Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Výukové Weby 2. generace zdůrazňují bezp...

Ikona informativni

Výukové Weby 2. generace zdůrazňují bezpečnost

Autor: Bořivoj Brdička
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Služby sociálních sítí vznikající v rámci nové generace internetu (např. MySpace nebo Facebook) se díky kritice začínají mnohem více zabývat bezpečností.
Klíčová slova: bezpečnost, USA, Facebook, Web 2.0, MySpace

Některé firmy vydělávající na současné popularitě sociálních sítí vznikajících v rámci nové generace internetu (např. MySpace.com nebo Facebook.com) začínají budovat nové, ale poněkud modifikované, služby specializované na školství. Potřebu odlišného přístupu nepochybně vyvolává současná americká kampaň označující podobné Weby za rizikové z hlediska bezpečnosti dětí před šikanou, obtěžováním i útoky pedofilů. Značné množství školských obvodů v USA proto přistoupilo k jejich blokování. A tak se otázka bezpečnosti stává jednou z hlavních priorit internetových služeb poskytovaných školám. Díky svému užšímu zaměření mohou specializované Weby navíc mnohem lépe podporovat vzdělávací potřeby škol.

Podle Douglase A. Levina, ředitele vzdělávací politiky Washingtonské neziskové organizace Cable in the Classroom věnující se podpoře vhodného využití technologií ve školách, „poskytují vzdělávací Weby založené na principu sociálních sítí možnost školám naučit své žáky pracovat s technologiemi mnohem pokročilejším způsobem. Školy bohužel ještě často využívají internet podobně, jako před více než třemi lety, tj. pohlížejí na něj jen jako na zdroj statických informací. Navíc často znemožňují přístup k takovým nástrojům jako Blog, sdílení fotografií nebo jiné publikační a komunikační služby. Místo blokování by se však měly spíše snažit naučit žáky s nástroji sociálních sítí pracovat. V životě se děti bez této kompetence určitě neobejdou."

Mezi nové specializované výukové aplikace, o nichž je tu řeč, patří například Imbee.com kalifornské firmy Industrious Kid Inc., soubor nástrojů Digication stejnojmenné firmy z Providence nebo velmi úspěšná sociální síť Whyville.net od firmy Numedeon založená již v roce 1999, jež byla původně více orientovaná na hraní her, ale v současné době se stále zřetelněji věnuje vzdělávání a službám pro školy. Do téže kategorie patří také anglický SuperClubsPlus.com založený v minulém roce firmou Intuitive Media Ltd. Mezi jeho registrovanými uživateli je již 12 tisíc učitelů a přes 100 tisíc žáků od 6 do 12 let z celé Británie.

Je zajímavé, jak se tyto Weby s otázkou bezpečnosti vypořádávají. Imbee.com například požaduje, aby rodiče potvrdili svou totožnost a souhlas s registrací dítěte prostřednictvím své kreditní karty. Následně musí odsouhlasit každého uživatele, s nímž jejich dítě přichází do kontaktu. Z těchto důvodů je tato služba vyhledávána hlavně uzavřenými skupinami předem známých jedinců, jako jsou třídy, sportovní týmy apod.

Ve Whyville.net musí uživatel nejprve strávit alespoň tři dny a seznamovat se s prostředím. Pak musí projít testem zaměřeným na znalosti bezpečnosti internetu, jehož úspěšné absolvování ho teprve opravňuje zapojit se do diskuze. Každý, kdo nějakým způsobem poruší pravidla slušného chování, je potrestán ztrátou přístupu buď na omezenou dobu, nebo při závažnějších proviněních navždy.

U právě dokončované služby Digication Spotlight, která poskytuje prostor pro realizaci studentských digitálních portfolií, výměnu souborů a diskuzi, provádějí kontrolu přístupu i možností vzájemných kontaktů a spolupráce přímo učitelé.

Nejzávažnějším problémem výukových Webů 2. generace je financování. Vzhledem k tomu, že není založeno na reklamě, je nejdůležitějším zdrojem příjmů podpora sponzorů či grantů. Ne vždy lze ale s těmito zdroji vystačit, a pak nezbývá než zpoplatnit služby samotné. Zajímavou politiku v tomto směru má například Digication, kde prvních 1000 uživatelů z jedné školy získává přístup zadarmo a teprve každý další platí 20 dolarů ročně.

Záměrem Imbee.com je získat sponzorství mládežnických sportovních organizací a velkých mediálních konsorcií. Industrious Kid též věří, že vydělá prostřednictvím svých uživatelů, kterým poskytuje prostor pro realizaci určitých obchodních aktivit online – např. prodej propagačních triček nebo hrníčků apod.

Podle Davida Carda, výzkumného pracovníka newyorské Jupiter Research Inc., „zatím není jasné, zda budou výukové Weby 2. generace dlouhodobě ekonomicky udržitelné. V situaci, kdy velké množství velmi podobných služeb umožňujících publikovat a komunikovat s přáteli nabízí celá řada jiných poskytovatelů, je jejich situace značně obtížná."

 

Odkazy:

 

zdroje: Rhea R. Borja - Social-Networking Sites for Schools Promote Safety, Education Benefits, Edweek.org, October 11, 2006
Digication offers software solution for cash-strapped schools, T.H.E Journal, October 12, 2006

 

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 07. 11. 2006
Zobrazeno: 1212krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
BRDIČKA, Bořivoj. Výukové Weby 2. generace zdůrazňují bezpečnost. Metodický portál: Články [online]. 07. 11. 2006, [cit. 2019-08-26]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/12073/VYUKOVE-WEBY-2-GENERACE-ZDURAZNUJI-BEZPECNOST.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.