V současné době existuje pro výuku chemie nemalé množství technických didaktických pomůcek softwarového rázu. Přesto je využití výpočetní techniky v hodinách přírodovědných předmětů na základních i středních školách spíše vzácné. To prokazuje i Výroční zpráva České školní inspekce za školní rok 2010/2011 [1].
Jak Spomocník opakovaně dokládá, do škol (a i do těch českých) se postupně dostávají technologie v podobě lehkých nebo ultralehkých notebooků (např. První vlaštovka od Google se vznáší v oblacích), interaktivních tabulí (např. Interaktivní tabule zvyšuje úspěšnost, SMART Notebook v chemii), tabletů či chytrých telefonů (např. Nástup tabletů je definitivním vítězstvím 1:1, Kdy bude učení s mobilem běžné?, Mobilní telefony LEGÁLNĚ ve výuce). S dostupným hardwarem se otvírá otázka ve výuce využitelného softwaru.
První skupina aplikací využitelných v hodinách chemie je zaměřena na vyhledávání a zobrazování požadovaných informací, případně na testování (online i offline). Sem patří elektronické periodické tabulky prvků (např. interaktivní projekt Ptable), kvízy a různý vědecký popularizační software (např. doplňky do prohlížeče Google Chrome) či videa (např. Steve Spangler a jeho pořad pro děti).
Nelze opomíjet ani applety, např. Interactive Simulations, které mohou být ve výuce velmi nápomocné tam, kde danou problematiku není možné jiným způsobem znázornit či přiblížit. Více o nich např. v článcích Zkvalitnění výuky chemie prostřednictvím využívání appletů [2] či Experimental Activities as Part of TPCK in Pre-graduate Chemistry Teacher Education [3].
Druhou skupinu aplikací tvoří programy, v nichž je možné vytvářet různé typy vzorců sloučenin nebo jejich 3D modely, psát chemické rovnice a komentovat je či schematicky sestavovat laboratorní aparaturu. Pokročilejší chemické editory integrují obě funkce. Podívejme se na ně trochu podrobněji.
Před využitím určitého chemického editoru ve výuce (ať už přímo ve škole, nebo v domácím prostředí žáků) by měl učitel zvážit uplatnitelnost v konkrétním prostředí a technické, nechemické parametry dané aplikace. V úvahu je zapotřebí brát faktory jako místo výuky, dostupné prostředky, schopnosti učitele i žáků, ale také věk žáků. Ne vždy totiž musí být využití chemických editorů ve výuce žádoucí.
Zařízení, náročnost na hardware a software
Operační systém a licence
Funkčnost
Jednoduchost, přehlednost, srozumitelnost
Jazyk
Webový editor Ketcher |
Ukládání
Editory pro desktop a tablety fungující offline (bez nutnosti připojení k internetu):
Název |
Výrobce |
Licence |
Operační systém |
Formáty ukládání |
Čeština |
Avogadro (URL je již nedostupná) |
tým vývojářů |
GNU GPL |
Windows, Linux, Mac OS X |
MOL, CML, PNG, JPG, BMP... |
ano |
tým vývojářů |
GNU LGPL |
Windows, Linux, Mac OS |
BVP, PNG… |
ne |
|
Bedřich Košata, Reinis Danne |
GNU GPL |
Windows, Linux, Mac OS |
SVG, CDML, ODF, MOL, PDF, PNG, PS, SMILES… |
ano |
|
François-Xavier Coudert |
GNU GPL |
Linux, Mac OS X |
ECH, PDF… |
ne |
|
ACD/Labs |
proprietární |
Windows |
SK2, MOL, PDF, BMP, TIF, GIF, PNG… |
ne |
|
tým vývojářů |
GNU GPL |
Linux |
SVG, MOL, PNG… |
ano |
|
Christoph Steinbeck a spol. |
GNU LGPL |
Windows, Linux, Mac OS X |
SMILES, CML, MOL, INCHI, BMP, JPEG, SVG, PNG… |
ano |
|
ChemAxon |
proprietární |
Windows, Linux, Mac OS X |
MRV, MOL, SMILES, CML, SMARTS, INCHI, PDF, JPG, PNG, BMP… |
ne |
|
Seth Alves |
BSD |
Windows, Linux, Mac OS X |
SMILES, CML, DIA |
ne |
|
TouchMol (URL je již nedostupná) |
Scilligence |
proprietární |
Windows 8 (Android, iOS) |
MOL, SMILES, HTML |
ne |
Bryan Herger |
GNU GPL |
Windows, Linux, Mac OS X |
XDC, MOL, CML, SMILES, PNG, BMP, SVG… |
ne |
*Aplikace JChemPaint je k dispozici i v podobě appletu.
Webové editory:
Název |
Výrobce |
Licence |
Operační systém |
Formáty ukládání |
Čeština |
iChemLabs |
GNU GPL |
multiplatformní |
SK2, MRV, CML, SMILES, INCHI, MOL… |
ne |
|
JSDraw** |
Scilligence |
proprietární |
multiplatformní |
MOL, SMILES, HTML |
ne |
Ketcher (URL je již nedostupná) |
GGA Software Services |
GNU AGPL |
multiplatformní |
MOL, SMILES |
ne |
**Aplikace JSDraw je zdarma k dispozici jen v online formě.
Je zřejmé, že možností pro využití technických didaktických pomůcek v hodinách chemie a jejich přípravě je nemalé množství. S těmito nástroji nelze pracovat v průběhu výuky neustále, mohou však být velmi vítanou pomůckou a prostředkem k zatraktivnění probírané látky, vizualizaci a snížení abstrakce a k modernizaci učení. Přes veškerý potenciál, který se v nich skrývá, nemohou nahradit osobu učitele. Jeho role ve výuce s jejich využitím však nabývá nových rozměrů. Může přejít do roviny průvodce, jak je tomu v ideálním konstruktivisticky laděném prostředí.
Dostupné aplikace tak pomáhají žákům zpřístupnit učivo – vizualizovat, a tím konkretizovat, poměrně abstraktní látku. Na druhou stranu je ale příprava na hodiny s využitím těchto aplikací pro učitele časově náročnější. Podstatný je i rušivý element, který s sebou technologie (zvláště ty připojené na internet) nesou. Je tedy stále na učitelích, zvolí-li tabuli a křídu nebo digitální technologie. Podstatné je, že možností, jak technologie ve výuce chemie využít, je stále více a ve světě všudypřítomného ICT se již propast mezi realitou a chemickou školní třídou může zmenšovat.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.