Přiznejme si to – mezi učiteli a informatiky existují zřetelné kulturní odlišnosti. Pokusme se zamyslet nad tím, jak by se daly překlenout z pozice vedoucích školských pracovníků.
Setkají-li se na nějakém jednání techničtí a didaktičtí odborníci, často sedí proti sobě na opačných stranách stolu. Co je tak rozděluje? V první řádě je to asi ta skutečnost, že specialisté na informační technologie přicházejí mnohem více do styku se světem firem a podnikání. Tato perspektiva je pro ně natolik přirozenou, že se ji snaží aplikovat i na školství. Jenže učitelé mají úplně jiné problémy. Technologie jsou pro ně nanejvýše službou napomáhající jejich vzdělávacímu poslání. Když se začne mluvit o počítačových sítích nebo o řešení školní administrativy zvedají oči v sloup.
Tyto rozdíly mohou v některých případech vyvolávat i konflikty mezi lidmi zodpovědnými za výuku a lidmi zodpovědnými za technologie. Vedení školy by mělo být schopno takové konflikty včas odhalit a pokud možno jim předcházet. Podívejme se proto na některé typické příznaky a možná řešení. Není vyloučeno, že některé z nich vám budou povědomé.
Venuše |
Mars |
Krátkodobá perspektiva |
Dlouhodobá perspektiva |
Učitelé se zaměřují na řešení krátkodobých problémů. Jejich perspektiva nesahá často dále než na období jednoho školního roku. |
Technologové plánují řešení alespoň na tři až pět let dopředu. |
Možné řešení: Ujistěte se, že školní (obvodní apod.) vzdělávací plán i plán rozvoje technologií zohledňují oba přístupy. Že vize za těmito dokumenty stojící integruje vzdělávání i technologie. |
|
Chuť experimentovat |
Stabilita |
Učitelé jsou více ochotni zkoušet v oblasti využití technologií nové přístupy a možná se v některých případech i dopouštět chyb. |
Cílem technologů je odstranit experimentování, řídit výukový proces a minimalizovat chyby. |
Možné řešení: Během přípravy vzdělávacích aktivit oddělte technické požadavky od dalších požadavků na realizaci. Předem si stanovte, které výuky se připravované změny budou týkat a co se měnit nebude. Použijte inovativní výukové metody a zdůrazněte roli, kterou v nich technologie mají. |
|
Kvalitativní rozhodování |
Kvantitativní rozhodování |
Při běžné výuce ve třídě učitelé provádějí hlavně celou řadu kvalitativních rozhodnutí – např. nastavení hloubky a rozsahu probírané látky apod.). |
Technologové pracují s měřitelnými daty a čísly. |
Možné řešení: Definujte soubor měřitelných výukových výstupů a jasný systém služeb poskytovaných oddělením IT. Hodnocení provádějte pomocí kvalitativních i kvantitativních ukazatelů – např. formou dotazníku spokojenosti se službami, který bude obsahovat jak položky s bodováním tak odpovědi otevřené. |
|
Obsah |
Design |
Učitelé u aplikací využívajících technologie zkoumají hlavně výukový dopad. |
Technologové se u stejných aplikací zajímají hlavně o formu zpracování a funkci. |
Možné řešení: Do procesu hodnocení výukových aplikací zapojte nezávislé pozorovatele, kteří zohledňují různé pohledy. Nejvhodnější je realizace výzkumu účinnosti pomocí slepého pokusu (náhodný výběr zkoumaných účastníků) s kontrolní skupinou. |
|
Mikro |
Makro |
Učitelé se věnují hlavně situací ve své třídě a nijak zvlášť se nezabývají souvislostmi, které může jejich činnost mít v globálním kontextu. |
Technologové se věnují zajištění fungování chodu školy jako celku – ukládání dat, psaní zpráv, hledání informací. Díky tomu je jejich zaměření mnohem širší. |
Možné řešení: Seznamte všechny zaměstnance s tím, jaký vliv na fungování organizace (školy) má vhodné využití technologií. Při zavádění nových postupů realizujte nejprve pilotní běh, zjišťujte způsob úspěšné implementace jinde a provádějte hodnocení. |
|
Výchova |
Byznys |
Učitelé ovlivněni svým posláním myslí hlavně na výukové a výchovné cíle. |
Technologové na základě své potřeby zkvalitňovat fungování organizace a porovnávat její výsledky s jinými přemýšlejí v rámci globální soutěže podobně jako by se pohybovali na poli obchodním. |
Možné řešení: Realizujte proces změny vedoucí k nalezení společných zájmů a ke zlepšení celkového společenského klimatu uvnitř organizace (školy). |
Bylo by chybou se domnívat, že odstranění barier mezi těmito dvěma skupinami je snadné. Budete-li se chtít tohoto úkolu zhostit s úspěchem, nezbude vám než se důkladně zamyslet nad svými vlastními názory, postoji a postupy. Je naprosto nezbytné brát v úvahu místní situaci včetně individuálních rozdílů mezi aktéry a tvůrčím způsobem podle situace reagovat. Nezapomínejte, že v případě nouze existují též nezávislí odborníci, kteří dokáží situaci citlivě zhodnotit a pomoci vám.
A na závěr ještě jedna rada učitelům. Snažte se, prosím, porozumět technologickým hlediskům. Nevzdávejte to kvůli jednomu konfliktu nebo jen díky rozdílnému přístupu technologů. Akceptujte rozdíly a hledejte takové řešení, které umocní působení všech sil. Musíme se jeden od druhého ještě moc učit!
zdroj: Alan S. Brody - IT is from Mars, Instruction is from Venus, SchoolCIO, September, 2006
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.