Metodický portál RVP.CZ prochází změnami. Více informací zde.
logo RVP.CZ
Přihlásit se
Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Nečekaná radost na hodině informatiky

Nečekaná radost na hodině informatiky

Praktický příspěvek
zkušenost
Praktická zkušenost ze života učitele informatiky se všeobecným smyslem.

Anglického učitele a experta na vzdělávací technologie Terry Freedmana a jeho blog ICT in Education již nějakou dobu sledujeme. Nedávno jsme publikovali jeho rady Jak zapojit technologie do výukových projektů. Tentokrát jsme vybrali jiný inspirativní příspěvek popisující příhodu ze života.

Překvapivé věci se o druhých a někdy i sami o sobě dozvídáme často v těch nejméně běžných situacích. Onehdy jsem si ve škole během práce všiml, že kolem mé třídy jde uprostřed výuky žákyně 8. třídy Maryanne. Nedalo mi to a zeptal jsem se jí, proč není ve výuce?

"Učitel mi řekl, že mám chvíli pracovat samostatně."

"Jinými slovy, vyhodil tě ze třídy, že?"

"No, technicky vzato, vlastně ano," řekla.

Než jsem se, překvapen jejím slovníkem, na který by mohl být pyšný každý tiskový mluvčí, zmohl na reakci, Maryanne se zajímala o to, koho učím a co. Dělal jsem tabulkové kalkulátory s šesťáky. Chtěla, abych jí dovolil pomáhat. Mou první reakcí bylo, že nevím, proč bych si od ní měl nechat narušovat výuku podobně, jako tomu bylo ve třídě, odkud ji zrovna vyhodili. Dobře ji totiž znám, neboť v jejich třídě mám informatiku též. Žadonila, abych jí dal šanci. Smiloval jsem se, a dal jí za úkol, aby pomáhala těm slabším, ale nesměla nic dělat za ně.

Musím konstatovat, že byla prostě skvělá. Při kontaktu s mladšími spolužáky její jinak běžně při styku s dospělými i vrstevníky projevovaná netrpělivost byla zkrátka pryč. To, jak dokázala vysvětlit absolutní a relativní adresaci, bylo dokonalé. Do té doby jsem vůbec netušil, že té problematice tak dobře rozumí.

Přidělit žákům roli učitelů jsem už několikrát zkoušel – vždy s velkým úspěchem. Tato zkušenost dokazuje to, co všichni ve skutečnosti vlastně dobře víme. Že když někomu svěříte zodpovědnost a máte na něj velké nároky, mnohem častěji zvítězí, než prohraje.

Maryanne má díky své povaze soustavně problémy, ale když dostala šanci, excelovala. Myslím, že pravděpodobně překvapila i sama sebe.

Citace a použitá literatura:
[1] - FREEDMAN, Terry. An Unexpected Delight In An ICT Lesson. 2011. [cit. 2011-04-26]. Dostupný z WWW: [http://www.ictineducation.org/home-page/2011/4/7/a...].  
Detailní informace o článku naleznete ZDE.
V případě pochybností o aktuálnosti či funkčnosti příspěvku využijte tlačítko „Napište nám“.
Napište nám
Hodnocení článku
Přidat komentář Citovat článek

Licence článku:
Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.