V poslední době se velmi často diskutuje výuka doprovázená mobilními dotykovými technologiemi (MDT). Záměrně užívám tuto formulaci, jelikož aktuálně módní spojení “výuka s tablety” může vést k dezinterpretaci. Výuka s MDT je velice aktuální díky Výzvě 51, kterou začátkem dubna 2014 zveřejnilo MŠMT v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Ráda bych proto uvedla několik faktů, které mně připadají důležité, mnohdy opomíjené, a které se budou týkat všech v budoucnu proškolených pedagogů.
O zapojení MDT bychom měli přemýšlet z hlediska jejího efektivního využití jak pro pedagogy, tak pro žáky. Mezi těmi, kterých se bude Výzva 51 týkat, bude několik skupin učitelů. Budou tam ti, kteří si udělají názor během série školení. Budou tam ti, kteří budou nadšeni, protože již nějaké dobré příklady užití MDT v praxi viděli, a chtěli by se dozvědět více. A budou tam též takoví, kteří nebudou této změně nakloněni z různých důvodů. Fakta, o kterých jsem psala výše, se týkají všech skupin. Ať už patříte ke kterékoli z nich, bude pro vás následující rok velmi důležitý. Ráda bych vás upozornila, že možnost, kterou dostanete, jiní nejspíše nedostanou. Pokud se vám podaří vybrat takové zařízení, které pro vás bude přínosem, budete mít velmi usnadněnou práci oproti těm, kteří nadále budou shánět prostředky, budou-li si chtít něco podobného pořídit.
Pokuste se, prosím, následující rok věnovat pečlivému zvážení, v jakých oblastech pro vás využití MDT bude efektivní. Neuzavírejte se do svého přesvědčení a mějte mysl otevřenou novým postupům a možnostem. Nejste li spokojeni, zkoušejte vymýšlet něco nového (viz Problémy standardizace podle Socola).
Nově získané technologie vám navíc umožní zjistit, že na světě je mnoho jiných pedagogů, kteří řeší podobné problémy jako vy, s nimiž se můžete spojit a vzájemně si pomáhat. Pokud budete v sílu MDT ve výuce věřit, vynaložené úsilí se vám vrátí v podobě pozitivních výsledků vašich žáků.
*Poznámka Spomocníka: Je rozdíl mezi tím, když bude zaměstnavatel nutit učitele umět technologie ve výuce použít, a tím, když ho bude nutit za každou cenu nově získané přístroje do výuky nasadit jen proto, že to nějaký projekt žádá. I to se bohužel stává!
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.