Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Teenager odborníkem na vzdělávací techno...

Ikona informativni

Teenager odborníkem na vzdělávací technologie

Autor: Bořivoj Brdička
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Příběh Arthuse - 14 letého žáka 9. třídy Hinesburg Community School z Vermontu v USA, jež se vážně zabývá problematikou vzdělávacích technologií a stal se rovnocenným partnerem na slovo vzatým odborníkům.
Klíčová slova: USA, web 2.0, vzdělávací technologie, teenager

Arthus je 14 letý žák 9. třídy Hinesburg Community School z Vermontu v USA. Na první pohled je celkem normálním příslušníkem své „síťové“ generace. Zajímá se o počítače, tvoří Weby a umí používat všechny myslitelné nástroje tzv. Webu 2.0. Sezení u počítače ale nepropadl a neutrácí čas nadměrným hraním her. Rád si třeba zahraje s klukama fotbal. Přesto je něčím dost výjimečný. Vážně se totiž zabývá problematikou vzdělávacích technologií. Jeho hlas je v prostředí současných sociálních sítí natolik slyšitelný, že se stal rovnocenným partnerem dokonce i na slovo vzatým odborníkům.

Je živým důkazem toho, že ve světě současného internetu je možné to zcela samostatně jen díky vlastnímu aktivnímu zájmu a spojení s vhodnými lidmi dopracovat hodně daleko. Jeho názor je samozřejmě o to cennější, že přichází z druhé strany barikády, odkud jsme zvyklí většinou sledovat jen nezájem nebo dokonce odpor. Mnohé učitele možná jeho názory moc nepotěší. Co jestli ale budeme mít v blízké budoucnosti takovýchto nezávislých a na poznávání zaměřených mladých lidí plné třídy?

Zde je pár nejzajímavějších poznámek vybraných z rozhovoru, který Arthus poskytl pro blog známého odborníka na vzdělávací technologie Steva Hargadona:
· Arthus se původně zabýval převážně technickými záležitostmi. Postupně se však jeho orientace začala posouvat stále více k problematice vzdělávání. První blog si založil v 11 letech, Web v HTML vytvořil ve 12 a PHP začal používat ve 13.
· Velmi si oblíbil Twitter (nástroj snadné udržování stálého kontaktu se známými) a doporučuje ho i učitelům.
· Nemyslí si, že mu na internetu hrozí nějaké nebezpečí. Nikdy se nestal obětí útoku. Přesto svou identitu pro jistotu skrývá a používá pouze pseudonym.
· Je přesvědčen, že školy neučí žáky dostatečně používat technologie. Omezují se jen na některé oblasti z širokého spektra možností.
· Jeho škola je poměrně dobře vybavená technologiemi. Přesto je učitelé běžně ve výuce nepoužívají. Přál by si, aby co nejdříve dospěli k vybavení 1:1.
· Nemá rád MySpace, ale má rád Facebook, kde tráví denně 30-60 min. (jedná se o komplexní služby soc. sítí). Používá Google Docs a Zoho Notebook. Odkazy sdílí prostřednictvím Del.icio.us. Tvorbou Wiki stránek se příliš nezabývá. Na generování RSS používá Feedburner. Slovíčka se učí pomocí Quizlet.
· Chystá se zorganizovat sekci zabývající se využitím technologií ve školách na konferenci SLA EduCon.
· Většina starších lidí, které zná, používá jen email a vyhledávání, ale sociálním aktivitám se vyhýbá. Naopak mnoho mladých se zase věnuje pouze kontaktu se známými a jiné možnosti internetu ignoruje.
· Arthus se zabývá vzděláváním, protože je právě teď jeho aktivním účastníkem. Cítí se být ve škole omezen v přístupu na internet (filtrování). Uvědomuje si, že v prostředí sítě je i nevhodný obsah. Chybu spatřuje v tom, že společnost se obává přímo technologií – ne obsahu.
· Jestliže učitelům vadí, že žáci při vyučování dělají na počítači věci, které s výukou přímo nesouvisejí, měli by přemýšlet o tom, proč to dělají. Žáci by měli mít právo se rozhodnout, zda budou dávat pozor. Pokud je to, co se ve škole dělá, nezajímá, pozor dávat nebudou.
· Současný vzdělávací systém, který je založen na plnění individuálních úkolů, nemá budoucnost. Neodpovídá tomu, co je třeba pro uplatnění v praxi. Neměli bychom se učit hotové postupy ale způsob myšlení k vhodným postupům vedoucí. Učitelé dluží sami sobě i svým žákům přípravu na život ve světě Webu 2.0.
· Arthus má mobil, ale neposílá SMS. Nedívá se na televizi s výjimkou zpráv NBC online na počítači. Vlastní MP3 přehrávač iPod, má na něm 3965 skladeb a používá ho denně. Ale nikdy si žádnou nahrávku nekoupil. Nemá ten dojem, že by ho sluchátka oddělovala od společnosti. Mluvit s lidmi přímo z očí do očí považuje za důležité.
· Je mu líto lidí, kteří publikují věci, které nemohou být veřejně přístupné. Sám takové věci nedělá. Ze svého domácího počítače má neomezený přístup do internetu bez filtrování obsahu.

Arthusův blog Newly Ancient určitě stojí za návštěvu.
zdroje:
Steve Hargadon - A 14-year-old Talks Educational Technology, Infinite Thinking Machine, October 22, 2007
Arthus - Colophoning at Newly Ancient, Newly Ancient

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 26. 11. 2007
Zobrazeno: 1332krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
BRDIČKA, Bořivoj. Teenager odborníkem na vzdělávací technologie. Metodický portál: Články [online]. 26. 11. 2007, [cit. 2019-11-15]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/11847/TEENAGER-ODBORNIKEM-NA-VZDELAVACI-TECHNOLOGIE.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.