Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Filtry jsou užitečné, ale je třeba zlepšit...

Ikona informativni

Filtry jsou užitečné, ale je třeba zlepšit přípravu učitelů

Autor: Bořivoj Brdička
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Zpráva o studii amerického Federálního ministerstva obchodu o tom, že v současnosti používané technologie na ze zákona povinné filtrování obsahu internetu v amerických školách splňují téměř všechny požadavky na ně kladené. Ze závěrů vyplývá, že největším problémem je nedokonalá znalost ovládání filtrů ze strany učitelů.
Klíčová slova: internet, bezpečnost, USA, školy, filtrování

Nejnovější studie amerického federálního ministerstva obchodu ze srpna tohoto roku říká, že v současnosti používané technologie na ze zákona povinné filtrování obsahu internetu v amerických školách splňují téměř všechny požadavky na ně kladené. Ze závěrů vyplývá, že největším problémem je nedokonalá znalost ovládání filtrů ze strany učitelů a knihovníků. Ukázalo se například, že učitelé většinou neumějí filtrování pro svou vlastní studijní potřebu vypnout, i když je to možné. Proto studie doporučuje všem prodejcům těchto specializovaných produktů, aby věnovali zvláštní pozornost školení uživatelů.

Hlavním předmětem citovaného výzkumu bylo to, do jaké míry splňují používané filtry potřeby škol a zda jsou místní pravidla internetové bezpečnosti přijatá na školách efektivní a dostatečná. Proto byla v rámci realizace výzkumu vyvolána veřejná diskuze, která byla založena na 42 vybraných příspěvcích specialistů z oboru. Z mnoha reakcí bylo identifikováno šest hlavních potřeb, které se této problematiky týkají:

  • vyvážit potřebu dostupnosti internetu pro děti s nutností chránit je před nevhodným obsahem
  • nastavit blokování přístupu k materiálům tématicky odpovídajícím předmětu výuky na minimum
  • konečné rozhodnutí o úrovni a způsobu filtrování nechat na místní úrovni (na škole)
  • zvýšit schopnost plného využití všech technických možností instalovaných produktů
  • před instalací určitého produktu důkladně zvážit všechny technické, vzdělávací i ekonomické faktory

Nejnovější studie amerického federálního ministerstva obchodu ze srpna tohoto roku říká, že v současnosti používané technologie na ze zákona povinné filtrování obsahu internetu v amerických školách splňují téměř všechny požadavky na ně kladené. Ze závěrů vyplývá, že největším problémem je nedokonalá znalost ovládání filtrů ze strany učitelů a knihovníků. Ukázalo se například, že učitelé většinou neumějí filtrování pro svou vlastní studijní potřebu vypnout, i když je to možné. Proto studie doporučuje všem prodejcům těchto specializovaných produktů, aby věnovali zvláštní pozornost školení uživatelů.

Hlavním předmětem citovaného výzkumu bylo to, do jaké míry splňují používané filtry potřeby škol a zda jsou místní pravidla internetové bezpečnosti přijatá na školách efektivní a dostatečná. Proto byla v rámci realizace výzkumu vyvolána veřejná diskuze, která byla založena na 42 vybraných příspěvcích specialistů z oboru. Z mnoha reakcí bylo identifikováno šest hlavních potřeb, které se této problematiky týkají:

  • vyvážit potřebu dostupnosti internetu pro děti s nutností chránit je před nevhodným obsahem
  • nastavit blokování přístupu k materiálům tématicky odpovídajícím předmětu výuky na minimum
  • konečné rozhodnutí o úrovni a způsobu filtrování nechat na místní úrovni (na škole)
  • zvýšit schopnost plného využití všech technických možností instalovaných produktů
  • před instalací určitého produktu důkladně zvážit všechny technické, vzdělávací i ekonomické faktory
  • přijmout takovou strategii internetové bezpečnosti, která se zabývá nejen technologiemi a kontrolou, ale sleduje i vzdělávací cíle

Studie dále konstatuje, že kromě zastánců filtrování je mezi učiteli i nezanedbatelné množství jeho odpůrců. Za všechny je možno citovat vyjádření ředitelky Free Expression Policy Project Marjorie Heins:“Děti mají být vedeny ke kritickému myšlení. Ale nevím, jak se mohou tyto schopnosti vyvinout, budou-li drženy až do 18 let v intelektuálně omezeném prostředí.


Odkazy:
National Telecommunications and Information Administration
CIPA Study of Technology Protection Measures
CoSN's Safeguarding the Wired Schoolhouse
Free Expression Policy Project


zdroj: Filters work OK, but better training needed, eSchool News online, August 26, 2003

Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 16. 09. 2003
Zobrazeno: 1206krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku :
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

zatím nikdo Hodnocení článku : 5
zatím nikdo Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
BRDIČKA, Bořivoj. Filtry jsou užitečné, ale je třeba zlepšit přípravu učitelů. Metodický portál: Články [online]. 16. 09. 2003, [cit. 2019-11-15]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/12229/FILTRY-JSOU-UZITECNE-ALE-JE-TREBA-ZLEPSIT-PRIPRAVU-UCITELU.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře
Příspěvek nebyl zatím komentován.