Spolu s pronikáním chytrých mobilních zařízení (tabletů a smartphonů) do našeho školství vyvstává palčivá otázka, k čemu taková zařízení vlastně použít. Existují aplikace vyloženě edukativního charakteru, ale přibývá i takových programů, které původně pro školní vzdělávání vytvořeny nebyly, ale jejich použití se více méně nabízí. Mezi nejužitečnější patří ty, které nám dovolují využít primární zdroje, tedy původní originální zdroje informací (Primární zdroje ve výuce). V jednom z předchozích článků jsem se dotkl využití aplikace Paměť národa, tentokrát bych se rád věnoval aplikaci Poklady Národní knihovny České republiky.
Poklady Národní knihovny (PoNaK) je zdarma dostupná aplikace pro platformy Android a iOS (verze pro webové prohlížeče chybí). Obsahuje jednak aktuální informace z Národní knihovny, ale hlavně některá těžko dostupná díla. Především pak digitalizovanou podobu starých tisků a iluminovaných rukopisů. Zvláštní je, že na stránkách Národní knihovny o aplikaci nenajdeme příliš informací, musíme na stránky výrobce, jímž jsou Kancelářské stroje, s.r.o. Zde nalezneme i rozcestník k oběma zmíněným verzím v příslušných obchodech (Obchod Play, resp. iTunes)
Aplikace PoNaK zveřejňuje fyzicky nedostupné významné digitalizované dokumenty ze sbírek Národní knihovny:
Program funguje bez problémů na telefonu i tabletu, ale není podporováno zobrazení "na šířku". Ani velikost ovládacích prvků neškáluje s větším displejem, je tedy očividné, že aplikace míří především na chytré telefony.
Po úvodní obrazovce se dostáváme k základnímu menu, které nám nabízí vstup do katalogu, vyhledávání, oblíbených položek a k informačnímu kanálu Národní knihovny. Najdeme zde samozřejmě i nápovědu, údaje o aplikaci a tlačítko k načtení aktualizovaných údajů.
Po vstupu do katalogu můžeme materiály filtrovat dle výše uvedených kategorií. Po rozkliknutí se již dostáváme k samotnému dokumentu. Jenže ty nejsou součástí aplikace, takže na zobrazení každé stránky je třeba počkat tak dlouho, než se načte (což může trvat i desítky sekund). Naštěstí aplikace umožňuje si knihy do zařízení "přednahrát", a pak je lze prohlížet i offline (poklepáním na online se kniha načte a v seznamu se změní na offline). Materiály se zobrazují po jednotlivých stránkách, přístupné jsou základní nástroje přiblížení/oddálení, posun. Můžeme si zobrazit základní informace o díle nebo se přímo propojit na facebook či twitter.
Z výpisu kategorií lze odvodit, jaké předměty mohou mít z aplikace užitek. Jedná se především o výtvarnou výchovu, která využije možnosti přiblížení grafické stránky starých iluminací, o český jazyk, kde zvláště doporučuji Kosmografii českou, kterou můžeme s trochou snahy společně s žáky přečíst, hudební výchovu - kde jinde můžeme ukázat staré typy zápisu not, zeměpis, kde se žáci mohou snažit nalézt své rodiště na mapách ze 17. a 18. století a samozřejmě také dějepis.
K využití ve výuce je ovšem potřeba, aby byli žáci vybaveni příslušným zařízením, alespoň jedním do dvojice, lépe však 1:1 (Nástup tabletů je definitivním vítězstvím 1:1). Skutečnost, že je aplikace dostupná zdarma a na obou majoritních platformách pak přímo vybízí k tomu, aby žáci používali svá vlastní zařízení (Noste si vlastní přístroje!).
Ačkoli je aplikace pro jednotlivé předměty jistě přínosem, zpestřením i názornou ukázkou, svou pravou edukační sílu ukazuje až v celistvějších a hlavně mezipředmětových projektech. Před několika lety jsem se podílel na přípravě celodenního projektu, kdy žáci na sebe brali role skriptorů a iluminátorů. Byl to společný projekt VV, ČJ, a ačkoli byl výborně žáky přijat, nelze nevzpomenout na jistou technickou těžkopádnost. Bylo tehdy velmi obtížné zajistit ukázky starých textů a iluminací, řešili jsme to naskenovanými obrázky promítanými projektorem a několika vytištěnými stránkami ke kolování. Jak by tato aplikace projekt obohatila asi netřeba zdůrazňovat.
Kdybych měl vybrat jediný z přínosů, pak ten, že by každý žák mohl při prohlížení a inspirování se postupovat vlastním tempem a sám se rozhodoval, co a jak dlouho bude v danou chvíli studovat. Okamžitý přístup k rozšiřujícím informacím na internetu by byla jen třešnička na dortu.
Aplikace se snadno ovládá a zpřístupňuje materiály, ke kterým se běžný člověk jen těžko dostane. Můžeme žákům přímo ukázat mapu ze 17. století, podívat se na způsob zápisu not ve století 15. a žáci se mohou sami (s malou dopomocí učitele a tabulky písmen) zahloubat do starých českých cestopisů z 16. století. Takováto přímá interakce s dějinami dokáže motivovat mnohokrát víc, než sebelepší výklad. A neposledním pozitivem je i skutečnost, že aplikace je dostupná zdarma a pro obě hlavní mobilní platformy.
K aplikaci neexistuje verze pro webové prohlížeče, nebo obecně verze PC. Tím jsme ochuzeni o možnost používat ji s projektorem či interaktivní tabulí (pokud nemáme možnost promítat obrazovku tabletu). Aplikace nepodporuje zobrazení na šířku a příliš nepočítá s většími displeji tabletů. To platí jak pro Android, tak pro iOS, u něhož existuje jen verze pro iPhone přizpůsobená malému displeji.
Prozatím největším minusem je ale počet dostupných dokumentů. Ke květnu 2014 jich je pouze 30. Jistě, jedná se o dokumenty významné a esteticky hodnotné, ale pro školní účely by bylo více než vhodné dodat alespoň některá kanonická díla, jako je Kosmova kronika apod. Nezbývá než doufat, že se rozsah tohoto velmi užitečného projektu bude postupně rozšiřovat.
Aplikace poslouží jako skvělý doplněk mnoha předmětů a je možné na ni postavit mezipředmětové projekty. Její ovládání je dostatečně snadné, aby nezdržovalo, pokud si materiály přednačteme do paměti. Jestliže už ve své škole mobilní zařízení ve výuce používáte, určitě se vyplatí mít tuto aplikaci nainstalovanou.
PoNaK na Obchod Play
PoNaK na iTunes
Poznámka: Tento příspěvek byl původně publikován na blogu oborových studentů KITTV PedF UK Edunaut s názvem Poklady Národní knihovny ve výuce i v telefonu.
Všechny články jsou publikovány pod licencí Creative Commons BY-NC-ND.
Článek nebyl prozatím komentován.
Pro vložení komentáře je nutné se nejprve přihlásit.
Článek není zařazen do žádného seriálu.