Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Studenti přiznávají, že opisují

Ikona informativni

Studenti přiznávají, že opisují

Autor: Daniel Tocháček
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Zpráva o výsledcích výzkumu britského portálu The Times Higher Education Supplement, jež se zabýval opisováním a nedodržováním autorských práv na internetu.
Klíčová slova: autorská práva, UK, opisování výzkum

V prvním čtvrtletí tohoto roku byly zveřejněny výsledky zajímavého výzkumu uskutečněného ve Velké Británii portálem The Times Higher Education Supplement. Jeho cílem bylo zmapovat míru rozšíření opisování a dalších podobných nepoctivých způsobů práce studentů na britských vysokých školách. Z výsledků šetření vyplynulo, že významná, byť menšinová, část studentů škol zapojených do průzkumu opisuje. Toto zjištění částečně vyvrací vžité představy o téměř absolutní neexistenci problému opisování v britském (anglosaském) vzdělávacím systému a vybízí odpovědné pracovníky, zejména učitele, k protiopatřením.
Průzkum probíhal na 119 vzdělávacích institucích a účastnilo se jej 1022 studentů. Výzkumníci se zaměřili hlavně na způsoby práce studentů při řešení samostatných úkolů a písemných kontrolních prací. Nejběžnější zjištěnou formou podvodu bylo opisování od spolužáků, ke kterému se přiznala šestina studentů. Většina z nich ovšem opsaný text alespoň upravila tak, aby se lišil od původní předlohy. K úplnému doslovnému kopírování prací se doznala jen 3% studentů. Další odhalenou metodou švindlování během práce na zadaných úkolech bylo použití textů získaných z internetu, knih či podobných zdrojů. Tento postup řešení zadané práce volila desetina studentů. Také v tomto případě studenti obvykle původní text jistým způsobem upravili nebo z něj pouze čerpali nosné teze a hlavní myšlenky. Identické texty se odvážili odevzdat pouze ojediněle.
Učitelé a další pracovníci vzdělávacích institucí si uvědomují, že podvádění znehodnocuje jejich práci i práci samotných studentů. V reakci na stále zvyšující se míru využívání nepoctivých metod práce ze strany studentů zavádí řada škol mechanismy, jejichž cílem je podvodům čelit. K nejjednodušším opatřením proti opisování, kopírování z internetu a dalším podvodům patří volba vhodného způsobu hodnocení výsledků práce studentů s jednoznačně stanovenými pravidly a kritérii. Složitější, avšak účinnou, obranu proti opisování a švindlování představují rozličné technologické nástroje, jako např. tzv. antiplagiátorský software. Ten dokáže odhalit nejen shodu totožných textů, ale též textové výřezy původního zdroje následně použité v jiném materiálu. V neposlední řadě je předpokladem účinného boje proti opisování a podvodům zavedení a uplatňování sankcí vůči těm studentům, kteří poruší stanovená pravidla.

výchozí zpráva /anglicky/

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 25. 04. 2006
Zobrazeno: 1299krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
TOCHÁČEK, Daniel. Studenti přiznávají, že opisují. Metodický portál: Články [online]. 25. 04. 2006, [cit. 2020-06-03]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/12119/STUDENTI-PRIZNAVAJI-ZE-OPISUJI.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.