Gender - neboli role, kterou člověk získává v dané společnosti na základě toho, je-li mužem nebo ženou - je skutečnost, se kterou má nějakou zkušenost každý. Ale teprve od poloviny minulého století se začalo systematičtěji zkoumat, jak se vlastně tahle role vytváří. Kolik je toho na ní dáno "biologicky" - tím, že se člověk narodí jako holčicka nebo chlapeček - a kolik toho teprve získá působením svého okolí.
Samozřejmě, že se nad tím dá i mávnout rukou a označit to za jednu z "feministických pošetilostí". Nebo se z toho také dá udělat hlavní princip všeho života. Těm, kteří si nelibují v extrémech a chtějí světu kolem sebe i v sobě co nejlépe porozumět, může genderový pohled poskytnout jeden z užitečných nástrojů při snaze pochopit leckteré dění, které na prví pohled vypadá úplně iracionálně. A těm, kteří se tak či onak zabývají výchovou, se nabízí jako korektiv představ, že "všechno je už stejně dané v genech", nebo naopak že "z člověka je možno vychovat prakticky kohokoliv".
V rámci jednoho z evropských projektů - Grundtvig - vznikla násedující sekvence reklamních šotů, jejíž autoři - studenti - se pokusili ukázat, že právě reklama pracuje intenzivně se vžitými představami genderových rolí a staví na nich mnohdy celý "reklamní příběh". Zvolili k tomu metodu, která je vtipná i metodicky účinná: některé typické reklamní stereotypy natočili "v opačném gardu".
A co dál?
Pokud se nenecháte zlákat dalšími ukázkami z oblasti genderových stereotyů (a že je jich na Youtoube požehnaně a některé skutečně stojí za shlédnutí ;-)), můžete si začít klást třeba následjící otázky:
Právě takové otázky by totiž uvedené video mělo navodit. Teprve tím, když by inspirovalo nějakou skutečnou reflexi, se totiž začne naplňovat jeho smysl.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.