Spomocník Základní vzdělávání Vyvolá zmenšování počítačů všudypřítomnost poznávání?
Odborný článek

Vyvolá zmenšování počítačů všudypřítomnost poznávání?

19. 11. 2012 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Bořivoj Brdička

Anotace

Vize firmy Intel o dalším vývoji v oblasti výroby integrovaných obvodů, jenž slibuje zásadní zmenšování výpočetních zařízení. Podle indického vývojáře výukových aplikací Abhijita Kadle bude tento vývoj mít značný vliv na vzdělávání.

Na letošní výroční konferenci Intel Developer Forum, která se konala v září v San Francisku, přišel jeden z předních vývojářů firmy, futurolog Robert Johnson, se zajímavou prognózou. Předpověděl, že „nejpozději do roku 2020 se velikost použitelné výpočetní jednotky přiblíží nule“. [1] [2] Jestliže dnes jsou ty nejmenší rozlišitelné detaily uvnitř integrovaných obvodů na úrovni 20 nm, do roku 2020 se dostanou pod 5 nm. [3] V praxi to znamená, že počítače budou v hodinkách, brýlích, šatech apod. Takže budou skutečně úplně všude a budou neustále připraveny lidem pomáhat.

http://flic.kr/p/decZ1v

Podívejme se, kam tato zpráva v myšlenkách dovedla vývojáře multimediálních výukových aplikací a systémů pro řízení výuky Abhijit Kadle, který žije v indickém Pune a pracuje pro firmu Upside Learning, jež se zabývá hlavně vzděláváním zaměstnanců. Na firemním blogu reagoval na zprávu Intelu článkem nazvaným Poznávání všude kolem nás (Embedded Ubiquitous Learning) [4].

Abhijit přichází s představou, že naprostá všudypřítomnost a propojenost technologií povede k růstu počtu neživých digitálních agentů, kteří budou lidem asistovat na každém kroku (viz Inteligentní agent ve výukových aplikacích). Budou za nás stále více zpracovávat informace a předávat nám je ve snáze pochopitelné (upravené) podobě. Vlastně něco podobného do určité míry existuje již dnes třeba u vyhledávačů nebo na sociálních sítích, i když to na první pohled mnohdy není patrné (Pozor na internetové informační bubliny!). Zdá se, že na těchto službách budeme stále více závislí, stále více se budeme spoléhat na to, co pro nás tito agenti dělají (Dohlížejí na vše stroje láskyplné milosti?).

Podle Johnsonova přehledu vývoje (na obrázku) jsme nedávno vstoupili do éry převládajících mobilních zařízení. V ní dochází k významnému posunu v oblasti vzdělávání směrem k mobilnímu. Jenže kam se asi posuneme dále, až budou počítače natolik integrovány úplně do všech běžných předmětů denní potřeby, že zařízení výpočetní jednotku obsahující nebudeme vůbec vnímat jako počítač? Jak ovlivní budoucí vývoj prudký rozvoj umělé inteligence (Jak Watson zvítězil v Jeopardy)? Co způsobí skutečnost, že tato zařízení nebudou komunikovat jen s námi, ale také sama mezi sebou? Lze si vůbec představit, jak bude naše poznávání v takovém prostředí vypadat?

Odpovědět není snadné. Abhijit formuluje 3 klíčové oblasti, v jejichž rámci bychom měli budoucí použitelnost inteligentních neživých agentů pro výuku zkoumat:

  1. Schopnost vybrat z velkých dat relevantní obsah, vyhodnotit ho a předložit uživateli ve správný čas a v nejvhodnější formě (např. Vizualizace dat jako výukový prostředek budoucnosti).
  2. Schopnost zaznamenávat a sdílet informace o výukových výsledcích každého jedince umožňující přizpůsobení aktivit realizovaných prostřednictvím technologií jeho aktuálním vzdělávacím potřebám (Vize daty řízeného školství).
  3. Míra integrace výuky do všech vzájemně propojených zařízení vybavených výpočetním výkonem, jež bude každému k dispozici vždy přesně v tom okamžiku, kdy ji bude potřebovat, a bude tak uspokojovat potřebu soustavného celoživotního poznávání všech lidí.

Jestliže se představa každodenní přítomnosti určitých jednodušších forem učení všude kolem nás naplní, nezvýší se tím šance mnoha lidí dospět nakonec až k vyšším formám myšlení? To je otázka! Dostaneme se jako lidstvo až do situace, kdy se prostě všichni budou muset vzdělávat? Nebo přenecháme řízení světa strojům?

Zdá se, že Abhijit Kadle pro nás má jen samé obtížně zodpověditelné otázky. Jednu odpověď ale přece jen známe. Vývoj v oblasti přípravy na povolání se ubírá od formálních prezenčních forem přes formy kombinované s eLearningem směrem k všudypřítomnosti neformálního učení téměř ve všech pracovních aktivitách lidí. Již dnes můžeme náznaky tohoto vývoje sledovat i ve školách hlavně tam, kde jsou žáci vybaveni 1:1.

Literatura a použité zdroje

[1] – WILLIAMS, Rob. Intel Says 'Compute Moves to Zero' by 2020. 2012. [cit. 2012-11-4]. Dostupný z WWW: [http://techgage.com/news/intel_says_compute_moves_to_zero_by_2020/].
[2] – HACHMAN, Mark. Intel Dabbles In Science Fiction. 2012. [cit. 2012-11-4]. Dostupný z WWW: [http://readwrite.com/2012/09/11/intel-dabbles-in-science-fiction].
[3] – KRCHŇÁK, Tomáš. Intel má vzorky 14nm obvodů, procesory budou za 2 roky. 2012. [cit. 2012-11-4]. Dostupný z WWW: [http://extrahardware.cnews.cz/intel-ma-vzorky-14nm-obvodu-procesory-budou-za-2-roky].
[4] – KADLE, Abhijit. Embedded Ubiquitous Learning. 2012. [cit. 2012-11-4]. Dostupný z WWW: [http://www.upsidelearning.com/blog/index.php/2012/09/13/embedded-ubiquitous-learning/].

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Hodnocení od uživatelů

E Kocourek
23. 11. 2012, 09:15
Aha, a už se opět začíná ukazovat, že mluvíme rozdílnými - nebo čertvíjakými - jazyky. Pokud napíši "presentuje spíše jako omezení nemající, všemocné a samospasitelné", mám tím na mysli, že jim přisuzujete nepatřičně VELKÝ vliv, ne nutně, že jste jejich zastáncem. Načež vy kontrujete dlouhatánským seznamem článků (z takové argumentace se vaše studentka musela picnout!) , a když si z nich vyberu ten s vykřičníkem (12961), najdu v něm "Do značné míry je právě toto klíčová otázka současného školství. Skoro se mi ani nechce to domýšlet. Není vyloučené, že právě na tom je závislý osud celého lidstva." Proloženo mnou. Vy jste těmi technologiemi posedlý, pane Brdička! Máte pravdu, že píšete o rizicích, ale způsobem, jako by ty technologie byly Godzilla, Loki, Belzebub, Hannibal Lecter a Rudý Baron, to vše dohromady a stokrát mocnější.

Ujišťuji vás, že od vás (ani od kohokoli jiného) žádné návody nechci. Jedním z důvodů, proč píšu na rvp.cz, je moje obava, že mi časem nějaký další dobrodinec bude dávat nějaké další návody (jak zkoušet u maturity už všichni vědí, tak teď třeba jak učit na maturitu?) a já dobře vím, že ničemu nezabráním, ale chci mít dobrý pocit, že jsem se aspoň ozval.

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.