Úvodní stránka
Přehled článků
Metodická pomoc
Zpravodaj
O Spomocníkovi
RSS RSS
Titulka RVP > Úvodní stránka Spomocníka > Online ICT nástroje pro učitele

Ikona informativni

Online ICT nástroje pro učitele

Autor: Vlasta Beranová
Tento článek vznikl jako studentská práce
Článek je součástí Učitelského spomocníka na adrese https://spomocnik.rvp.cz.
Anotace: Článek předkládá přehled volně online dostupných služeb vhodných pro využití učiteli ve výuce.
Klíčová slova: Web 2.0, Screenr, cloud, Edmodo, Google Disk, Dropbox, Evernote, Simplebooklet, Wolfram Alpha, Desmos, Wevideo, Youtube, Voicetheard, Poll Everywhere, Socrative, Posterous Spases

Text článku:

Učitel se každý den potýká s mnoha překážkami ve své práci. Základním úkolem je předávat informace studentům tak, aby byly srozumitelné, pochopitelné a pro studenta se přijímání nových informací nestalo pouhou rutinou. Výuka se v posledních patnácti letech posunula směrem k  technologiím. Učitel již nepracuje jen s výkladem, ale je stále více tlačen k využití technologií disponujících kvalitním hardware i software. Jednou z možných cest, které nám dnešní doba přináší, jsou aplikace Webu 2.0.

Dříve se vyzdvihovalo především to, že je využití těchto aplikací přínosné např. pro žáky, kteří nemohou být z jakéhokoli důvodu přítomni ve výuce. Velkou roli hrají v životě handicapovaných osob, které musí studovat z jiného místa, než ze školy. Dnes je však již jasné, že mnohá pozitiva přináší všem žákům i učitelům. Umožňují průběžné studium, diskuse k tématu, testování, sledování výsledků – a to vše zcela novým mnohem snadnějším způsobem.

Podle autora pojmu Tima O’Reillyho „Web 2.0 nelze chápat jako jasně ohraničený typ služeb, ale spíše jako gravitační jádro. Můžeme si jej představit, jako soubor zásad a postupů, které spojují dohromady soustavu webů, jež v různé míře vykazují některé nebo všechny z těchto zásad“ [1]. Tím nejdůležitějším principem, na němž je Web 2.0 postaven, je schopnost uživatelů vytvářet vlastní a kvalitní obsah.

Moderní doba přinesla kromě využívání Webu 2.0 také služby Cloud Computingu. Služby či programy s vašimi daty, ke kterým lze prostřednictvím internetu přistupovat z jakéhokoli místa na světě.

  

Pojďme se společně seznámit s několika aktuálními aplikacemi, které může učitel v českých školních podmínkách využít. Zcela jistě si najdete pro vás a vaše žáky tu vhodnou, která se stane vaším neocenitelným pomocníkem. Jedinou nevýhodou pro vás může být jazyková bariéra. Převážná část těchto aplikací běží v anglickém jazyce.

PRÁCE S TEXTEM, ULOŽIŠTĚ

Google Disk

Dnešní moderní doba přináší mnoho internetových aplikací, proč tedy používat drahý software na vytváření prezentací, dokumentů, tabulek, formulářů, nákresů, aj. Pro tyto služby, lze velmi lehce používat praktického pomocníka Google Disk, jehož služby lze využít všude tam, kde je přístup k internetu. Do velikosti 5 GB slouží, jako bezplatné uložiště. Vyžadujete-li větší prostor k ukládání, můžete si za poplatek prostor rozšířit.

Google Disk je k dispozici je na těchto platformách:

  • PC a Mac,
  • Chrome OS,
  • iPhone a iPad,
  • Zařízení se systémem Android.

Úkolem Google disku není pouze vytváření vlastních dokumentů a prezentací, ale také možnost veškeré své práce sdílet s ostatními, synchronně spolupracovat v rámci osobních i školních projektů. Disk Google si jistě mezi učiteli a jejich studenty najde své příznivce.

Dropbox

Software, svým principem podobný Google Disku, který je schopen centralizovat vaše data z počítače na internetu. Stačí, pokud si program stáhnete, zaregistrujete se na hlavní stránce Dropboxu a můžete začít pracovat. K dispozici máte 2 GB volného prostoru zdarma. Jak Dropbox funguje? Jednoduše, po stažení a instalaci programu se na ploše vašeho počítače objeví ikona Dropboxu. Na tuto ikonu klikněte, po jejím otevření se vám zobrazí prostor (stejný jako běžná složka), do kterého vložíte složky či soubory, které si přejete centralizovat. Nyní už jen stačí, přihlásit se odkudkoli na stránky Dropboxu, zadat přihlašovací údaje a máte ke svým souborům a složkám přístup z jakéhokoliv místa na světě a počítače běžícím na jakémkoliv systému. Pokud provedete změnu, ať už ve svém počítači či ve svém účtu na serveru Dropboxu, vždy budou vaše data synchronizována.

