Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Technologie, které by si učitel mohl obl...

Ikona informativni

Technologie, které by si učitel mohl oblíbit

Autor: Filip Reindl
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Tým technických poradců známého amerického portálu The Education World zveřejnil přehled více než dvaceti nejlepších softwarových nástrojů za rok 2005 pro učitele. Možná, že by se mohly stát inspirací i pro vás?
Klíčová slova: software, vzdělávací technologie, výukové programy, žebříček

Podle jedné členky týmu, Lucy Gray, jsou nejlepšími programy za tento rok Comic Life (zde příklady.), ArtRage a RapidWeaver.


„Právě začínáme tento software používat, ale mohu vám o něm něco říci," prohlašuje Lucy Gray. „Já používám Comic Life hlavně na tvorbu posterů a návodů. ArtRage je opensource program, který má velmi realistické kreslící nástroje. Mí páťáci v něm vytvářejí autoportréty. A konečně RapidWeaver mám ráda pro jeho jednoduchost. Hodí se zejména k vytváření webových stránek. Můžete vytvořit web volbou různých typů stránek či šablon (fotoalbum, blog, html, atd.). Výsledkem jsou kvalitní stránky nenáročné na údržbu. Zde je k dispozici pár příkladů: The Friday 5: A Listserv for Educators a Mrs. Gray's Classes."

„Když je řeč o technologických hitech minulého roku, napadají mně dvě věci," říká Katy Wonnacott: "Kidspiration and United Streaming (knihovna digitálního videa). „S Kidspiration jsem pracovala již v minulosti a znám několik učitelů nadšených pro tento program." poznamenává Wonnacott. „Naštěstí se mi vloni podařilo získat nějaké peníze na software od rodičovského sdružení a Kidspiration koupit. Učitelům v naší škole se okamžitě zalíbila. Jednoduché rozhraní, možnost převodu textu do řeči a webový formát dělají z tohoto programu skvělý software pro začínající spisovatele". „United Streaming byl také součástí nákupu. Je oblíben zejména pro jednoduché vyhledávání a stahování. Některé filmy jsou krátké, vhodné pro rychlou prezentaci tématu a objasnění problému. Tento program je bohužel poněkud dražší. Zato má rozšiřitelnou knihovnu, skvěle organizovanou databázi a online help usnadňující používání".

Nejlepší software, s nímž pracoval John Simeone, je iLife '06. „Tenhle softwarový balík pro Apple obsahuje pět oddělených programů - iTunes, iMovie HD, iDVD, iPhoto, and Garage Band. Jsou navzájem provázány tak, že jakékoli změny, které provedete v jednom se projeví v ostatních. Studentům se líbí skládání hudby v Garage Band. Dokonce i ti, kteří v tomto směru neoplývají talentem, mohou vytvořit dobrý projekt a jednoduše ho vypálit na CD pomocí iTunes. Sada iMovie a iDVD slouží zase k tvorbě filmů a jejich jednoduchému vypalování na DVD. Na naší škole používají tento software zejména sedmáci.

Podle Johna Archana je pro tvorbu webu u nich Dreamweaver nahrazován NVU. Proč? Archan uvádí toto srovnání programů:

Dreamweaver – neustálé upgrady, většinou slabé; zbytečné kosmetické vylepšování; drahé jak pro studenty, tak pro školu; použitelné snad jen pro specialisty na multimédia.

NVU – výborný freeware; malá velikost, snadné stahování; není třeba zabývat se upgrady, místem na disku či nedostatkem paměti; stačí bohatě všem, kdo si chtějí vytvořit malé, stabilní a bezpečné stránky zadarmo. Studenti nemusí nikde uvádět svůj životopis jen proto, aby si stáhli demo s expirační dobou 28 .

Anchan kromě toho preferuje Firefox, program, který má nainstalován na všech pracovních stanicích. „Studenti ho zbožňují" říká Anchan. „Můžete si ho nosit třeba na flashdisku a nebudete nechávat dočasné soubory na veřejném terminálu. A mimochodem je též ZADARMO".

