Vše nasvědčuje tomu, že americká Národní konference vzdělávacích technologií (National Educational Computing Conference), která se konala koncem června v Philadelphii, byla velmi úspěšná. Svým rozsahem i počtem účastníků (přes 1200) patří k největším akcím svého druhu. Proto není snadné se na dálku jen prostřednictvím abstraktů a článků zveřejněných na internetu v jejím obsahu orientovat.
Zcela obecně by se dalo říci, že Spojené státy zvolna dospívají do situace, kdy se učitelé musí adaptovat na podmínky vybavenosti počítači 1:1 (1 přenosný počítač na 1 žáka). Není proto divu, že je mezi učiteli takový zájem o inspiraci, jak s technologiemi ve výuce pracovat. Bezprostředně po akci se objevilo hned několik zpráv, které stojí za zvláštní zmínku.
Profesor Bernie Dodge – duchovní otec WebQuestu – se ve své prezentaci zaměřil na popis vhodných nástrojů pro jeho tvorbu. Konstatoval, že právě snadnost přípravy WebQuestů je velmi důležitou podmínkou jejich dalšího šíření. Klasický postup tvorby formou statických WWW stránek lze již jasně považovat za překonaný. Vzniká celá řada specializovaných nástrojů disponujících funkcemi publikačních a databázových systémů často bohužel věnujících velmi malou pozornost didaktické stránce tvorby. Proto se i v San Diegu připravuje ke slavnostnímu spuštění 1.září nová aplikace usnadňující tvorbu WebQuestů – GardenQuest. Jak se zdá, nebude se v základních rysech příliš lišit od našeho WebQuest.cz.
Jinou hojně komentovanou akcí NECC 2005 byla prezentace firmy Apple s názvem iPod: Borrowing and Podcasting. Účastníci konference měli možnost zapůjčit si u stánku Apple přístroj iPod (inteligentní kapesní záznamník a přehrávač zvuku s vestavěnou pamětí až 60GB dovolující ukládat též soubory a zobrazovat obrázky na vestavěném barevném displeji). Během konference pak bylo možno testovat jeho možnosti – hlavně podle něj pojmenovaný nový způsob distribuce zvukových záznamů podcasting, který je podporován i v nové verzi univerzálního přehrávače záznamů firmy Apple iTunes 4.9 (funguje i na obyčejném počítači pod Windows). Podcasting se stává celosvětově velmi populárním pojmem, a tak stojí ze to se o něm dozvědět více.
Podle encyklopedie Wikipedia je podcasting metodou publikování souborů na internetu, která umožňuje přihlásit se k automatickému odebírání souborů z určitého zdroje, a to většinou bezplatně. Populární se stal na sklonku roku 2004 díky stoupající oblibě přenosu zvukových souborů do přístrojů iPod. Od jiných způsobů distribuce nahrávek se liší tím, že využívá model RSS již dříve rozšířený u distribuce textů. Tato technika dovoluje každému uživateli vytvořit cosi na způsob vlastního rozhlasu a ostatním dává možnost jeho záznamy poslouchat. Program, který podcastingové relace přijímá, má za úkol pravidelně prohlížet všechny zdroje, ke kterým je uživatel přihlášen, a stahovat nově publikované zvukové záznamy. Uživatel pak má přehled o tom, co je nového, a může si kterýkoli záznam ihned poslechnout. V blízké budoucnosti se dočkáme nové varianty podcastingu pracující s videem.
Podcasting se překvapivě rychle ujal i ve výuce. Takové aplikace jako denní záznam výkladu učitele, zvukové dopisy, školní rozhlas s diskuzí, vlastní hudební produkce nebo třeba zcela osobitý doprovodný komentář k prohlídce výstavy či významné kulturní památky jsou jistě zajímavými náměty pro moderní konstruktivní výukové metody využívající technologie. Již teď se začínají objevovat též v profesionální kvalitě zpracované nahrávky lekcí odpovídající osnovám. Práce se záznamy je přitom časově i místně nezávislá. To znamená, že je možno všechny nahrávky u kteréhokoli počítače připojeného do internetu nahrát do přístroje iPod, a pak si je poslechnout třeba během cesty do školy.
Není divu, že při prezentaci této technologie firmou Apple bylo v sále narváno a během konference bylo možno v kuloárech pozorovat velké množství účastníků se zaujetím testujících možnosti podcastingu. Není dokonce ani vyloučeno, ze se zde rýsuje další milník vývoje vzdělávacích technologií.
Omlouváme se za technický výpadek našich stránek.
O této chybě víme a právě ji spravujeme.
Děkujeme za trpělivost.