Domů > Spomocník > Základní vzdělávání > Škola zítřka již dnes?
Odborný článek

Škola zítřka již dnes?

7. 3. 2005 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Bořivoj Brdička

Anotace

Zpráva o návrhu zákona v americké Arizoně, který by mohl zásadním způsobem změnit způsob výuky na školách

Zákonodárci americké Arizony se zabývají návrhem zákona, který by mohl zásadním způsobem změnit způsob výuky na školách a posunout tento stát na čelné místo ve využívaní vzdělávacích technologií. Jeho cílem je spojit rodiče, studenty, učitele i školské řídící orgány (vzdělávání je v USA v pravomoci jednotlivých států) pomocí jednoho společného počítačového systému, který by dokázal bezdrátově a v reálném čase přinést do školní praxe digitální technologie, proměnit obsah výuky a ovlivnit vzdělávání učitelů.

Jenže náklady jsou odhadovány na 1.1 miliardy dolarů pro období čtyř let. Jen pro první školní rok (2005-2006) se počítá s náklady 132 milionů z rozpočtu, který teprve bude schvalován. Jedná se o částku, která pravděpodobně může být až dvakrát vyšší, než předpokládaný rozpočtový deficit celého státu Arizona.

Návrh je dílem Teda Kravera, penzionovaného inženýra a podnikatele, který na svou stranu získal několik vlivných zákonodárců. Záměrem zákona je do roku 2009 aktivovat kompletní přeměnu stávajícího tradičního vzdělávání založeného v prvé řadě na papírových studijních materiálech do podoby škol pracujících v duchu eLearningu. Na tomto plánu Kraver podle svého vyjádření pracuje již 15 let. Zde jsou hlavní záměry zákona:

  • Vybavit každého učitele bezdrátovým přenosným počítačem a softwarem podporujícím přípravu výukových lekcí. Tato technika by měla umožnit učitelovo spojení se školou i se školským úřadem obhospodařujícím celostátní databázi, kde by se měly shromažďovat výsledky všech studentů a měl by k nim mít přístup nejen zainteresovaný učitel ale i rodiče.
  • Založit instituci připravující učitele na eLearning. Zvyšování kvalifikace by mělo mít vliv na výši finančního ohodnocení učitelů.
  • Nastavit podmínky tak, aby školy eLearningové postupy skutečně využívaly minimálně u poloviny všech výukových aktivit a aby studenti mohli pracovat svým vlastním tempem.

Podle Kravera nelze vyloučit, že po značných počátečních investicích dojde dokonce k úsporám státních financí. Studenti totiž budou moci zakončit školní rok složením závěrečných ročníkových zkoušek ověřujících splnění arizonských vzdělávacích standardů kdykoli – tedy i ve značném předstihu.


Kraverova vize budoucnosti však nemá plnou podporu všech poslanců. Předsedkyně školského výboru senátu, republikánka Toni Hellon přiznala, že „po přečtení první stránky návrhu zůstala zírat s otevřenou pusou", když si uvědomila, že by přenosným počítačem mělo být vybaveno všech 46 tisíc arizonských učitelů. Podle ní „si to tento stát, jehož rozpočet se právě zotavuje, může jen těžko dovolit".

K příznivcům návrhu patří např. demokratický senátor Harry Mitchell, který odmítl nařčení, že ho předkládaná vize oslnila a přeje si, aby návrh postoupil do dalšího kola. Republikán Dean Martin považuje projednávání zákona za příležitost začít přemýšlet o změně pohledu na vzdělávací technologie ve školách.

Martin doufá, že se v rámci zákona podaří vygenerovat peníze alespoň na několik dalších pilotních projektů, i když takových má Arizona již nyní celou řadu. Např. celý okres Paradise Valley dokončí kompletní přechod na bezdrátové technologie do roku 2006. Nová střední škola v Tucson's Vail bude na podzim otevřena bez jediné učebnice. Všichni učitelé i žáci dostanou své vlastní počítače.

Jennifer Dounay, analytička americké vzdělávací politiky, připomněla, že s podobným plánem v minulosti přišel již jeden stát, a to Idaho. Poté, co se ukázalo, že náklady budou mnohem vyšší, než se očekávalo, musel od projektu ustoupit.

„I kdyby byl zákon schválen, časový plán je neproveditelný", říká Chris Cummiskey, vedoucí arizonské státní agentury pro informační technologie a bývalý poslanec. „Arizoně chybí základní technická infrastruktura. A to přitom podobný plán elektronizace chtějí zároveň realizovat i univerzity, zdravotnictví a dokonce i velké soukromé společnosti."

„Máme mnoho vizionářů, kteří by chtěli své představy o budoucím využití technologií prosadit v naší současné reálné situaci." říká dále Cummiskey. „Jenže ono to tak rychle nepůjde!"

 

zdroj: Pat Kossan - Tomorrow's schools today?, The Arizona Republic, February 20, 2005

 

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.