spojení i školní počítačové vybavení. Ve skutečnosti je tato hra velmi pěkným výstupem velkého evropského projektu eMapps. Na to, že partnerem je i ČR, se oněm u nás ví překvapivě málo.

Opakovaně se v souvislosti s udílením cen eLearning Awards ptáme na to, jak dopadly naše školy? Odpověď je bohužel podobná jako v minulých letech. Do užšího výběru pronikl jen jediný projekt (DesignTech.cz) VOŠ a SPŠ Žďár nad Sázavou, a ten se dále nepropracoval.

Mimořádně mě mrzí, že vůbec neuspěl například projekt gymnázia Česká Lípa Music helps us live, který nedávno obdržel českou národní cenu eTwinning. Obsahem nepochybně předčí i některé oceněné projekty, musel by však mít ještě lépe a uceleněji vypracovanou prezentaci. A odkazy v popisu přihlášky do soutěže by musely být funkční a aktivní. Takto se pravděpodobně hodnotitelé na stránku blogu Friendship On-line bez nejmenších pochyb dokazujícího úspěšnost tohoto projektu (viz The Greek children are singing in Czech) vůbec nedostali!

Nezbývá nám tedy než doufat, že se příští rok již konečně vymaníme z dělání zbytečných chyb a některá znašich škol nejvyšší evropské ocenění eLearning Awards ve využití technologií získá. Máme na to!

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.