V návaznosti na nedávné zprávy o prvních pokusech o plošné nasazení tabletů na základní školy u nás (Praha 6 spouští jako první v ČR unikátní projekt Škola na dotek), se na akademické půdě v mém okolí rozpoutala bouřlivá debata o smyslu či nesmyslu tohoto činu. Jedním z nejčastěji zmiňovaných negativů byl předpoklad, že si s novými tablety nebudou současní učitelé vědět rady – čímž však nebylo myšleno, že by neuměli tablety ovládat, nýbrž že nebudou vědět, jak je vhodně využít k zefektivnění výuky.
V této souvislosti bych rád vaši pozornost obrátil na to, jak tuto problematiku řeší v zemi, která v technologickém pokroku dosud hraje prim - ve Spojených státech. Vycházet budu ze dvou zajímavých dokumentů popisujících modernizaci přípravy budoucích učitelů.
Zpráva Expert Perspectives: Future of Teacher Preparation in the Digital Age [1] z června loňského roku je výsledkem dvou souvisejících webinářů a přináší názory sedmi expertů na budoucnost přípravy učitelů v digitální době. Ty jsou vyjádřeny v podobě odpovědí na sedm otázek vztahujících se k rozvoji učitelských programů a k přípravě budoucích učitelů v USA. Většina z těchto sedmi otázek s technologiemi nějak souvisí, jen jedna však je na integraci technologií do přípravy nových učitelů přímo zaměřena. Z odpovědí vybereme jen některé zásadní myšlenky.
Co si myslíte, že se dělá pro to, aby budoucí učitelé dokázali vytvářet na žáka orientovaný model vyučování, které je podporováno vysoce kvalitním digitálním učením a efektivním využitím technologií?
Zpráva Mezinárodní Asociace pro Online Vzdělávání (iNACOL): Partnering for Success: A 21st Century Model for Teacher Preparation [2] se věnuje především zesilující spolupráci univerzitních programů pro přípravu budoucích učitelů s online či kombinovanými školami (Kombinované formy vzdělávání vítězí). A právě v tom vidí prezidentka iNACOLu Susan Patrick budoucnost přípravy nových učitelů na práci v 21. století.
Obsahem jsou výsledky případových studií řady významných amerických univerzit (Boise State University, Florida State University, Wayne State University, University of Central Florida a dalších). Na jejich základě jsou předložena tato doporučení [3]:
Jedním z hlavních rysů vzdělávacích modelů 21. století je individualizované učení, které se snaží přizpůsobit výuku na míru každému žákovi. Právě současné technologie mají tento způsob výuky umožnit za pomoci online a kombinovaných modelů postavených na kompetenční bázi. Tyto inovativní změny se nakonec budou týkat všech tradičních tříd a škol. [2]
Leanna Archambault (spoluautorka zprávy a profesorka edukačních technologií na Arizona State University) v závěru trefně poznamenává: „Tak, jako se neustále zrychluje vývoj digitální éry, ve které žijeme, budou se i učitelé muset naučit efektivně využívat online a kombinované výukové prostředí. Důležitou roli v dosažení tohoto cíle hraje spolupráce post-sekundárních institucí s tvůrci kurzů. Je zapotřebí, aby společně poskytli své znalosti a zkušenosti budoucím učitelům, kteří pak budou moci vybrousit své dovednosti ještě předtím, než poprvé vstoupí do virtuální třídy.“
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.
Národní pedagogický institut České republiky © 2025