Všem přátelům a známým si  dovolujeme touto cestou oznámit, že náš milovaný Učitelský spomocník  (Spomocnik.cz) se v těchto dnech dožívá 10 let. 
Ve  světě informačních technologií a internetu je to věk docela úctyhodný.  Vyrostl nám ve statného mladého muže, který dnes už mnohem lépe ví, co  chce. Nebude se jako dosud snažit sám nahradit celou skupinu  specializovaných redaktorů zpracovávajících vše, co se v oblasti  vzdělávacích technologií kolem nás děje. Takové cíle by si měl klást  spíše ten, kdo má na starosti oficiální státem podporovaný vzdělávací  portál, jímž Spomocník není.
Spomocník se proto rozhodl některé  své služby omezit. Jedná se o Kalendář událostí, který vyžaduje aktivní  spolupráci organizátorů a bez formálního pověření se dělá velice  obtížně. Útlum se bude týkat též dříve velice silné orientace na podporu  mezinárodních projektů využívajících technologie. V minulých letech to  byla jedna z jeho hlavních činností. To však byla doba, kdy se takové  projekty dělaly jen z nadšení, bez podpory vzdělávací koncepce školy a  bez peněz. Dnes je situace jiná. Máme vlastní vzdělávací plány a na  podporu mezinárodních projektů je k dispozici celá řada různých  evropských fondů. Každý učitel by si měl hlídat hlavně všechny důležité  oficiální zdroje informací, v první řadě nově zřízenou Národní agenturu pro evropské vzdělávací programy.
Sledování  relevantních na vzdělávací technologie zaměřených informačních zdrojů  bude od nynějška Spomocník svým uživatelům zásadním způsobem usnadňovat.  Pravé okno jeho nového rozhraní je celé věnováno hlavním českým  informačním RSS kanálům – České škole provozované Computer Pressem,  sekci ICT oficiálního státního portálu Edu.cz realizovaného ÚIV a  eTwinningu, což je doporučení hodný rozsáhlý projekt Evropské komise  řízený European Schoolnetem, zařazený do struktury programu LLP a  poskytující komplexní podporu mezinárodním výukovým aktivitám škol. Dá  se říci, že každý, kdo nových služeb Spomocníka využije, má teď na první  pohled přehled o tom, co se u nás v oboru vzdělávacích technologií děje  nového.
Samotný Spomocník ale zahálet nehodlá. Hlavní náplní  jeho práce je specializovaná odborná pomoc učitelům orientovat se v  současném vývoji. V posledních letech se vyprofiloval do polohy jednoho z  hlavních zprostředkovatelů metodické pomoci a informací v oboru  vzdělávacích technologií. A právě této činnosti se teď bude věnovat na  plno. Jeho cílem je dát prostor pro publikování nejen odborníkům z  Karlovy univerzity v Praze, Pedagogické fakulty, kde má své domovské  sídlo, ale též jiným osobnostem a studentům. 
I nadále bude značnou  část své náplně věnovat referování o aktuálním dění v cizině, jež  značným způsobem ovlivňuje další vývoj vzdělávacích technologií a je  tudíž třeba, abychom mu věnovali náležitou pozornost. Domácí  problematiku ale vynechávat nebude.
Způsob kategorizace a  archivace jednotlivých příspěvků se zásadním způsobem mění. Atributy  popisující obsah každého článku (meta-data) jsou jeho nedílnou součástí a  je možno je stejně jako fulltext použít při vyhledávání. Podle hlavních  kategorií lze články též třídit. Na první pohled má nový Spomocník  podobu dnes tolik rozšířeného blogu. Každý nově zařazovaný článek se  objeví v hlavním proudu nadepsaném „Aktuálně“. Historii všech příspěvků  lze sledovat pomocí kalendáře. Všechny publikované texty jsou k  dispozici též prostřednictvím vlastního kanálu RSS.
Některé  aktivity Učitelského spomocníka zůstávají zcela beze změny. Je to  Odkazník, v němž je shromážděno na naše poměry nebývalé množství (přes  2000) tříděných a popsaných linků na výukové materiály z celého světa, a  také WebQuest. Tato specializovaná služba na tvorbu a praktické použití  Webem podporovaných konstruktivně pojatých výukových lekcí byla sice  původně realizována jen jako experimentální, ale stala se natolik  oblíbenou, že „spomocí“ ní již téměř 600 uživatelů vyrobilo přes 300  volně dostupných webquestových úloh. Některé z nich opravdu stojí za  pozornost. 
Vzkazy, gratulace i připomínky se přijímají prostřednictvím diskuze k tomuto článku připojené nebo přímo na adrese spomoc(et)it.pedf.cuni.cz. Učitelský spomocník bude jistě vděčný za každý jemu skutečně určený dopis. 
Jménem rodinných příslušníků IT KITTV vše nejlepší a mnoho dalších úspěšných let přeje 
Ing. Bořivoj Brdička, Ph.D. 
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-NC-ND 3.0 (Uveďte autora-Neužívejte komerčně-Nezasahujte do díla).
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.

Národní pedagogický institut České republiky © 2025