Nadace MacArthura investuje 50 milionů do výzkumu vzdělávacích technologií
Nadace Johna D. a Catherine T. MacArthurových (bývalí majitelé jedné z nejúspěšnějších amerických pojišťoven) oznámila úmysl věnovat v příštích pěti letech 50 milionů dolarů na sérii výzkumů, jež budou zkoumat vliv digitálních médií na děti a na jejich schopnost učit se. Tento záměr byl zveřejněn jen několik dnů poté, co skupina špičkových amerických vědců publikovala zprávu vyzívající vládu investovat miliony dolarů do vývoje vhodných počítačových her využitelných ve výuce.
„V situaci, kdy celých 83% mladých lidí ve věku od 8 do 18 let hraje pravidelně počítačové hry a téměř ¾ používají ke komunikaci internet, je třeba pomoci učitelům hledat cesty, jak potenciálu těchto nástrojů využít", říká prezident MacArthurovy nadace Jonathan Fanton dodává: „Toto je první generace vyrostlá v digitálním světě, ve světe všudypřítomných počítačů, internetu a mobilů, kde sebevyjádření pomocí těchto prostředků je zcela normální. Je třeba zjistit, jak moc jsou technologie přítomné v životě dětí, jak ovlivňují jejich myšlení i učení a jaké dopady to má na školství i celou společnost."
Nedílnou součástí projektu je portál http://www.macfound.org/digital, na němž se budou moci všichni zájemci seznámit s výstupy a který bude sloužit k výměně názorů na danou problematiku i k ověřování navržených řešení.
Za účelem zvýšení zájmu veřejnosti o vzdělávací technologie bude v rámci projektu v tištěné i online podobě vydáno 6 knih reflektujících aktuální stav poznání dané problematiky. K hlavním obsahovým tématům patří: věrohodnost výsledků, inovativní postupy a nečekané dopady, zapojení společnosti, vhodné využití počítačových her, vliv rasového a etnického původu a digitální identita.
MacArthurova nadace není ve financování výzkumu vzdělávacích technologií nováčkem. V minulých letech podporovala celou řadu aktivit na tomto poli. Některé z nadcházejících projektů budou na předchozí přímo navazovat. Patří k nim:
- výzkum vlivu technologií na vytváření sociálních sítí a spolupracujících skupin studentů vedený kalifornskými univerzitami (University of California-Berkeley a University of Southern California);
- vývoj systému zvaného „Game Designer" umožňujícího vlastní tvorbu interaktivních her podporujících etické rozhodování, estetické cítění, systémové myšlení a spolupráci (University of Wisconsin-Madison);
- výzkum na poli mediální výchovy vedený profesorem MIT Henry Jenkinsem a podobný zabývající se etikou digitálních médií profesora Harvard University Howarda Gardnera;
- aktivity New Yorské neziskové organizace Global Kids (např. diskuzi a soutěž o nejlepší povídku popisující každodenní život nebo virtuální letní tábor v Second Life aj.);
- programy na podporu mimoškolních aktivit žáků v Chicagu organizované místní univerzitou;
- výzkum nových forem organizace školy a školní knihovny vedený Technologickým ústavem Illinois.
Odkaz:
zdroj: MacArthur to invest $50M in digital learning, eSchoolNews.com, October 20, 2006