Spomocník Základní vzdělávání Zapojte se do Výzvy 51!
Odborný článek

Zapojte se do Výzvy 51!

28. 4. 2014 Základní vzdělávání Spomocník
Autor
Markéta Čonková

Anotace

Výzva učitelky ZŠ nabádající kolegy k smysluplnému zapojení do nejnovější iniciativy MŠMT, jejímž cílem je proškolit pedagogy v práci s mobilními dotykovými technologiemi a zároveň je jimi též vybavit.

V poslední době se velmi často diskutuje výuka doprovázená mobilními dotykovými technologiemi (MDT). Záměrně užívám tuto formulaci, jelikož aktuálně módní spojení “výuka s tablety” může vést k dezinterpretaci. Výuka s MDT je velice aktuální díky Výzvě 51, kterou začátkem dubna 2014 zveřejnilo MŠMT v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Ráda bych proto uvedla několik faktů, které mně připadají důležité, mnohdy opomíjené, a které se budou týkat všech v budoucnu proškolených pedagogů.

  • MDT jsou nástrojem a měly by tak být používány. MDT není výuka, není to učitel. Budeme li se bavit konkrétně, tak např. tablety a mobilní telefony nenahradí (jak již psal Libor Klubal ve svém článku Tablet – a k čemu je to vlastně dobré?) stolní PC ani notebooky ve všech směrech. Tablety a mobilní telefony ale mají jiné přednosti, které lze v porovnání s tradičními technologiemi využít. Patří mezi ně např. mobilita, dotykovost, rychlost, intuitivnost… V běžném životě také nebudete používat kladivo tam, kde pomůže vrtačka.
  • Nikdo nikoho nenutí k zavedení výuky s podporou MDT. Pokud váš zaměstnavatel bude na tomto trvat i přes váš nesouhlas, nikdo nikomu nebrání najít si zaměstnavatele nového, se kterým budete více spřízněni*. Vždyť vstupujeme li do nějaké firmy, měli bychom být seznámeni s její kulturou a věřit v podobné hodnoty.
  • Práce s MDT není primárně a výhradně postavená na stahování edukačních aplikací. Ještě před deseti lety si nikdo neuměl dobře představit, že by si žák během hodiny našel nějakou aktualizovanou informaci mimo učebnice nebo si individuálně něco procvičil. Nebylo snadné do školy přinést drahou kameru a natočit se. V současné době tablety a chytré telefony jednoduše umožňují nejen výše zmiňované, ale mnohem více (Online procházky – příklad opravdové inovace).
  • Budete li chtít využívat MDT efektivně a dlouhodobě, bude třeba investice vašeho času, podobně jako jste kdysi investovali čas do sebevzdělávání během vysokoškolského studia. A ano, s největší pravděpodobností vám to nikdo nezaplatí. Pokud ale chceme svou práci dělat dobře a odpovědně, sebevzdělávání musí zůstat prioritou. V jiných vysokoškolských profesích je tomu obdobně. Základem je chtít.
  • V dnešní době je třeba naučit se efektivně a pružně reagovat na vzniknuvší výzvy, nová technická a pedagogická řešení. Bezproblémová integrace jakékoli technologie je otázkou přístupu. Aby vše efektivně fungovalo, budou se muset pravděpodobně přizpůsobit nejen pedagogové a žáci, ale také např. školní bezdrátová síť, školní úložiště. V neposlední řadě bude potřeba s integrací MDT do výuky začít počítat už při plánování hodin (a tím pádem i ŠVP).

O zapojení MDT bychom měli přemýšlet z hlediska jejího efektivního využití jak pro pedagogy, tak pro žáky. Mezi těmi, kterých se bude Výzva 51 týkat, bude několik skupin učitelů. Budou tam ti, kteří si udělají názor během série školení. Budou tam ti, kteří budou nadšeni, protože již nějaké dobré příklady užití MDT v praxi viděli, a chtěli by se dozvědět více. A budou tam též takoví, kteří nebudou této změně nakloněni z různých důvodů. Fakta, o kterých jsem psala výše, se týkají všech skupin. Ať už patříte ke kterékoli z nich, bude pro vás následující rok velmi důležitý. Ráda bych vás upozornila, že možnost, kterou dostanete, jiní nejspíše nedostanou. Pokud se vám podaří vybrat takové zařízení, které pro vás bude přínosem, budete mít velmi usnadněnou práci oproti těm, kteří nadále budou shánět prostředky, budou-li si chtít něco podobného pořídit.

Pokuste se, prosím, následující rok věnovat pečlivému zvážení, v jakých oblastech pro vás využití MDT bude efektivní. Neuzavírejte se do svého přesvědčení a mějte mysl otevřenou novým postupům a možnostem. Nejste li spokojeni, zkoušejte vymýšlet něco nového (viz Problémy standardizace podle Socola).

Nově získané technologie vám navíc umožní zjistit, že na světě je mnoho jiných pedagogů, kteří řeší podobné problémy jako vy, s nimiž se můžete spojit a vzájemně si pomáhat. Pokud budete v sílu MDT ve výuce věřit, vynaložené úsilí se vám vrátí v podobě pozitivních výsledků vašich žáků.

 

*Poznámka Spomocníka: Je rozdíl mezi tím, když bude zaměstnavatel nutit učitele umět technologie ve výuce použít, a tím, když ho bude nutit za každou cenu nově získané přístroje do výuky nasadit jen proto, že to nějaký projekt žádá. I to se bohužel stává!

Licence

Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.

Autor
Markéta Čonková

Hodnocení od uživatelů

E Kocourek
2. 5. 2014, 22:30
Co si o novinkách v podobě tabletů ve výuce myslí žáci, případně co si studenti myslí o čemkoli, to zajisté mohu do mých úvah zahrnout, ale přiřadím těmto údajům patřičnou váhu (blízkou nule). Pokud mohu soudit, uživatelé tabletů (a mobilů) s dotykovým ovládáním mezi studenty mírně převažují, ale někteří studenti si stále na hodiny nosí notebook a jiní mají u tabletu klávesnici. Takže já tu "izolaci" klidně risknu.
Že je dotykový displej pro studenty standardem? Cha! Pro některé studenty je standardem umísťovat svoje soubory na plochu, nechávat si pitomými aplikacemi (nebo chytrými kancelářskými balíky) vnutit takové umístění pro svoje údaje, kde ty svoje údaje už nikdy nedohledají, a obecně pracovat se svými daty zcela bezkoncepčně (např. bez přihlédnutí k okolnosti, že se svými daty budou chtít pracovat ještě za týden, za měsíc, za rok). Úkolem učitele přece je vyhnat jim ty největší pitomosti z hlavy, a ne je v tom podporovat!

Trvám na tom, že vámi vzývané dotekové displeje jsou jen okamžitá z nouze ctnost, jen aktuální řešení problému, jak ovládat mobilní zařízení s minimálními nároky na prostor. Až technologie opět pokročí a mobilní zařízení se budou ovládat pohledem (nasměrováním oka) nebo (bezdotykovou) gestikulací poblíž mobilního zařízení nebo bioelektrickými proudy v zápěstí uživatelovy ruky, co uděláte vy, pane Brdička? Opevníte se na ztracené vartě a budete nadále hlásat, že jedině dotekovost je to pravé ořechové?
A budete se stále označovat za informatika?

Váš komentář

Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.

Článek není zařazen do žádného seriálu.