Program Vison6 z pedagogického hlediska
Monitoring umožňuje sledovat, zda se žák či žáci věnují zpracování zadané úlohy. Pokud někdo dělá, co nemá, lze mu zablokovat klávesnici a myš či spuštěný program ukončit. Přestože se jedná o direktivní zásahy, tyto funkce v mnohém zefektivňují výuku, neboť zabraňují žákovi v činnosti, která zhoršuje jeho koncentraci. Případné napomínání učitelem pak ruší ostatní.
Využívání programu Vision6 při výuce vede k řadě otázek týkajících se role učitele a vůbec samotného pedagogického postupu. Pokud se zamyslíme nad direktivními blokovacími funkcemi Vison6, vyvstává otázka, zda opravdu kvalitní učitel podobné funkce potřebuje. Učitel by měl být schopen upoutat pozornost žáků natolik, aby výuku sledovali a nevěnovali se jiným aktivitám. Na druhou stranu zaujmout při zpracovávání ne zcela atraktivních úkolů celých sto procent žáků je v mnoha případech velmi obtížné i při precizní přípravě.
Jde o to, zda by byla funkce blokování počítače potřebná, pokud by učitel investoval více energie do způsobu, jakým žákům předkládá nepopulární část výuky. Nebylo by možné vymyslet takové výukové aktivity, jež by vedly k osvojení potřebných dovedností přirozenou cestou – třeba realizací činností připomínajících praxi, u nichž žáci snadněji pochopí, že takto získané znalosti budou možná jednou potřebovat?
Zhodnocení
Program umožňuje průběžné sledování činnosti a výsledků studentů, a poskytuje tak učiteli neustálou zpětnou vazbu. V případě realizace instruktivního způsobu výuky je možno s jeho pomocí při obezřetném nasazení pomocných direktivních funkcí dosáhnout menší míry případných rušivých jevů ze strany žáků. Větší část hodiny je pak možno věnovat vzdělávání. V neposlední řadě je program díky své jednoduchosti uživatelsky přívětivý.
Z praxe mi vyplynulo, že žáci si na práci s využitím Vision6 rychle zvyknou a používání všech jeho funkcí berou jako prostředek k dosahování výukových a vzdělávacích cílů. Hlavním přínosem pro mě byla možnost předkládat názorné ukázky a neustálá zpětná vazba o procesu dění ve třídě. Přínosem pro žáky je možnost sledování výkladu přímo z vlastní obrazovky a případná diskrétní pomoc tomu, kdo je pozadu.
Domnívám se, že žák přijímá lépe informace a instrukce ze svojí pracovní plochy, než z prostorů kde běžně sídlí neoblíbená tabule. Nutno ovšem připustit i to, že výuka s Vision6, při níž má každý žák své vlastní oddělené pracovní prostředí, příliš nepřispívá k budování kolektivu při výukových činnostech kde je zapotřebí spolupráce. Program tedy zjevně nenajde uplatnění u kooperačních aktivit projektově orientované výuky.
Domovská stránka Vision6:
Poznámka:
Tento příspěvek vznikl jako výstup předmětu Didaktika informační a komunikační technologie 02 na Katedře informačních technologií a technické výchovy UK Praha, Pedagogická fakulta.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025