Edutopia je portál patřící nadaci The George Lucas Educational Foundation. Její hlavní náplní je pomáhat americkým učitelům aplikovat výukové postupy odpovídající nejnovějším požadavkům na vzdělání pro 21. století. Spomocník o jejích aktivitách informoval již několikrát: Kuchařka Edutopia pro rozjezd informační výchovy, Technologiemi posílená individualizace výuky, Strategie skutečné reformy školství.
Nedávno zde byla v rámci seriálu Schools That Work (Školy, které fungují) publikována případová studie Online Learning in Idaho poskytující návod učitelům, jak realizovat online formy vzdělávání ne jako nějaké doplňkové aktivity k prezenční výuce, ale jako samostatnou formu vzdělávání běžných žáků. Její obsah nepochybně může být zajímavý i pro naše učitele, kteří si zatím fakt, že je v blízké budoucnosti čeká řešení podobných problémů, příliš neuvědomují.
Důvody, jež vedly Edutopii k výběru právě tohoto tématu, jsou v USA středem zájmu mnohých médií. Hezky je popisuje v diskuzi odkazovaný článek redaktorky zpravodajského portálu The Next Web Courtney Boyd Myers, jehož obsahem je rozhovor s Claytonem Christensenem - známým inovátorem, profesorem ekonomie z Harvardu a autorem knihy Disrupting class: how disruptive innovation will change the way the world learns (Proměny školství: jak převratné inovace proměňují svět vzdělávání). Na otázku, jestli si myslí, že je školství již připraveno na internet, Christensen odpovídá takto:
“Určitě ano. Jsem navíc přesvědčen, že jsme nejen připraveni, ale že se změny uskutečňují mnohem rychleji, než jsme čekali. Vypadá to, že přibližně do roku 2019 bude asi polovina veškeré výuky na ZŠ a SŠ realizována online. Tento vzestup online vzdělávání znamená úžasnou příležitost transformovat vzdělávací systém do podoby orientované na žáky – takové, v níž bude možno výuku přizpůsobit odlišným potřebám každého z nich, dovolí každému postupovat vlastní cestou a dosáhnout maxima svých osobních možností.“
Podstatnou součástí studie Online Learning in Idaho je 10 doporučení pro online vzdělávání pocházejících od praktiků i teoretiků působících v tomto americkém státě:
One Teacher's Take: How Holly Mortimer Took Her Teaching Career Online
Doufám, že tento článek bude pro některé naše učitele nápovědou, jež jim pomůže se orientovat a naznačí, co by měli dělat. Chápat ho lze též jako varování pro ty, kteří nechtějí uvěřit, že online formy výuky již brzy ve značné míře nahradí tradiční způsoby vzdělávání i v našem školství.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.