Spuštěním první verze oficiálního webového portálu začátkem  listopadu 2004 byl zahájen nový dlouhodobý projekt Evropské komise zaměřený na  podporu využití ICT ve výuce a celoevropskou spolupráci škol nesoucí název  eTwinning. Projekt je určen školám z členských zemí Evropské unie –  tedy i z České republiky. Název projektu, který můžeme volně přeložit jako  „elektronické párování škol" i jeho podtitul „partnerství škol v Evropě",  vyjadřuje celkem výstižně hlavní podstatu spolupráce, o kterou budou účastníci  tohoto podniku usilovat. Cílem projektu je podpořit vznik a následné udržování  partnerství mezi školami z různých zemí Evropy. Partnerství se při tom neomezuje  pouze na školu jako instituci, ale počítá se i s tím, že vztahy mezi  spřátelenými školami budou udržovány na různých úrovních. Spolupracovat mohou  celé školy, školní třídy, učitelé, žáci, školní management, knihovníci apod..  Bylo by dokonce velmi vhodné, aby, v co možná největším počtu případů, byla  navázána mezi partnerskými školami právě takováto víceúrovňová spolupráce.  Pochopitelně je však také možné udržovat kontakt, přátelské a pracovní vztahy  pouze jen na některé z nastíněných úrovní.
Organizátoři si od projektu  slibují rozvoj zúčastněných škol a dalších subjektů hned v několika sférách  současně. Očekává se kupř. vývoj v oblasti implementace ICT do výuky; v oblasti  vytváření multikulturní a multijazykové společnosti sjednocené Evropy; ve sféře  pedagogiky, didaktiky a obsahové náplně vyučovacích předmětů apod.. Předpokladem  pro realizaci vytyčených cílů je dlouhodobá a hlavně aktivní spolupráce  účastníků partnerství.
V praxi si spolupráci bratrských subjektů můžeme  představit např. jako: práci žáků dvou různých škol (tříd / pracovních skupin /  jednotlivých žáků atd.) na vzdělávacím projektu (pokusu / úkolu atd.); přípravu  učebních scénářů vyučovacích hodin učiteli ze dvou různých škol; plánování  vzdělávacích strategií pro školu řediteli dvou různých škol atd., atd..  Tematicky ani hlediskem organizačního zajištění není náplň a podoba projektů  nikterak omezena. Je ovšem důležité, aby plánovaný projekt měl jasnou koncepci a  jednoznačný cíl, a aby se jej opravdu aktivně účastnily oba partnerské subjekty.  Dále též, aby v něm byla akcentována myšlenka tzv. evropanství, multijazykovosti  a multikultularity, a aby účastníci používali při vzájemné komunikaci a vlastní  práci na projektu prostředky ICT. Pro úspěch projektu je klíčový zejména výběr  tematického zaměření projektu a výběr zahraničního partnera pro  spolupráci.
Nejen s výběrem partnera i tematického zaměření projektu může  výrazně pomoci právě nově zprovozněný webový portál eTwinning, připravený ve  spolupráci s evropskou školní sítí European Schoolnet. Účastníci projektu mohou  očekávat pomoc a podporu též ze strany mezinárodního koordinačního centra  projektu – Centrální asistenční služby - a rovněž od lokálního koordinačního  centra – Národní asistenční služby. V Národní asistenční službě, se kterou budou  účastníci projektu komunikovat nejčastěji, jsou přítomni zástupci ministerstva  školství, národního portálu, agentury Socrates a jiných institucí pracujících v  oblasti školství. Pro potenciální zájemce o eTwinning je jistě velmi  potěšitelné, že webový portál tohoto projektu je plně přeložen do českého  jazyka. Dobrou zprávou je jistě i to, že jedním ze členů tzv. helpdesku (tedy  jakési „žhavé linky") Centrální asistenční služby je česká specialistka Kateřina  Bavorová, která je připravena ochotně zodpovědět veškeré dotazy ohledně tohoto  projektu.
Projekt eTwinning bude plně spuštěn 15. ledna 2005, již teď je  ovšem ten správný okamžik pro zahájení příprav na účast v projektu – lze již  kupř. přemýšlet o zaměření a náplni vlastního projektu či začít s hledáním  zahraničního partnera.
web eTwinning /česky či jiným zvoleným jazykem EU/
Článek je publikován pod licencí Creative Commons BY-NC-ND 3.0 (Uveďte autora-Neužívejte komerčně-Nezasahujte do díla).
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.

Národní pedagogický institut České republiky © 2025