„Představili jsme učitelům, žákům a rodičům nový systém pro vedení školní administrativy," sdělil Fred Holmes. „Naše škola již delší čas používá program jménem Administrator's Plus. Tento rok jsme k němu přikoupili dva další doplňující moduly, GradeQuick a Edline. „GradeQuick je aplikace typu žákovská knížka provázaná s Administrator's Plus a umožňuje zaznamenávat známky a docházku. Endline je internetové rozhraní systému, pomocí kterého učitel předává úkoly, známky a zprávy studentům i rodičům.

„Další program, který používám je RemoteScope, díky němu se mohu podívat, popřípadě převzít kontrolu nad počítačem, nezávisle na tom, kde se nachází. To mi ušetří spoustu času, mohu řešit na dálku problémy, které by jinak vyžadovaly mou fyzickou přítomnost. Nyní stačí, aby mi učitel nahlásil problém, a já se na daný stroj připojím z jakékoli konzole".

„Tento rok jsme začali používat Microsoft OneNote," říká Bob Reich. „Tento program dovoluje studentům a učitelům spolupracovat na společných projektech a sdílet informace pomocí našich síťových rozhraní. Student může být přizván ke konferenci, kde bude výměna informací obousměrná, místo aby informace putovaly jen od učitele k žákovi. Také je zde možnost doplnit psaný text grafikou či zvuky pro lepší porozumění. Učitel si může informace připravit předem včetně odkazů, které může se žáky sdílet. Dále může informace indexovat a třídit podle momentálních potřeb. Studenti si mohou vybrat slovíčka, fakta nebo formule ze směsi informací, které obdrží. OneNote také dává možnost používat PDA. Já osobně vedu pomocí OneNote poznámky o všech svých studentech a pomocí sdílené relace nebo mailem mohu obnovit obsah během několika vteřin. S programem budeme nadále pracovat. Určitě ještě objevíme mnoho dalších možností jeho využití.

Podle Arta Ladera je „nejlepší software, který byl předveden tento rok, rozhodně SnagIt. Naši učitelé ho používají k vytváření kopií obrazovky, a to jak statických, tak i dynamických. SnagIt má jednoduché ovládání a není drahý".

 

 

O autorech

 

Tým technicjkých poradců the Education World je sdružení 50 uznávaných a dobře informovaných profesionálů z oblasti edukačních technologií kteří se dobrovolně rozhodli publikovat občasné články které vykreslují jejich bohaté zkušenosti.

 

Následující členové Tech Teamu spolupracovali na tomto článku:

 

* John Anchan, associate professor and director of education, University of Winnipeg,Winnipeg, Manitoba, Canada
* Lucy Gray, middle school computer science teacher, The University of Chicago Lab Schools, Chicago, Illinois
* Fred Holmes, high school LanManager/Webmaster, Osceola Public Schools, Osceola, Nebraska
* Art Lader, teacher, Aiken High School, Aiken, South Carolina
* Stew Pruslin, teacher, J. T. Hood School, North Reading, Massachusetts
* Bob Reich, technology coordinator, The Janus School, Mount Joy, Pennsylvania
* John Simeone, computer teacher, Beach Street Middle School, West Islip, New York
* Katy Wonnacott, teacher, Signal Hill School, Belleville, Illinois

 

 

zdroj: Linda Starr - Technology an Educator Can Love, Education World, January 24, 2006

 

 

 

 

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 29. 05. 2006
Zobrazeno: 2317krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
REINDL, Filip. Technologie, které by si učitel mohl oblíbit. Metodický portál: Články [online]. 29. 05. 2006, [cit. 2020-11-25]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/12111/TECHNOLOGIE-KTERE-BY-SI-UCITEL-MOHL-OBLIBIT.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.