Zpráva portálu WiZiQ, jež je domovem v Chandigarhu v severní Indii a realizuje formou webu 2.0 podporu virtuální výuky včetně spojení učitele s žáky v reálném čase.
Chandigarh je milionové město v severní Indii. Je známé svou bohatou historií a na Indii vysokou životní úrovní. V poslední době se stává centrem softwarových firem. Ve srovnání s poměry u nás doma je zde však až nečekaně velká pozornost věnována vývoji aplikací určených pro vzdělávání. Jednou z úspěšných firem zabývajících se právě touto oblastí je authorGEN, jež má pobočku i ve Spojených státech. Známá je především svým nejnovějším Webem 2.0 s názvem WiZiQ.
Jedná se o portálovou službu budující celosvětovou komunitu učitelů a studentů, v níž je možno vytvářet tzv. virtuální třídy neboli online spolupracující skupiny. Oproti jiným běžně používaným aplikacím pro podporu práce skupin ve výuce, které typicky zahrnují takové funkce jako kalendář, úložiště souborů, fóra nebo chat, je zde navíc dokonale zvládnuto spojení učitele se studenty v reálném čase. To se používá, probíhá-li výuková činnost v tzv. synchronním módu, tj. když se všichni zúčastnění najednou virtuálně propojí.
Ve virtuální třídě je k dispozici nástroj umožňující neomezenému počtu účastníku online akce zapojit se do diskuze přímo zvukově svým mikrofonem i videem pomocí kamery. Jedná se tudíž o video-konferenční systém, který je navíc doplněn tabulí, na níž je možno zobrazit obrázek nebo předem importovanou prezentaci jako PPT, PDF nebo SWF, a zároveň též přímo psát a kreslit. Celé dění ve třídě se přitom zaznamenává a je snadno možné si ho později opakovaně přehrát. Použité technické řešení (Flash) dovoluje bez instalace s nástrojem pracovat přímo z libovolného Webového prohlížeče.
Pozoruhodné jsou též vlastnosti WiZiQ jako sociální sítě. Každý uživatel o sobě, stejně jako na jiných Webech 2.0, prozrazuje určité základní údaje a vytváří si síť kontaktů. Učitelé jsou vedeni k tomu, aby toho na sebe prozradili co nejvíce – zkušenosti, vzdělání, hodnosti, ocenění a samozřejmě obor, v němž působí. Každý uživatel si může vytvářet síť svých kontaktů a posílat jim vzkazy či je zvát na své akce.
Akce si učitelé plánují pomocí kalendáře. Účastníky mohou přidávat ze svých kontaktů nebo je mohou pozvat mailem. Pokud není akce veřejná (nutno vyžádat), musí se účastníci před vstupem zaregistrovat. Všichni jsou automaticky přidáni do kontaktů učitele, který je pozval. Tato politika vede k tomu, že počet uživatelů WiZiQ rychle stoupá. Počítá se dokonce i s tím, že opravdu úspěšní učitelé budou za své služby vybírat poplatky.
Možná, že již znáte i jiné podobné aplikace. Je zde anglický Flash Meeting nebo americký Elluminate. Žádný z nich ale není vybaven tolika funkcemi, není tak dokonale integrován do současného světa Webu 2.0 a hlavně – není jako WiZiQ zcela zadarmo! Máte-li chuť vyzkoušet si synchronní distanční výuku v praxi, od teď vám již opravdu nic nebrání.