Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
Podcast
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Sifteo – interaktivní kostky

Ikona informativni

Sifteo – interaktivní kostky

Autor: Michal Keltner
Tento článek vznikl jako studentská práce
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Popis zajímavého výrobku s velkým výukovým potenciálem.
Klíčová slova: kostky, interaktivita, hraní, Sifteo, David Merill

Každý z nás jistě někdy v životě držel v ruce dřevěné kostky, ze kterých se dalo postavit vše, co zručnost a fantazie dovolila. Mnoho z mých vrstevníků si nejspíše myslí, že časy kostek jsou definitivně pryč, jenže zrovna nedávno jsem narazil na takové kostky, s nimiž bych si docela jistě pohrál rád i dnes. Jedná se o kostky „interaktivní“ a lze je programovat. Dá se očekávat, že příští generace dětí si s nimi bude hrát stejně nadšeně, jako my si hráli s těmi obyčejnými. Jenže schopnosti, které si hraním vytvoří, budou trochu odlišné.

První zmínku o těchto novodobých kostkách nalezneme v přednášce Davida Merilla (prezident společnosti Sifteo), který tento svůj objev (Sifteo cubes), dnes již můžeme říci nový technologický produkt, představil v rámci své přednášky na konferenci TED již v roce 2009.

David Merrill demos Siftables

Jedná se o produkt, který předběhl dobu. Nepochybně najde uplatnění nejen doma, ale i ve školním prostředí. Hlavním záměrem je rozvoj myšlení dětí, a to především v oblasti prostorového uvažování a řešení různých forem problémů. Z koncepce jednotlivých aplikací, které kostky podporují, můžeme usoudit, že jsou určeny především pro menší děti, tedy v našich podmínkách děti prvního stupně základních škol. Možnosti jejich využití jsou v tomto případě značné, jak můžeme vidět například na tomto videu:

Sifteo Cubes

 

Celková koncepce je především zaměřena na učení pomocí různých her, které mohou děti hrát samostatně nebo se svými spolužáky, což vede k podpoře schopnosti spolupracovat. Jednotlivé hry s podrobným popisem jsou k dispozici na oficiálních stránkách Sifteo Games, kde máme možnost všechny rovnou získat. V této chvíli obsahuje nabídka celkem 19 her, k nimž je třeba přidat Sifteo’s innovative Creativity Kit, tedy software, který umožňuje upravovat náplň jednotlivých her. Tímto způsobem mohou na kostky převést vlastní nápady učitelé i rodiče. Nejcennější je nakonec vždy vlastní tvorba dětí samotných. Jak se s tímto nástrojem pracuje, a je-li dostatečně uživatelsky přívětivý můžete posoudit sami na tomto videu - Sifteo Creativity Kit [1].

Každá z kostek obsahuje LCD displej, jež má schopnost pracovat zároveň jako tlačítko, které kostku aktivizuje po stlačení směrem dolů. Nelze tedy mluvit o takové dotykovosti, kterou známe například z mobilních zařízení. Pozorovací úhly displeje nejsou velké, proto je ideální, pokud kostky zůstávají přímo před vámi. Kostky obsahují NFC komunikaci a různé senzory, které dokážou rozpoznat změnu polohy či dotyk jiných kostek, což umožňuje realizovat různé typy interakcí – např. přesun objektů z kostky na kostku. Kostky komunikují bezdrátově prostřednictvím počítače, který obsahuje příslušný software. Maximální vzdálenost je v optimálních podmínkách 6 metrů. Každá z kostek obsahuje vlastní zdroj energie v podobě výměnné dobíjecí baterie, jež na jedno nabití vydrží cca 4 hodiny. Komunikace může probíhat najednou mezi třemi kostkami, které obsahuje základní balení. V součinnosti může být maximálně šest kostek [2].

Podle mého názoru mají kostky Sifteo ještě jistý nevyužitý potenciál, a to u starších dětí. Uměl bych si představit třeba využití v hodinách fyziky při sestavování elektrických obvodů apod. Určitě by neškodilo zdokonalit dotykové ovládání, které by produktu dodalo ještě další rozměr, což by na druhou stranu dozajista tento již na naše poměry drahý produkt (základní verze 149$) ještě více prodražilo. Společnost své produkty začala nabízet již také na evropském trhu, takže nám nic nebrání si kostky pořídit. Je zřejmé, že můžeme očekávat další vývoj, který bude jistě směřovat ke zdokonalení a rozšíření stávající nabídky [3].