Podobnou službu, jako poskytuje Disk Google a Drobbox nabízí i služba Sky Drive jejímž poskytovatelem je Microsoft s možností ukládat vaše data až do velikosti 7 GB. Není to však jediná funkce. Sky Drive umožňuje také sdílet dokumenty a pracovat s Officem v reálném čase. Princip práce s dokumety je stejný jako u Disk Google.

Evernote

Poznámkový blok, který využije každý. Všichni si potřebujeme čas od času udělat nějakou poznámku, proč s sebou stále nosit tužku a papír. Stačí používat mobilní telefony, tablety, notebooky. Tedy jakékoliv zařízení, do kterého lze aplikaci Everynote naistalovat. Tato aplikace vám nejenom umožní vkládat poznámky, ale také vám pomůže organizovat váš čas. Jak funguje Evernote? V rámci aplikace si vytváříte jednotlivé poznámkové bloky, do kterých můžete vkládat text, ručně psané poznámky a jako přílohu k poznámkám můžete přikládat videa i hlasové přílohy. Poznámky můžete třídit do složek, editovat, vyhledávat v nich a exportovat je. Pro lepší organizaci a přehlednost si veškeré poznámky můžete opatřit tagy (štítky). Pokud jste připojeni k internetu, je vám k dispozici možnost svá data synchronizovat se serverem Evernote z počítače běžícím na jakémkoliv systému. Zde je malá ukázka.

Simplebooklet

Vydáváte školní časopis a stále přemýšlíte, jak zlepšit jeho grafiku nebo potřebujete převést svůj text z MS Wordu do podoby brožury? Pak vyzkoušejte Simplebooklet. Registrace je zdarma a ihned můžete začít vytvářet svoji Online knihu s možností publikování. Jak to funguje? Po přihlášení stačí klepnout na tlačítko vytvořit a vybrat si šablonu, se kterou chcete pracovat. Dále si můžete vytvářet jednotlivé listy v šabloně, vkládat do nich text (lze jej kopírovat z MS Word), videa, odkazy, audio soubory. Po vytvoření brožury ji můžete sdílet s ostatními. Pokud si jako pedagogové přejete vytvářet a spravovat studentské účty máte možnost. Služba stojí 5 dolarů na rok. [2]

 

VYHLEDÁVÁNÍ INFORMACÍ.

Wolfram Alpha

Nástroj vytvořený firmou Wolfram Alpha Research pro vyhledávání informací na předem položený dotaz. Jak by si někdo mohl myslet, nástroj není pouhým vyhledavačem. Odpověď se vám zobrazí v čitelné a přehledné formě. Velmi často je přiložen také postup, který vede přímo k výsledku. Wolfram Alpha funguje velmi jednoduše – do vyhledávacího okénka vložíte dotaz a ihned dostanete správnou odpověď. Pokud pro vás není výsledek dostatečný, klikněte na znaménko rovná se (je umístěno v pravé části dotazu) a obdržíte přesné řešení a postup.

Desmos

Pokud jste matematik či fyzik, určitě oceníte nástroj Desmos. Jedná se o online volně přístupný grafický kalkulátor pro práci v hodinách matematiky, fyziky. K práci s ním vám postačí pouze prohlížeč a připojení k internetu. Své uplatnění jistě najde i mezi umělci – grafiky. Výhodou této aplikace je možnost své práce ukládat a sdílet je s ostatními učiteli a studenty Zde jsou dvě malé ukázky - 1, 2.

 

PRÁCE S VIDEEM A ZVUKEM

Wevideo

Potřebujete se svými studenty sestříhat video ze školního výletu nebo z akce pořádané školou a nemáte vhodný nástroj pro střih videí? Pokud jste na tuto otázku odpověděli ano, vyzkoušejte tento online nástroj pro editaci videí. Práce s videi je stejná jako ve většině video editorů. Videa vybíráte z knihovny a poté s nimi pracujete na časové ose. Každému videu můžete přidávat různé efekty. Wevideo je po registraci free do prostoru 1 GB a délky videa 15 minut, dále je služba zpoplatněna. Zde je malá ukázka.

Youtube

Youtube je považován za největší server, kde lze sdílet videosoubory. Zakladatelem se stal v roce 2005 Chad  Hurley, Steve Chen a Jawed Karim, všichni zaměstnanci PayPalu.

Server se od samého začátku potýká s kritikou, ale našel si také mnoho příznivců mezi učiteli a studenty. Vlastníkem je Google, výhodou je tedy propojení se s jeho službami.

Screenr

Jistě jste zažili situaci, kdy studentům představujete práci s novým softwarem a přemýšlíte, jak jim postup vizualizovat nebo vás kdokoli jiný požádal o vzdálenou pomoc a neměli jste možnost sdílet obrazovky, ale rádi byste pomohli s postupem práce? Pokud ano, vyzkoušejte Screenr, jednouchý nástroj pro záznam obsahu vaší obrazovky a vytváření videotutoriálů (maximální délka je omezena na 5 minut). Pro zahájení práce se stačí přihlásit na stránky Screenru (přihlašujete se přes účet u služeb Facebook, Twitter, Yahoo, Google, Linked in nebo Windows Live ID) není potřeba nic instalovat. Pracujete přímo v prohlížeči. Jediné co po vás Screenr požaduje je povolená Java. Práce není těžká, po spuštění (Record) nejprve vymezíte pole obrazovky, které chcete snímat. Je samozřejmostí, že se vám nahrává i audio stopa. Po skončení (Done) nahrávku popíšete, kliknete na tlačítko Publish a videotutoriál je hotov. Můžete ho rovnou uložit do svého počítače i na YouTube.

