Odborný článek

Program Petr

28. 4. 2008 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Jana Volfová

Anotace

Informace o programu, s jehož pomocí lze učit tvořivost a logické myšlení.
Program Petr je vizuální programovací nástroj, který nabízí snadnou a zábavnou tvorbu programů. Je určen pro ty nejmenší ale i pro ty, kteří základy programování mají již za sebou. Jeho velkou předností je grafické vyjádření, kdy části programu se skládají k sobě jakoby skládačka, a tak v podstatě děti, které se pomocí tohoto nástroje učí programovat, nemusí o samostatném programování jako takovém mít ani ponětí. Z toho vyplývá, že hlavním cílem není pomocí Petra vychovat z žáků programátory, ale spíše rozvíjet jejich tvořivost a logické myšlení. Stačí jen vědět, co je program, co proměnná, co příkaz. Pak už jen stačí využít své intuice a vytvářet programy, jaké se nám zlíbí. Avšak nejprve se pojďme s Petrem seznámit trochu podrobněji.
Program Petr je produktem firmy Gemtree. Jeho uvedení na trh bylo uskutečněno při příležitosti "Dne dětí" 1. června 1999. Od té doby prošel Petr značným vývojem a byl neustále vylepšován. Poslední verze 2.23 byla uvedena na trh v roce 2003.

 

Petr1 Petr2

 

A proč vlastně Petr? Název je odvozen od hlavní postavy Petra, jež ale nepředstavuje chlapce, jak by asi každého napadlo, ale králíka. Petr není na všechno sám, další postavou je zde jeho kamarádka Lucka. Tyto animované postavičky vám možná připomenou robota Karla či želvu z Loga, ale nutno podotknout, že Petr svými nástroji a funkcemi tyto programovací nástroje značně překonává. Malý programátor má pro ovládání postaviček k dispozici 36 příkazů.
Je libo Petra nebo Lucku naučit chodit či postavit si domek, možná bude lepší vytvořit bludiště, a co takhle rovnou nějakou hru. To jsem vyjmenovala jen hrstku programů, které se dají v Petrovi vyzkoušet. Vzhled obou hlavních postav si může autor navíc nadefinovat podle své potřeby. Jejich použití však není nutnou podmínkou. Pro realizaci svých vlastních nápadů máme k dispozici spoustu funkcí a nástrojů. Dnešní doba si žádá grafiku, animaci, hudbu, a to vše Petr umí. Navíc program kontroluje smysluplnost kombinací jednotlivých prvků, a tak odpadá možnost vzniku syntaktické chyby. Vyjádření programu prostřednictvím stromové struktury přináší zvýšenou přehlednost. Zkušení programátoři zde mohou vytvářet i hry a verze 2 jim nabízí i 3D grafiku pomocí DirectX.

Ke stavbě programů je v grafické vizuální podobě k dispozici více jak 750 prvků, příkazů, funkcí, konstant a struktur. Všechny lze vkládat do tvořeného programu, ale je také možné přidávat vlastní. Jsou zde k dispozici bohaté nástroje pro tvorbu a modifikaci prvků – tj. pro práci s předměty, obrázky, hudbou, zvuky, texty atd. Hlavní systémový editor, editor stromu, umožňuje uspořádání všech komponent programu do stromových struktur. Dále Petr nabízí vzorové knihovny objektů i celé vzorové programy (až 81 programů), které slouží jako příklady pro ty, kteří se rozhodli v Petrovi programovat.

Jestliže máme s programováním nějak začít, Petr je velmi dobrá příležitost. Děti jistě bude bavit to, že tvoří svou vlastní skládačku a vše mají hezky graficky zpracované. Pro 2. stupeň základní školy je programovací nástroj Petr ideálním řešením.

Firma Gemtree nabízí ke stažení verzi lite, která poskytuje omezené programové vybavení. Umožňuje vytvářet programy založené na políčkové animaci, k dispozici je bodová grafika a 3D grafika bez textur. Další součástí je nápověda, ukázkový program, výukové lekce a ukázkové knihovní doplňky. Vyšší verze pak lze samozřejmě koupit.
Poznámka:
Tento příspěvek vznikl jako výstup předmětu Tvorba didaktických materiálů na Katedře informačních technologií a technické výchovy UK Praha, Pedagogická fakulta.

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Jana Volfová

Hodnocení od uživatelů

Článek nebyl prozatím komentován.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.