Přinášíme čtvrté pokračování prezentace dílčích vůstupů z komplexního výzkumu Hodnotové orientace dětí ve věku 6 až 15 let uskutečněného v rámci projektu Klíče pro život. Tentokrát se podíváme, jak jsou naše děti vybavené různými předměty - mobilem počínaje a herní konzolí konče.
Slovo "moje" je jedno z prvních, které se člověk naučí. A také větička mezi dětmi "máš to a to..." je velmi častá. V jejich případě je to pochopitelné. Chtějí se poměřit s kamarády nebo prostě jen ukázat, že jejich rodina je "dost dobrá".
V dotazníku jsme se dětí zeptali, které z daných předmětů přímo vlastní, či jej mají třeba ve svém pokoji:
![]() |
![]() |
Jak lze vidět zcela jasně, vede mobilní telefon, který vlastní téměř 80 % dotázaných respondentů. Jako druhý skončil MP3 přehrávač, který má téměř polovina dětí.
Tato data však nemůžeme brát za úplně konečná. Každé vlastnictví souvisí s věkem. Asi není žádným překvapením, že čím jsou děti starší a zvyšuje se jejich autonomie, tím více toho vlastní. Například mobil vlastní téměř všichni dotázaní ve věku 13 - 15 let, 65% z nich má MP3 přehrávač a 57% má ve svém pokoji počítač. Poněkud zarážejícím by se však mohl zdát fakt, že téměř 30 % dětí ve věku 6 - 9 let uvedlo, že mají ve svém pokoji televizi, přičemž spolu s věkem se tento trend zvyšuje. Podobně je to i s počítačem, ale jeho funkce jsou na rozdíl od televize poněkud rozmanitější.
Je televize v pokoji dětí nutná? Nabízí se odpověď, že řada rodičů její pomocí řeší způsob trávení volného času svých dětí, a nebo dokonce můžeme říct, že takto řeší svůj vlastní volný čas. Dítě si pustí televizi a rodiče "nejsou rušeni". Otázkou je, co z takového dítěte bude za pár let?
Miroslav Bocan, garant výzkumů
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.