SPOLUPRÁCE UČITEL vs. STUDENT

Voicetheard

Potřebujete se studenty spolupracovat a nemáte možnost být v jeden moment všichni na jednom místě? Doporučuji Voicetheard, tato aplikace vám umožní spolupracovat v asynchronním módu, např. na školním projektu. Lze nahrávat jakákoliv data – dokumenty, prezentace, videa, zvuky. K jeho používání nepotřebujete žádný speciální software. Voicetheard běží uvnitř webového prohlížeče. Zde je malá ukázka.

Poll Everywhere

Hlasování nikdy nebylo tak jednoduché. Potřebujete ve třídě uspořádat anketu, ptáte se svých studentů, chcete pro ně udělat hodinu zajímavější, kreativnější? Využijte jeden z mnoha způsobů hlasování. S pomocí Poll Everywhere vytvořte otázku a ptejte se. Studenti vám mohou odpovídat přes smartphony, tablety či notebooky. Stačí napsat otázku, přiřadit otevřenou či výběrovou odpověď a můžete začít hlasovat. Zde jsou dvě malé ukázky – 1, 2.

Socrative

Změňte přístup ke vzdělávání. Nenechte své žáky pasivní, zapojte je do práce, procvičujte s nimi učební látku, hrajte si. Jak? Využijte kreativitu Socrative. Socrative je interaktivní nástroj, který se ovládá přes notebook, tablet či smartphone. Jako pedagog vstupte do sekce Teachers, zde si vytvořte třídu, vyberte si aktivitu, která se vám právě ve výuce hodí. Nyní můžete v reálném čase spolupracovat se svými studenty, kteří se přihlásí přes Student účet a vstoupí do vámi vytvořené třídy. Zde je malá ukázka. Na podobném principu funguje, dnes velmi oblíbené Edmodo.

Posterous Spases

Online nástroj pro sdílení obrázků, fotek, videí, audio souborů a psaného textu. Jeho využívání je zcela zdarma. Práci v tomto prostředí (funguje jako blog) nemusíte dělat pouze sami, ale lze si přidávat členy, kteří s vámi budou sdílet a vytvářet jedno prostředí. Z toho důvodu je vhodné Posterous spaces používat pro školní práce a projekty. Výhodou je možnost vytvořit si více prostředí v rámci jednoho účtu. 

Citace:
[1] - O’REILLY, Tim. Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software. 2005. [cit. 2013-2-12]. Dostupný z WWW: [http://www.oreillynet.com/oreilly/tim/news/2005/09...].  
[2] - BYRNE, Richard. Create Multimedia Booklets With Simple Booklet. 2013. [cit. 2013-2-12]. Dostupný z WWW: [http://www.freetech4teachers.com/2013/01/create-mu...].  
[3] - BYRNE, Richard. 30 Great Web 2.0 Tools for Teachers. 2012. [cit. 2013-2-12]. Dostupný z WWW: [http://www.freetech4teachers.com/2012/12/30-great-...].  
Anotované odkazy:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné anotované odkazy.
Přiřazené DUM:
Příspěvek nemá přiřazeny žádné DUM.
 
INFO
Publikován: 14. 03. 2013
Zobrazeno: 6322krát
Hodnocení příspěvku
Hodnocení týmu RVP:
Hodnocení článku : 0

Hodnocení uživatelů:
Hodnocení článku : 3.8333333333333335
Hodnotit články mohou pouze registrovaní uživatelé.

3 uživatelé Hodnocení článku : 5
1 uživatel Hodnocení článku : 4
1 uživatel Hodnocení článku : 3
zatím nikdo Hodnocení článku : 2
1 uživatel Hodnocení článku : 1
Jak citovat tento materiál
BERANOVÁ, Vlasta. Online ICT nástroje pro učitele. Metodický portál: Články [online]. 14. 03. 2013, [cit. 2019-03-20]. Dostupný z WWW: <https://spomocnik.rvp.cz/clanek/17221/ONLINE-ICT-NASTROJE-PRO-UCITELE.html>. ISSN 1802-4785.
Doporučte materiál
Licence Licence Creative Commons

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons.


Komentáře RSS komentářů článku
Autor: Bořivoj BrdičkaVloženo: 14. 03. 2013 15:12

Vím, že nemám šanci, ale opravdu bych rád požádal toho, kdo článku přidělil 1*, aby svůj názor zdůvodnil. Moc by nám to pomohlo při evaluaci vlastní práce. Děkuji!

Autor: Blanka DostálováVloženo: 21. 03. 2013 12:20

Děkuji za přehled, jen pro doplnění, online aplikace Posterous Spaces (uvedena jako úplně poslední) k 30. dubnu přestane fungovat.