Možností, které tyto kostky nabízejí, je jistě mnoho. Podstatné je to, zda pro ně najde učitel ve své výuce uplatnění, nebo zda zůstanou pouze jakousi osobní hračkou, s níž si děti budou hrát jen za odměnu.

Citace:
[1] - DABELL, John. Teach primary: Sifteo cubes. 2012. [cit. 2012-5-24]. Dostupný z WWW: [http://www.teachprimary.com/tried_and_tested/view/...].  
[2] - How do the cubes work?. 2012. [cit. 2012-5-24]. Dostupný z WWW: [https://www.sifteo.com/product].  
[3] - Sifteo Blog. Sifteo cubes are coming to a European country near you!. 2012. [cit. 2012-5-24]. Dostupný z WWW: [http://blog.sifteo.com/2012/04/sifteo-cubes-are-co...].  
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 28. 05. 2012
Zobrazeno: 5087krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 4.5
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

1 uživatel Hodnocení článku : 5
1 uživatel Hodnocení článku : 4
zatím nikdo Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
zatím nikdo Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
KELTNER, Michal. Sifteo – interaktivní kostky. Metodický portál: Články [online]. 28. 05. 2012, [cit. 2020-07-09]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/16051/SIFTEO-–-INTERAKTIVNI-KOSTKY.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře RSS komentářů článku
Autor: Pavlína HublováVloženo: 28. 05. 2012 19:28

Děkuji za zajímavost. Výdrž 4 hodiny je zatím trochu slaboučká, ale tato technlogie je zřejmě ještě v plenkách. Bude se toho muset v našich školách ještě hodně změnit, abychom si mohli mezi sebou půčovat takovou drahou věcičku a přitom mít jistotu, že bude fungovat, když ji budeme potřebovat.

Nicméně není od věci vědět, že něco takového existuje :-)

Autor: Radek SárköziVloženo: 29. 05. 2012 00:28

Myslím si, že se to nebude distribuovat do škol, ale jako obvykle si to nejprve pořídí rodiče... Viz třeba osobní počítače, notebooky, mobily apod. Než něco dorazí do školy, dost dlouho to trvá... Čím to je?

Autor: Martin RusekVloženo: 29. 05. 2012 09:14

Hračka je to pěkná, jak píše autor, bude záležet na kreativitě učitele. Vzhledem k datu videa (2009 a 2011) bych rád požádal autora o přesnější informace. Našly kostičky za tři roky alespoň v USA nějaké praktické uplatnění ve škole?

Autor: Michal KeltnerVloženo: 31. 05. 2012 16:25

Samozřejmě, že při psaní mého příspěvku jsem sledoval různé kanály, ve kterých se debatovalo i o využívání tohoto technického prostředku přímo ve výuce. (některá videa z výuky: <http://www.youtube.com/watch?v=5kxw18QlZ7E> , <http://www.twitvid.com/ValadeTech>) Z většiny z nich jsem vyrozuměl, že aplikace v hodinách nastává především ve fázi procvičování, kdy je velmi efektivní a žáky samotné dokáže více motivovat, ať už svou interaktivitou, nebo okamžitou zpětnou vazbou. V tomto ohledu by bylo mnohem důležitější vidět využití těchto kostek v podmínkách v některé z našich škol, jelikož americké školy se v mnohém liší a to, co je možné realizovat ve školách amerických, u nás z důvodů jiného přístupu ke vzdělávání být nemůže. Mé zkušenosti ze školní praxe jsou zatím natolik malé, že nemohu posoudit, zda tyto kostky mají v prostředí našeho školství ve výuce prostor, zda k nim děti najdou vztah a budou se k nim umět chovat stejně tak, jako ve školách v jiných zemích.

Autor: Martin RusekVloženo: 01. 06. 2012 14:39

Naprosto souhlasím a děkuji za odpověď i link. Budu se těšit na další kvalitní příspěvek :)